Ga naar inhoud

transport vanuit noorwegen naar spanje via onderaanneming :-s

Geplaatst:

panzer1234

Beste,

 

De situatie is als volgt:

 

A - Opdrachtgever geeft mij opdracht (Nederlandse BV) om een boot vanuit noorwegen te transporteren naar Spanje (vanwege reproductie van de boot in spanje)

 

B - Ik zelf ga het transport niet doen, dit wordt uitgegeven aan een boten transporteur (nederlands bedrijf) deze haalt te boot op in noorwegen en dropt hem in spanje (via nederland).

Mijn opdrachtgever heeft de boot reeds BTW-VRIJ!! betaald aan de noorse boten bouwer.

 

Nu is mijn vraag, aan welk BTW tarief moet ik mijn opdracht gever factureren? De transporteur factureerd mij tegen het BTW 0 tarief!.

 

Gr,

 

Shark

Featured Replies

Geplaatst:

panzer1234

  • Auteur

de boot wordt middels een fiscaal vertegenwoordiger constructie welke door de noorse exporteur is aangewezen uitgevoerd, dit omdat m'n nederlandse opdrachtgever niet zelf direct verlegging door import kan toepassen conform artikel 23.

!!

 

Gr,

 

Shark

Geplaatst:

panzer1234

  • Auteur

Ohja er wordt dus vanuit noorwegen geexporteerd volgens deze regels !!!!! heel ongebruikelijk eigenlijk, maar omdat het over grote bedragen gaat wordt voor deze levering gekozen:

 

DDP

DELIVERED DUTY PAID - FRANCO INCLUSIEF RECHTEN

 

betekent dat de verkoper aan zijn leveringsplicht voldoet wanneer de goederen op de genoemde plaats in het land van invoer beschikbaar zijn gesteld. De verkoper draagt de risico's en kosten inclusief rechten, belastingen en overige heffingen verbonden aan het aldaar leveren van de ingeklaarde goederen.

 

Terwijl de EXW term de minimum verplichting van de verkoper behelst, geeft de DDP voorwaarde zijn maximum verplichting aan.

 

Indien de partijen willen dat de koper de goederen inklaart en de rechten betaalt, dient DDU te worden gebruikt.

 

Indien de partijen sommige van de bij invoer van de goederen verschuldigde kosten (zoals belasting op toegevoegde waarde (BTW)) van de verplichtingen van de verkoper willen uitsluiten, dient dit duidelijk te worden gemaakt door woorden van die strekking toe te voegen: Franco inclusief rechten, exclusief BTW ... (genoemde plaats van bestemming). De verkoper heeft hier de maximale verplichting : de overdracht van de risico's en de kosten gebeurt bij de levering aan de koper en hij staat ook in voor het lossen (tenzij anders bedongen).

 

 

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Het is niet helemaal mijn ervaringsgebied, maar ik snap er helemaal niets van Shark. Een goed antwoord krijgen begint met het stellen van een goede vraag, zo helder mogelijk. Ik wete niet of anderen hier kaas van kunnen maken, maar ik denk dat je het al wat makkelijker maakt door je vraag nog eens helder te formuleren.

Geplaatst:

panzer1234

  • Auteur

Ok , nog een keer :)

 

Nederlandse opdrachtgever, geeft mij opdracht voor het transport van een boot vanuit Noorwegen naar Spanje

Daar nederlandse opdrachtgever het btw nummer niet conform artikel 23 heeft geactiveerd kan hij niet de BTW verleggen en zou normaal gesproken bij de nederlandse douane (boot komt in a' dam binnen) voldaan moeten worden. Maar omdat we over grote bedragen praten is er voor een bepaalde contructie gekozen en wel de volgende .

 

Noorse boten bouwer/cq exporteur levert volgens de DDP condities (Delivery Duty Payed) ongebruikelijke constructie maar goed, noorse exporteur stelt in noorwegen een Beperkt Fiscaal Vertegenwoordiger aan, zodat de boot toch BTW vrij (btw verlegd zonder daad daadwerkelijke afdracht hoeft plaats te vinden) vervoerd kan worden.

 

Maar ik ga zelf het vervoer niet doen, en geef de opdracht tot vervoer uit aan een andere transporteur, welke mij gewoon an het 0% btw tarief factureerd, maar nu is mijn vraag welke btw tarief moet ik gaan hanteren jegens mijn opdrachtgever??

 

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

 

gr,

 

Shark

Geplaatst:

Ryan16600

Jij levert een dienst aan de NL aannemer dus voor mijn gevoel zeg ik dat je gewoon 19% in rekening moet brengen. Tenzij scheepsvaart oid is vrijgesteld maar daar ben ik niet van op de hoogte.

 

Ik denk dat je puur naar de prestatie tussen jou en de NL aannemer moet kijken en dat het internationale aspect niet op jou van toepassing is.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.