• 0

liquididteitsbegroting

Ik start mijn bedrijf als eenmanszaak per 01-08-2009. Momenteel werk ik aan liquiditeitsbegrotingen voor de eerste 3 jaren.

 

In de voorbeelden van liquiditeitsbegrotingen die ik heb gezien wordt inkomstenbelasting niet meegenomen waardoor het kassaldo op loopt. Dit lijkt mij een onjuiste weergave? Ik hoop dat iemand me dit kan toelichten.

 

Alvast dank!

Alex

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De inkomstenbelasting wordt niet meegenomen omdat het ene prive aangelegenheid is. Ik neem aan dat je wel boekingen hebt staan dat je geld overmaakt van je zakelijke rekening naar je prive rekening?

 

Indien dat het geval is zijn dat bruto betalingen van inkomsten en zullen die bij je IB aangifte belast worden.

 

Als je geen rekening houdt met het uitkeren van geld aan jezelf zou ik het een vreemde liquiditeitsbegroting vinden omdat je toch leefgeld vanuit je EMZ naar prive moet halen.

 

Is hiermee je vraag beantwoord?

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

inderdaad. Je moet namelijk het gehele bedrag als winst aanmerken voor je prive aangifte.

 

Je kan er ook voor kiezen om in je liquiditeitsbegroting alle winst uit te keren en daarna rekening houden met prive stortingen terug op de zakelijke rekening.

 

Wellicht dat iemand anders hier ervaring mee heeft?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Over de fiscale winst is inkomstenbelasting verschuldigd. Volgens jouw info heb je al met de inkomstenbelasting rekening gehouden. Het surplus wordt dus aan het eigen vermogen toegevoegd. Je kunt het overschot opnemen of op een bedrijfsspaarrekeningen parkeren, dit voor toekomstige investeringen of als reserve voor het geval dat het wat minder gaat met de zaak.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

@Alex, een liquiditeitsbegroting maak je voor je EMZ om inzicht te krijgen of er genoeg liquide middelen zijn over een bepaalde periode.

 

Dus neem je mee:

 

[*]Inkomen (omzet)

[*]BTW (afdracht en terugvordering)

[*]Uitgaven (kosten, investeringen en evt FOR dotaties)

[*]Privestortingen en onttrekkingen (daar zit ook de te betalen IB bij, maar voor de EMZ is dat niet belangrijk, wel voor jou als privepersoon); die leiden tot een verandering in je eigen vermogen.

[*]Het bedrag aan winst dat je in de EMZ laat zitten (winst + privestortingen - priveontrekkingen, dus) dat je toevoegt aan het EV.

 

 

Daarnaast kun je voor je privesituatie ook een liquiditeitsbegroting maken, maar die heeft niets te maken met die van je EMZ, ook al is het vooral boekhoudkundig, want uiteindelijk 'ben' jij je EMZ.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.