• 0

Freelancer met WUO-verklaring en belastingplichtig voor de IB?

Hallo allemaal,

Ik ben sinds enige maanden gestart met een eigen vertaalbureau. Ik ben als ondernemer geregistreerd bij de KvK, en heb inmiddels bij de belastingdienst een VAR verklaring aangevraagd omdat ik daar onder de categorie freelancer val. Op basis van mijn gegevens heb ik een WUO (winst uit onderneming) verklaring toegekend gekregen. Ik heb tevens een BTW nummer ontvangen. Nu rest de vraag of ik ondernemer ben voor de inkomsten belasting? De medewerkers van de belastingtelefoon begrepen de vraag niet, en concludeerden na 10 minuten dat ik gewoon inkomsten belasting moet afdragen.

Ik zal niet aan het uren-criterium van 1225 uur voldoen, en ik zal ook niet meer dan 5000 euro bruto omzetten in het eerste jaar. Hierdoor heb ik geen recht op ondernemersfaciliteiten maar ik ben wel volledig belastingplichtig? Hierdoor houd ik netto bijna niets meer over en is het niet rendabel mijn werkzaamheden voort te zetten.

De site van de BD geeft hier ook geen uitsluitsel over :-\

Wellicht is er iemand die duidelijkheid over kan geven.

Groetjes,

Suus

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 1

Als het goed is heb je je aangemeld bij de BD, en heb je van hun een brief ontvangen wat jouw status is: of wel ondernemer voor de IB, of niet. In het eerste geval heb je recht op ondernemersfaciliteiten zoals ondernemersaftrek en doe je aangifte via de IB voor ondernemers software; in het 2e geval geen ondernemersfaciliteiten en geef je de winst op als 'resultaat overige werkzaamheden' in de IB aangifte voor particulieren.

Als je je nog niet aangemeld hebt bij de BD, dit alsnog doen, via het formulier aanmelden startende ondernemers (zie site BD).

Zie ook Joosts column over deze materie, erg handig!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Ik zal niet aan het uren-criterium van 1225 uur voldoen, en ik zal ook niet meer dan 5000 euro bruto omzetten in het eerste jaar. Hierdoor heb ik geen recht op ondernemersfaciliteiten maar ik ben wel volledig belastingplichtig? Hierdoor houd ik netto bijna niets meer over en is het niet rendabel mijn werkzaamheden voort te zetten.

Onder de 1225 uur heb je inderdaad geen recht op ondernemersaftrek, maar hoezo zou je dan niets overhouden? De gewone inkomstenbelasting is van toepassing en het belastingpercentage over elke extra euro winst hangt af van je totale inkomen. Maar meer dan 52% kan het niet worden en dan hou je nog altijd netto de helft over.

Bovendien wordt belasting over de winst geheven, niet over de omzet, en mag je dus eerst allerlei bedrijfskosten aftrekken.

• 0

Als het goed is heb je je aangemeld bij de BD, en heb je van hun een brief ontvangen wat jouw status is: of wel ondernemer voor de IB, of niet. In het eerste geval heb je recht op ondernemersfaciliteiten zoals ondernemersaftrek en doe je aangifte via de IB voor ondernemers software; in het 2e geval geen ondernemersfaciliteiten en geef je de winst op als 'resultaat overige werkzaamheden' in de IB aangifte voor particulieren.

Als je je nog niet aangemeld hebt bij de BD, dit alsnog doen, via het formulier aanmelden startende ondernemers (zie site BD).

Zie ook Joosts column over deze materie, erg handig!

Bedankt voor de reactie.

Mijn aanmelding bij de BD is gelijktijdig verlopen met mijn aanmelding bij de KvK. Ik heb bericht gekregen dat ik belastingplichtig ben voor de BTW. Verder staat er niets over IB. Ik weet niet of ik mijn winst mag opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden omdat mijn VAR-verklaring specifiek vermeld dat ik Winst Uit Onderneming maak, in plaats van Resultaat Uit Overige Werkzaamheden.

Mijn VAR-verklaring luidt: "Op basis van de feiten en omstandigheden die u op het aanvraagformulier heeft ingevuld, worden op grond van artikel 3:156 Wet inkomstenbelasting 2001 de voordelen die u geniet of zult gaan genieten uit genoemde werkzaamheden aangemerkt als winst uit onderneming."

Het lijkt er dus op dat ik winst uit onderneming geniet (en het belastingformulier ook zo zal moeten invullen) en vervolgens dus inkomstenbelasting moet afdragen. Omdat ik echter niet aan de eisen voldoe voor het ondernemerschap (urencriterium, winstcriterium) krijg ik geen kortingen. Omdat ik als starter mijn diensten aanbied tegen een relatief laag tarief, maar nu bijna de helft van mijn inkomsten af zal moeten staan kom ik netto per uur op ongeveer het minimum loon uit. De verdere investeringskosten zijn minimaal als beginnend bedrijf, dus ik zal ook geen groot bedrag van de winst kunnen aftrekken. Vandaar dat voortzetting in dat geval niet rendabel meer is.

