• 0

Waar te beginnen en wat is verstandig?

Ik ben al even aan het lezen op dit forum, en op andere sites maar ik kom niets tegen dat lijkt op mijn specifieke situatie.

 

Wellicht dat iemand me een duwtje de juiste richting in kan geven, want ik zie door de bomen het bos niet meer en krijg hier en daar tegenstrijdige adviezen.

 

Situatie:

 

Ik krijg ontslag met een (bescheiden) ontslagvergoeding. Een collega / vriendin zit in de dezelfde situatie, ook zij krijgt een bescheiden ontslagvergoeding.

Wij hebben al een paar jaar het plan om een onderneming ( onder Franchise) te starten.We hebben dit nog niet gedaan, omdat we onvoldoende eigen vermogen hebben. Mogelijk dat we nu samen wel kunnen voldoen aan de gevraagde eigen inbreng door de franchisegever ( 50.000 EURO).

 

We krijgen nu adviezen over wel of geen stamrecht , bv of juist geen bv. Ik weet gewoon niet meer waar ik moet beginnen.

 

Wie geeft advies? Waar doen we verstandig aan? Is het wel mogelijk/handig om de ontslagvergoeding samen in een stamrecht te storten en te gebruiken voor de onderneming? Waar vind ik relevante info?

 

Een klein duwtje is zeer welkom :)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Carola

 

Dat is inderdaad lastig. Je wilt een franchise aannemen, maar alleen als je samen 50K hebt. Die optie dient zich aan, maar alleen als je de ontslagvergoedingen via een stamrecht BV laat uitkeren. Dan hebben jullie samen de benodigde 50K.

 

Dat brengt wel risico's met zich mee.

 

opties:

1. jullie kunnen ieder een eigen stamrecht BV oprichten;

2. jullie kunnen samen 1 stamrecht BV oprichten, beiden 50% aandeelhouder en beide ontslagvergoedingen daarin belastingvrij laten storten.

3. de ontslagvergoedingen uit laten keren onder inhouding van loonbelasting.

 

ad 1. Het voordeel van een eigen BV is dat je geen bemoeienis hebt met de inkomsten van de ander. Alle opbrengsten in de eigen BV kun je, binnen fiscale grenzen, zelf vaststellen.

 

ad 2. Daarnaast kosten twee BV's wel het dubbele van 1. Bovendien kost het oprichten van twee stamrecht BV's in jullie situatie ergens tussen de 2500 en 3000 euro, dus 5 tot 6% van de ontslagvergoedingen.

 

ad 3. Het geld laten uitkeren zal resulteren in 42% of wellicht 52% heffing, zodat je nog steeds de 50K niet hebt.

 

Maar er zijn meer risico's. Een stamrecht BV heeft de verplichting om uiterlijk vanaf 65 periodieke uitkeringen te doen aan jullie. Als de onderneming niet van de grond komt en jullie de 50K verliezen, dan kan er een probleem ontstaan tav die verplichtingen. Stel dat beide BV's het geld uitlenen aan de franchise onderneming, dan hebben jullie de plicht om dat geld op termijn terug te betalen aan de stamrecht BV's. Desnoods uit privé middelen.

 

Dan is er de vraag in welke rechtsvorm je de franchise onderneming moet starten. Richt 1 stamrecht BV een dochter BV op? Richten 2 stamrecht BV's een dochter BV op? Leent de stamrecht BV geld aan een VOF (tussen jullie in privé) uit?

 

Die keuze is niet eenvoudig en kan alleen op basis van een goed advies gemaakt worden.

 

Tot slot: stel dat je de ontslagvergoedingen laat uitkeren. Dan resteert ongeveer 25 tot 30K. Dat is een solide basis om een lening aan te gaan voor het restant tot de benodigde 50K. Banken financieren vaak starters als die starters minimaal 30% van het benodigd vermogen inbrengen. Als jullie al 50% kunnen inleggen, dan heb je een goede start voor de financiering van het restant. Uiteraard wel met een gedegen ondernemingsplan met een goede financiële paragraaf!

 

Je ziet, jullie hebben opties te over. De juiste keuze hierin is wel erg belangrijk en zal dus goed onderbouwd moeten worden.

 

Is dit het zetje waar je op doelde of weet je nu meer dan je lief is? ;)

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dat was een flinke duw :) , zeer helder verhaal.

Zo kan ik veel makkelijker alle voors en tegens afwegen.

 

Overigens heb ik nog een paar vragen:

 

*Ik zie de kreet Ltd. regelmatig voorbij komen. Zou dat ook een optie zijn als rechtsvorm?

* Als we kiezen voor een stamrecht bv, en de zaak komt niet van de grond. Moeten we dan het volledige bedrag terug storten in de bv, of is er een oplossing mogelijk waarbij je alleen de verschuldigde belasting betaald?

* Hoe kom ik er achter of we 42% of 52% heffing verschuldigd zijn?

 

Groet,

Carola

Link naar reactie
  • 0

 

 

...

* Hoe kom ik er achter of we 42% of 52% heffing verschuldigd zijn?

 

 

Op de site van de belastingdienst kun je nakijken bij welke winst en welke voor jou geldende aftrekposten je hoeveel IB betaalt.

 

Nog makkelijker: download daar de IB software en vul die in. Quick & dirty, maar geeft dan wel een redelijke indicatie. Omdat eea nogal afhankelijk is van jouw eigen situatie is er verder weinig van te zeggen hier (heb je bijv recht op hypotheekrente aftrek, ondernemersaftrek, speciale heffingskortingen etc).

 

Voor wat betreft de LTD rechtsvorm: zoek even op dit forum.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dat was een flinke duw :) , zeer helder verhaal.

Zo kan ik veel makkelijker alle voors en tegens afwegen.

 

Overigens heb ik nog een paar vragen:

 

*Ik zie de kreet Ltd. regelmatig voorbij komen. Zou dat ook een optie zijn als rechtsvorm?

* Als we kiezen voor een stamrecht bv, en de zaak komt niet van de grond. Moeten we dan het volledige bedrag terug storten in de bv, of is er een oplossing mogelijk waarbij je alleen de verschuldigde belasting betaald?

* Hoe kom ik er achter of we 42% of 52% heffing verschuldigd zijn?

 

Groet,

Carola

 

Hoi Carola

 

De LTD brengt geen voordeel in jullie situatie. Oprichting is iets goedkoper, maar de jaarlijkse kosten (door deponering in de UK) zijn hoger zodat het initiële voordeel binnen 3 jaar weg is.

 

Je kunt inderdaad wel om de terugstorting van privé kapitaal in de BV heen, maar of de fiscus dat wil is een tweede. De schuld die je hebt aan de BV kun je aflossen door de uitkeringen vanaf 65 weg te strepen tegen de schuld. Je moet dan wel IB betalen over die uitkeringen, dus zonder dat je geld uit de BV ontvangt.

 

Of je 42% of 52% betaalt, hangt af van de prive inkomsten en aftrekposten. 2009 Wordt daarin het beslissend jaar, dus is het moeilijk om dat vooraf te voorspellen. Je hebt een aantal maanden salaris, afrekening vrije dagen en vakantiegeld. Daarna komt de WW, dan de aftrekposten en dan pas weet je hoe hoog het belastbare inkomen is. Die rekensom kun je best zelf maken. Besef je dat elke euro boven de 54.777 belastbaar inkomen belast wordt met 52%.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.