• 0

BTW terugvorderen zakelijke kilometers auto (in privé bezit) en overig

Ik ben mij even aan het verdiepen geweest in wat materie met betrekking BTW en de huidige administratie (rechtsvorm BV) die ik boek voor een familielid.

 

Ik heb echter 2 vragen waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden.

 

Wellicht dat één van jullie mij kan helpen.

 

1. BTW terugvorderen zakelijke kilometers auto (privé bezit).

 

Een auto wordt privé gebruikt, maar daarnaast ook zakelijk. Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om BTW terug te vorderen aan het einde van het jaar. Op welke kosten kan ik BTW terugvorderen (benzine, onderhoud, etc.)? En daarnaast hoe boek ik dit dan financieel in mijn administratie, omdat een bedrag op te vorderen btw boeken geen tegenrekening heeft, en dus de balans in onbalans is.

 

2. Factuurdatum bij BTW aangifte.

 

Ik weet dat de factuurdatum (factuurstelsel) leidend is voor het indienen van je aangifte omzetbelasting. Nu heb ik echter iets waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden via dit forum, google, etc. Indien er een levering is geweest, en op de afleverbon het te betalen bedrag al staat (stel geleverd op 20 maart). En de werkelijke factuur komt binnen met factuurdatum 5 april. In welk kwartaal dient de omzetbelasting dan geboekt te worden? In Q1 of Q2? En als je daarnaast al de afleverbon hebt ontvangen, dien je dan net zo lang te wachten op de factuur alvorens je deze administratief kan boeken?

 

Ik hoor graag reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Moris

 

Vraag 1: de 75% regeling geldt niet voor de DGA (=werknemer). Zie de volgende tekst:

Er is ook geen aftrek van voorbelasting mogelijk als een werknemer zijn privé-auto zakelijk (in de uitoefening van zijn dienstbetrekking) gebruikt; ook niet als de werknemer daarvoor een (auto)kostenvergoeding van zijn werkgever ontvangt. Wel is de BTW op de brandstof die de werknemer in zijn auto tankt aftrekbaar als is voldaan aan de volgende twee voorwaarden (BNB 1988/276):

– de werknemers moeten de aan hen geleverde brandstof uitsluitend gebruiken voor de bedrijfsdoeleinden van hun werkgever;

– de BTW moet op een aan de werkgever uitgereikte factuur aan hem in rekening zijn gebracht.

 

vraag 2: dit gaat over goedkoopmansgebruik.

Normaliter hanteer je de factuurdatum. Maar goedkoopmansgebruik schrijft voor dat je winsten moet nemen als deze gerealiseerd zijn en kosten mag nemen als deze voorzienbaar zijn. Op basis van dat laatste zou ik deze voorbelasting in Q1 meenemen.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Dus als DGA (tevens enige werknemer) heb je in een BV geen recht op een extra vergoeding BTW mbt autokosten die je privé betaalt? De situatie is zo. Maandelijks wordt er via de salarisbetaling een bedrag voor autokosten vergoed (0.19 ct x aantal kilometers zakelijk). Dit wordt bijgehouden in een rittenadministratie.

 

Wanneer kom je dan wel in aanmerking voor deze regeling?

 

En in jouw antwoord staat: "de BTW moet op een aan de werkgever uitgereikte factuur aan hem in rekening zijn gebracht." Die "hem", is dat de werkgever of de werknemer? Die wetteksten zijn namelijk altijd zo makkelijk te doorgronden ;). Dus een bonnetje van het tankstation is in deze niet voldoende? Het moet gericht zijn aan de BV?

 

Dan nog een andere vraag. Wellicht niet helemaal goed in dit topic, maar anders moet ik weer een nieuwe topic openen.

 

Stel dat ik bij copyshop een doos printpapier koop en deze direct contant afreken (via kasgeld BV) en de totaalprijs incl. btw 7,02 EUR bedraagt. Bij de meeste winkels wordt er dan tegenwoordig afgerond en dien je 7,- EUR te betalen. Hoe ga ik om met het verschil van 0,02 EUR? Moet ik het werkelijk betaalde bedrag (in deze: 7,- EUR) boeken en de 0,02 op afrondingsverschillen boeken. Of vanwege de materialiteit van het bedrag deze gewoon op 7,02 EUR boeken?

 

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

vraag 2: dit gaat over goedkoopmansgebruik.

Normaliter hanteer je de factuurdatum. Maar goedkoopmansgebruik schrijft voor dat je winsten moet nemen als deze gerealiseerd zijn en kosten mag nemen als deze voorzienbaar zijn. Op basis van dat laatste zou ik deze voorbelasting in Q1 meenemen.

 

Joost,

 

Volgens mij klopt dit niet. Voor de BTW onder het factuurstelsel is m.i. de factuurdatum altijd leading. De partij die de factuur uitreikt zal die BTW over de maand waarin de factuur is gedateerd moeten afdragen. Als de inkopende partij de voorheffing over een maand eerder terugclaimt, krijg je gigantische liquiditeitsverschillen vanuit de fiscus bezien.

 

Het nemen van kosten zodra deze voorzienbaar zijn is m.i. uitsluitend van toepassing bij het bepalen van (belastbare) resultaat voor de IB/VPB.

 

Groet,

Alex

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Alex

 

Om de liquiditeitsverschillen bij de fiscus zou ik me geen zorgen om maken ;)

 

Je kunt best BTW op dit soort leveringen voor de factuur uit al als voorbelasting nemen zonder dat de fiscus 'boos' wordt. Ik ben het met je eens dat je het strikt genomen niet hoort te doen. Maar als het even praktisch beter uitkomt, dan is het incidenteel geen probleem.

 

Ik had niet de intentie om hier aan te geven dat dit altijd maar kan en mag. Mijn excuses als dat zo overkwam!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost. Oke. Dan is dat in ieder geval duidelijk! Het gaat toch niet om schokkende bedragen, dus wat dat betreft houd ik gewoon de factuurdatum aan. Indien er precies een overgang is met het nieuwe boekjaar, dan boek ik deze kosten en btw al wel vast in, met als tegenrekening nog te ontvangen facturen. Zodat volgens het matchingprincipe de kosten wel in het boekjaar vallen, waarop de kosten betrekking hebben.

 

Zou jij tevens nog even naar mijn andere vragen in mijn 2e posting willen kijken, omdat ik hier erg benieuwd naar ben ;).

 

Bedankt alvast,

 

Groet,

MoRis

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.