• 0

Boeking winstbestemming eenmanszaak.

Boekhoudkundigen,

 

Volgens de handleiding van mijn boekhoudpakket moet ik na het afsluiten van mijn boekjaar een aantal posten op via een memoriaal boeking weer naar 0 terugzetten. Dit betreft:

 

Resultaat lopend boekjaar’

Prive (stortingen en opnamen)'

 

Zie ook de quote hieronder uit de handleiding.

 

Kan iemand mij uitleggen hoe de memoriaal boeking eruit komt te zien als ik het resultaat lopende boekjaar gewoon op de zakelijke bankrekening heb laten staan?

 

 

 

Hieronder vindt u de twee belangrijkste posten die op ‘0’ moeten worden gezet. Wij

adviseren u voor deze boekingen eerst met uw boekhouder of accountant te

overleggen. Als uw boekhouder of accountant met u samenwerkt in Reeleezee kan

hij/zij deze boekingen voor u doen.

‘Resultaat lopend boekjaar’: aan het begin van een nieuw boekjaar moet dit

resultaat, de winst of het verlies wat u in het voorgaande jaar hebt gemaakt, weer

op ‘0’ staan. U moet dit resultaat dan ook op de eerste datum, meestal 1 januari,

afboeken. Dit wordt ook wel het boeken van de ‘winstbestemming’ genoemd. Wat

de bestemming van de winst is, hangt af van het soort bedrijf (eenmanszaak, vof,

bv) en de bestemming die u voor het winstsaldo kiest.

 

‘Privé’: als u een eenmanszaak of vof hebt, zult u gedurende het boekjaar privéopnamen

en privéstortingen hebben geboekt. Deze posten moet u aan het begin

van het nieuwe boekjaar weer op ‘0’ zetten. De tegenboeking is meestal een

kapitaalrekening.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Viskus,

 

Het systeem maakt kennelijk (want ik ken het slechts ban naam) bij de balansovergang naar een nieuw boekjaar automatisch een journaalpost waarbij alle kosten- en batenrekeningen (rubrieken 4 t/m 9) gesaldeerd worden tegengeboekt op een rekening Resultaat lopend boekjaar (balansrekening).

 

Daarmee is de eindbalans in evenwicht gebracht en kan worden overgezet naar de beginbalans van het volgend boekjaar.

 

Uitgaande van een eenmanszaak moet dan dat resultaat evenals de rekeningen Privéstortingen en Privé-opnamen overgeboekt worden naar het eigen vermogen. Feitelijk dienen deze boekingen als laatste plaats te vinden in het voorgaande boekjaar. De boekingen worden dan (uitgaande van winst):

 

Resultaat lopend boekjaar

Privéstortingen

Aan Privé opnamen

Aan Eigen vermogen

 

John

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hey John,

 

Dank voor je reactie.

 

Het systeem berekend continue (dus op ieder moment van het jaar) de balans en de winst en verliesrekening.

 

De post Resultaat lopend boekjaar is op de balans gewoon al een subpost van het EV.

 

Misschien begrijp ik het nog niet helemaal goed maar ik denk niet dat ik het daar naar kan overboeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat je een verlies van 10.000 hebt geleden, en daarnaast ook nog in staat was om per saldo 5.000 aan privé opnames te doen:

 

resultaat: 10.000 credit

Eigen Vermogen: 10.000 debet

Privé opnames: 5.000 credit

Eigen Vermogen: 5.000 debet.

 

(per saldo verlaag je daarmee je eigen vermogen met 15k)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.