Kan ik alsnog mijn resultaten registreren als resultaat uit overige werkzaamheden, ook al staat in mijn VAR expliciet vermeld dat ik Winst Uit Onderneming geniet?

Alvast bedankt!

• 0

Lijkt me lood om oud ijzer: beide worden immers gelijk belast, alleen bij winst uit onderneming kun je nog wat extra aftrek hebben, ook als je niet aan het urencriterium voldoet, zoals investeringsaftrek.

Je kunt het ook anders zien, natuurlijk: nu je naast je loon ook winst geniet, wordt je loon zwaarder belast. Ben je van plan minder te gaan werken, omdat je van het loon dat je over je 40e uur verdient 52% belasting moet betalen?

Denk er wel aan, dat het lastiger kan zijn om voor de toekomst een VAR-WUO te krijgen, als je in je aangifte steevast resultaat uit overige werkzaamheden invult.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
Omdat ik als starter mijn diensten aanbied tegen een relatief laag tarief, maar nu bijna de helft van mijn inkomsten af zal moeten staan kom ik netto per uur op ongeveer het minimum loon uit.

Tsja, inkomstenbelasting wordt nu eenmaal geheven over het totaal van je inkomsten. Dat is voor mensen in loondienst niet anders: iemand die twee baantjes heeft, een met een hoog salaris waardoor hij in de 52% schijf komt en een met een laag salaris, houdt van dat lage salaris minder dan de helft over. Niks aan te doen.

• 0

Ik zie dat men er hierboven vanuit gaat dat je ook nog een baan hebt. Ik lees dat nergens (of mis ik iets?).

Als dit je enige inkomsten zijn (omzet 5.000 euro) en ik er even vanuit ga dat je max 500 euro kosten maakt dan heb je dus een belastbare winst van 4.500 euro. Even los van hypotheekrente aftrek etc zou je een belastbaar inkomen overhouden van 4.500 euro.

Je blijft daarmee in de eerste schijf en betaalt hierover dus 33,65% oftewel 1.682,50. Daarna worden je algemene heffingskorting en je arbeidskorting er nog vanaf getrokken en betaal je dus per saldo niks.

Dit gaat natuurlijk niet op als je hiernaast nog een baan hebt, maar dat lees ik nergens.

Het maakt voor de hoogte van je belasting overigens niet uit over het winst uit onderneming is of resultaat uit overige werkzaamheden.

• 0

Ik zie dat men er hierboven vanuit gaat dat je ook nog een baan hebt. Ik lees dat nergens (of mis ik iets?).

Ik nam dat aan omdat Suus schreef:

bijna de helft van mijn inkomsten af zal moeten staan

Dat is bij zo'n lage winst alleen het geval als ze nog een andere bron van inkomsten heeft (baan of onderneming).

• 0

Ipv een nieuw topic openen leg ik een variant voor;

Mijn vrouw gaat trainen voor 1 bureau, ca 1 dagdeel per week, 1 volledige dag per 2 weken. Daarnaast heeft zij een

praktijk ( andere branche ) voor ca 1,5 dag per week. Zij heeft niet eerder voor dit bureau getraind en wil in principe ook voor andere opdrachtgevers werken. Ze zal zich zelfstandig profileren en positioneren als traningsbureau. Verwachte omzet ca 14.000 euro.

Wij hebben vernomen dat ze minimaal 3 opdrachtgevers moet hebben om betaling van sociale lasten te voorkomen. Klopt dit en zoja wat zijn alternatieven ? Overigens is ze beschikbaar voor meerdere dagdelen bij het trainingsbureau.

Alvast bedankt voor uw reactie.

• 0

...

Wij hebben vernomen dat ze minimaal 3 opdrachtgevers moet hebben om betaling van sociale lasten te voorkomen. Klopt dit en zoja wat zijn alternatieven ? Overigens is ze beschikbaar voor meerdere dagdelen bij het trainingsbureau.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Jeroen schrijft het wat kort op, maar uiteindelijk kijkt de BD daar wel naar: is je vrouw echt zelfstandig, of is het mee een 'verkapt dienstverband'. In het laatste geval moet je vrouw (of de 'werkgever') sociale premies betalen.

Hoe zit dat met die praktijk? Is je vrouw daar ondernemer, of is het meer 'resultaat overige werkzaamheden'? Als die trainingen in het verlengde liggen van die praktijk is goed aan te tonen (zeker als je vrouw meerdere klanten heeft) dat ze ondernemend bezig is. Denk ook aan zaken als marketing, je profileren als bedrijf, investeren (in bijv kennis / vaardigheden), etc.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar