• 0

Mag iemand een kopie maken van mijn ontwerp(sieraad)?

Sorry als ik mijn vraag per ongeluk verkeerd heb geplaatst.

Ik heb eerste de zoekfunctie gebruikt, maar waarschijnlijk niet met goede woorden gezocht want ik kon geen antwoord vinden.

 

Ik heb een eenmanszaakje en sinds kort een handelsnaam eraan toe gevoegd omdat ik begonnen ben met het ontwerpen en verkopen van mijn sieraden.

Ik heb dus netjes een kvk nummertje ;)

 

Via internet is er een jongedame die, gewoon in haar vrije tijd, ook sieraadjes maakt, in dezelfde richting.

Nu wil ze graag 1 van mijn sieraden bestellen, maar tussen de regels door denk ik op te merken dat zij mijn sieraad wil kopen, om uit te vissen hoe ik dit gemaakt heb.

Leuk en wel natuurlijk, maar ik vind het toch niet zo geinig als zij vervolgens mijn sieraad na gaat maken (precies het zelfde of deels hetzelfde) om dat ook te gaan verkopen (in haar vrije tijd)

 

De vraag die ik heb:

Mag zij mijn sieraad precies of deels namaken en verkopen (zij heeft geen kvknr en maakt dus sieraadjes in haar vrije tijd en die verkoopt ze)

Wat te doen als zij over enkele dagen/weken een sieraad te koop aanbied wat veel lijkt op het mijne?

 

Goed, ik hoop dat ik niet te warrig overkom ;)

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In pricipe mag je niet iets namaken wat duidelijk het stempel van de maker draagt. De vraag is dus of jouw sieraad daarvoor kwalificeert.

 

Lijkt me persoonlijk niet gemakkelijk om te bewijzen dat een bepaalde combinatie van kralen en zilverdraad (maak het maar even simpel) als uniek kan worden aangemerkt. Maar het kan natuurlijk wel. Bijvoorbeeld door een combinatie die je nergens ziet.

 

Je zou voor voor dit uniek design een model kunnen deponeren.

http://www.boip.int/nl/modellen/actionRegister.html

 

 

Hier lees je wat meer over de vereisten.

http://www.uitvinders.nl/voorlichting/FAQmodellen.htm

Link naar reactie
  • 0

Ik maak meerdere sieraden, maar het sieraad waar het hier om gaat is er eentje met een stukje er in verwerkt van een "overleden" dier. (overleden tussen haakjes, want dat hoeft natuurlijk niet perse)

 

Het sieraadje wat dit meisje daarvan maakt is gewoon recht toe recht aan, simpel modelletje.

Ik daar in tegen hang allerlei kraaltjes en dingetjes aan mijn modelletjes (niet alleen deze waar ze nu om vraagt)

Wat zij maakt en wat ik maak is dus totaal verschillend.

 

Dat mensen die sieraadjes maken geinspireerd raken door één van je modelletjes en daardoor dus iets maken wat er veel op lijkt, dat hou je toch.

Maar nu wordt er tegen me gezegt, ik wil één van jouw modelletjes van je kopen...ben benieuwd hoe het gemaakt is.

Dat vind ik toch wat anders.

Dat komt op mij over als het willen gaan na maken van mijn ontwerpje.

Ik vind dat toch alles behalve geinig.

 

Momenteel heb ik niet op haar vraag gereageerd.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Dat het nagemaakt kan worden kun je eigenlijk niet uitsluiten, als iemand er echt aan wil komen lukt dat altijd wel (desnoods kopen ze dat sieraad via een kennis van ze zodat je het niet door hebt dat deze persoon er achter zit).

 

Wat is de kans dat jij omzet misloopt en dat jouw goede naam schade ondervindt als deze "amateur" één van jouw sieraden bemachtigd?

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

 

...

Dat mensen die sieraadjes maken geinspireerd raken door één van je modelletjes en daardoor dus iets maken wat er veel op lijkt, dat hou je toch.

Maar nu wordt er tegen me gezegt, ik wil één van jouw modelletjes van je kopen...ben benieuwd hoe het gemaakt is.

Dat vind ik toch wat anders.

Dat komt op mij over als het willen gaan na maken van mijn ontwerpje.

Ik vind dat toch alles behalve geinig.

 

Momenteel heb ik niet op haar vraag gereageerd.

 

Het kan zijn dat ze iets wil namaken omdat ze het gewoon mooi vindt. Als ze 'amateur' is zou ik me er niet te veel van aantrekken en het beschouwen als een compliment.

 

Hoe kom je daar achter? Toch gewoon aan haar vragen.

 

Misschien kun je haar ook jouw sieraden laten verkopen, of mogelijke klanten naar je toe sturen? Misschien heb je op termijn versterking nodig en kan zij dat doen? Ik zou de vraag zeker niet negeren, maar ik ben dan ook zeer nieuwsgierig ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het niet zo negatief benaderen. Ze is waarschijnlijk benieuwd naar de techniek die je gebruikt om een en ander vast te zetten. Ik zou gewoon leveren (business is business, said the butcher and he sold his wife ;) )

 

Als je bang bent dat ze na gaat maken en je oneerlijke concurentie gaat aan doen zou ik dat gewoon in een mail uiten. En haar meteen wijzen op het auteursrecht op je sieraden. Dan ligt het "probleem" bij haar en jij hebt wat verdient.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.