• 0

Stagnerende groei vlot trekken

In 2005 ben ik, samen met mijn vrouw, een unieke organisatie voor particuliere dienstverlening begonnen.

Middels zeer persoonlijke service lossen we alle problemen van abonneehouders op die zich voordoen op gebied van onderhoud van huis, tuin en computer. Ook verlenen we persoonlijke assistentie, als administratie en vervoer in de eigen auto. De abonnees bellen 1 telefoonnummer en alles wordt geregeld; van oppas tijdens de vakantie tot het uitzoeken en plaatsen van een nieuwe keuken, van schilderwerk tot schoorsteenvegen...

 

Voor het invullen van professioneel vakwerk hebben we een select gezelschap partners (loodgieters, hoveniers, schilders, aannemers...) onder contract staan.

 

In juni 2007 bereikten we de magische grens van 100 abonnees (9,95 per maand is het tarief).

Voorzichtig schatte ik in dat we eind 2008 dan de 200 moesten hebben gehaald.

Per vandaag zitten we op 140 abonnees (inclusief het nodige verloop van verhuizen, sterfte en opzeggingen).

 

Inmiddels hebben we er van alles aan gedaan om groei te bewerkstelligen: free publicity (veel nieuws hebben we helaas niet meer te melden, dus beperkte interesse bij pers), een advertentiecampagne in de lokale bladen, het ronddelen van honderden flyers, een mailing in samenwerking met een multinationale leverancier, in de tweemaandelijkse nieuwsbrief de nodige acties voor het aanbrengen van nieuwe abonnees...

Maar we blijven maar rond dit aantal zitten.

Onze doelgroep is tweeledig: enerzijds de senioren die graag zelfstandig blijven wonen en anderzijds de jonge gezinnen/tweeverdieners die geen zin/tijd hebben om alles te regelen.

 

We hebben in 2008 een topjaar gehad en dit jaar zal weliswaar minder, maar niet slecht zijn.

Ons verzorgingsgebied telt zo'n 100.000 inwoners en daar MOETEN gewoon meer geinteresseerden zijn. Ook al omdat de bestaande abonnees zeer tevreden zijn en zich afvragen hoe ze het hiervoor zonder ons gered hebben.

Ik heb niet als verwachting 500 abonnees te halen (dit is ook niet meer hanteerbaar voor een bescheiden vof zonder personeel), maar 135....?

 

Ik realiseer me goed dat het behouden en verder bewerken van bestaande relaties profijtelijker kan zijn dan het winnen van nieuwe, dus daar werken we ook aan. Alleen die nieuwe zijn absoluut nodig voor een gezonde basis.

Heeft er iemand een zinvolle suggestie hoe we ons bestand actief verder zouden kunnen uitbreiden?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite. Het is een fantastisch mooi forum.

 

Joost Vellinga

 

Edit door moderator: even je plaatje flink verkleind, het trok het forum uit z'n lood :)

deburen_logo.thumb.gif.036f2658fdbe3e93bb49d8fcd71dc592.gif

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou TS er voor willen waarschuwen om tegelijkertijd op twee strategieën in te zetten, waarbij de kans van slagen gewoonlijk kleiner is dan bij het kiezen voor marktpenetratie (eigen regio beter uitnutten) of -ontwikkeling (franchising onderzoeken). Bij het opzetten van een franchiseformule worden je werkzaamheden ook wezenlijk anders dan wat nu het geval is, daarmee wordt het een persoonlijke keuze.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Met mijn voorstel krijg je meer franchisenemers en door de landelijke dekking tevens meer naamsbekendheid.

Contractueel kan je vastleggen dat als de organisatie bijna een landelijke dekking heeft de marketing etc. vanaf een centraal punt wordt geregeld.

 

@De buren

 

Als je dit punt van René even combineert met mijn eerdere opmerking cq. vraag over het al of niet wat kunnen doen voor bijvoorbeeld verzekeraars. En het afsluiten van landelijke (service)contracten met mogelijke toeleveranciers. Kun je daar toegevoegde waarde uit krijgen? Biedt het zijn van een landelijk netwerk nieuw perspectief? Krijg je dan toegang tot corporate accounts? Zoiets zou je lokale partners al vanaf de start een basis kunnen geven.

 

Bestaat dat perspectief, dan kan de ambitie van het creëren van een landelijk netwerk een doel opzich worden. En dat pleit dan misschien wel weer voor een wat lagere instap. (Met de nadruk op misschien.. Want soms verkoop je juist de "dure dingen" makkelijker omdat die als waardevoller gezien worden. Lang leve de psychologie :-\ )

 

Kun je hier wat mee?

 

 

Otto

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou TS er voor willen waarschuwen om tegelijkertijd op twee strategieën in te zetten, waarbij de kans van slagen gewoonlijk kleiner is dan bij het kiezen voor marktpenetratie (eigen regio beter uitnutten) of -ontwikkeling (franchising onderzoeken). Bij het opzetten van een franchiseformule worden je werkzaamheden ook wezenlijk anders dan wat nu het geval is, daarmee wordt het een persoonlijke keuze.

 

Ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Een succesvolle regio is zo goed als een voorwaarde voor het succesvol uitbouwen van de franchise. Het kunnen putten uit eigen ervaring is ook pré.

 

Het risico van de spagaat bestaat wel. Kortom, tegen de tijd dat je je meer op je netwerk gaat richten dan op je regio, moet wel zorgen dat jouw rol in de regio goed opgevangen wordt. Kwestie van organiseren.

 

Otto

Link naar reactie
  • 0

Oftewel, het zijn twee, chronologische stappen, voorzover de capaciteiten aanwezig zijn om een goede formule te ontwikkelen. Het verwachte resultaat wordt nu al niet binnen de eigen regio behaald, terwijl we het er over eens waren dat het voor een nieuwe franchisenemer gemiddeld alleen nog maar lastiger wordt...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.