• 0

Vaststellingsovereenkomst

Hallo collega ondernemer(s),

 

Ik zit midden in de afwikkeling van een vaststellingsovereenkomst met mijn huidige werkgever. Ik heb aangegeven dat ik per 1 - 1-2010 voor mezelf wil beginnen. Waarop hij zei, overigens geheel terecht, dat ik dan al eerder mijn biezen kon pakken.

 

Nu mijn vraag in de vastsellingsok staat ineens dat ik ook geen bekende prospects mag benaderen. Ik ga opereren in dezelfde branche maar het concurrentiebeding komt te vervallen onder bovenstaande voorwaarde. Dit vind ik een vreemde zaak want wanneer is iemand een prospect? Als ie een brochure ontvangen heeft, als ie met een van de verteganwoordigers op een beurs heeft gesproken? Aangezien er een behoorlijk dwangsom op staat is dit voor mij essentieel om te weten.

 

Overigens wordt in de arbeidsok met geen woord gerept over propects wel over klanten en opdrachtgevers staan zaken beschreven. Heeft iemand een goede tip?

 

Dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap wel dat je werkgever het probeert: niet geschoten is altijd mis. Het is maar net wat je wil. Blijkbaar heb je in je arbeidsovereenkomst al een concurrentiebeding staan. Is dit beding juridisch houdbaar en wil je er vanaf? Dan zul je zelf ook iets moeten bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een relatiebeding. Ik zou dan wel zorgen dat er een lijst komt met alle prospects, dan staat dat tenminste vast. Uiteindelijk is het dan een kwestie van onderhandelen over wie wel en wie niet.

 

Je hebt het dus zelf in de hand, want je bent niet verplicht ergens voor te tekenen. Als er dus iets in staat dat je echt niet wilt, moet je het niet doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Naast het concurrentiebeding wordt veelal ook een relatiebeding opgenomen in de AO. De reikwijdte van dit beding betreft uiteraard de bestaande relaties van je werkgever hetgeen ook begrijpelijk is wanneer je in dezelfde branche gaat opereren.

Een concurrentiebeding is geen relatiebeding tenzij de bepalingen natuurlijk onder 1 noemer zijn verwoord.

 

- Ben je een relatiebeding overeengekomen ten tijde van je aantreden?

- De propects waar je over schrijft, zijn dit prospects voor jou en relaties van je werkgever, of zijn het ook prospects voor je

werkgever?

 

Wanneer het daadwerkelijk relaties zijn van je werkgever dan kun je hier zeker problemen mee krijgen....

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

Zojuist heb ik de vaststellingok ondertekend aangezien het concurrentiebeding en relatiebeding ernstig zijn afgezwkt. Zo mag ik wel contact op gaan nemen met klanten en prospects met niet concurrerende dienstverlening. Dit is voor mij een werkbare situatie voor de start van mijn eigen bedrijf. tevens is het concurrentiebeding geheel komen te vervallen waardoor ik gewoon op korte termijn kan gaan starten.

 

Hartelijk dank voor de input en het meedenken.

 

Groet een gelukkige ex werknemer / ondernemer in spe.

Link naar reactie
  • 0

Ten overvloede, maar juist om dit soort interpretatieproblemen te voorkomen is het verstandig om altijd een lijst met definities in een overeenkomst op te nemen. Daarnaast is het verstandig om in de considerance (vaak omschreven onder een aanhef met de woorden: "overwegende" of " in aanmerking genomen ..." de achtergrond van de overeenkomst te beschrijven, met andere woorden de reden waarom partijen de overeenkomst aangaan.

 

Indien en voor zover er dan ooit een geschil komt over een contract dan kun dienen de overwegingen en definities als kapstok voor de uitleg van de contractuele bepalingen.

 

Zeker een begrip als prospect verdient een definitie. De ene kwalificeert met het toesturen van een folder de ontvanger al als prospect, terwijl de ander deze partij alleen maar ziet als suspect.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.