Ik ben een aantal jaar terug uit een VOF getreden (die werd daarna een eenmanszaak van de overgebleven vennoot). Ik heb daar voor mijn uittreden nog wel getekend voor een zakelijk krediet, dat ook ten volste gebruikt werd.
Ik ben later "uitgetreden als vertegenwoordiger" van de betreffende rekening (er van uit gaan de dat het ook betrekking had op het krediet). Ik heb daarna niets meer vernomen van de bank.
Nu kreeg ik begin dit jaar een aangetekende brief van een incassobureau dat er een niet toegestane limietoverschrijding op de rekening was en het bedrag per direct moest worden afgelost. Het bericht van het incassobureau verbaasde me enorm, ik had ook nooit iets van de bank vernomen over problemen op de rekening.
Het incassobureau stelde dat ik nooit uit mijn hoofdelijke aansprakelijkheid ben ontslagen. Dat de bank verder nooit gereageerd heeft of me geïnformeerd heeft gingen ze niet op in. Ik heb herhaaldelijk gevraagd of ik echt hoofdelijk aansprakelijk was en of er niet een verschil van interpretatie was van het dossier tussen bank en incassobureau.
Na inwinnen van informatie bij o.a. een deurwaarder en meerdere advocaten die aangaven dat de bank in z'n recht stond ben ik overgegaan tot een betalingsvoorstel. Hierin heb ik expliciet opgemerkt dat ik acceptatie van mijn voorstel zie als bevestiging van mijn hoofdelijke aansprakelijheid (ik wilde daarmee uitsluiten dat het incassobureau me gewoon probeerde te naaien). Los daarvan een klachtenprocedure gestart bij de bank omdat ik vond dat ik niet voldoende geïnformeerd was; ik was nooit voor het incassotraject op de hoogte gesteld van de overschrijding, ik kon ook geen inzicht krijgen in de rekenening/het krediet in verband met mijn terugtreding (die was dus wel verwerkt) en heb dus nooit kunnen voorkomen dat de situatie zou escaleren.
De reaktie op mijn voorstel was uiteindelijk dat bij nadere bestudering van mijn dossier er na het omzetten van de rechtsvorm een nieuw kredietovereenkomst getekend had moeten worden, dit was nooit gedaan. Een fout van de bank dus, denk ik. En dat ik met terugwerkende kracht ben ontslagen van mijn hoofdelijkheid. Dit alles met welgemeende oprechte excuses voor de nare gang van zaken.
Geweldig natuurlijk. Maar ik heb wel 3 maanden serieus in de stress gezeten, fiscaal / juridisch advies ingewonnen en kosten in tijd en geld gemaakt voor de correspondentie.
Kan ik deze kosten (en eventueel emotionele schade) op de bank / het incassobureau verhalen? Ik heb het gevoel dat ik enorm mazzel gehad heb en maak verder liever geen slapende honden meer wakker maar aangezien ik het incassobureau herhaaldelijk heb gevraagd of hun claim echt klopte (en daarbij aangaf ze verantwoordelijk te stellen voor de gevolgen van het mij foutief aansprakelijk stellen) en pas op het allerlaatste moment tot inzicht komen, vind ik ze toch wel erg nalatig.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
VLDR
VLDR
Hoi,
Ik ben een aantal jaar terug uit een VOF getreden (die werd daarna een eenmanszaak van de overgebleven vennoot). Ik heb daar voor mijn uittreden nog wel getekend voor een zakelijk krediet, dat ook ten volste gebruikt werd.
Ik ben later "uitgetreden als vertegenwoordiger" van de betreffende rekening (er van uit gaan de dat het ook betrekking had op het krediet). Ik heb daarna niets meer vernomen van de bank.
Nu kreeg ik begin dit jaar een aangetekende brief van een incassobureau dat er een niet toegestane limietoverschrijding op de rekening was en het bedrag per direct moest worden afgelost. Het bericht van het incassobureau verbaasde me enorm, ik had ook nooit iets van de bank vernomen over problemen op de rekening.
Het incassobureau stelde dat ik nooit uit mijn hoofdelijke aansprakelijkheid ben ontslagen. Dat de bank verder nooit gereageerd heeft of me geïnformeerd heeft gingen ze niet op in. Ik heb herhaaldelijk gevraagd of ik echt hoofdelijk aansprakelijk was en of er niet een verschil van interpretatie was van het dossier tussen bank en incassobureau.
Na inwinnen van informatie bij o.a. een deurwaarder en meerdere advocaten die aangaven dat de bank in z'n recht stond ben ik overgegaan tot een betalingsvoorstel. Hierin heb ik expliciet opgemerkt dat ik acceptatie van mijn voorstel zie als bevestiging van mijn hoofdelijke aansprakelijheid (ik wilde daarmee uitsluiten dat het incassobureau me gewoon probeerde te naaien). Los daarvan een klachtenprocedure gestart bij de bank omdat ik vond dat ik niet voldoende geïnformeerd was; ik was nooit voor het incassotraject op de hoogte gesteld van de overschrijding, ik kon ook geen inzicht krijgen in de rekenening/het krediet in verband met mijn terugtreding (die was dus wel verwerkt) en heb dus nooit kunnen voorkomen dat de situatie zou escaleren.
De reaktie op mijn voorstel was uiteindelijk dat bij nadere bestudering van mijn dossier er na het omzetten van de rechtsvorm een nieuw kredietovereenkomst getekend had moeten worden, dit was nooit gedaan. Een fout van de bank dus, denk ik. En dat ik met terugwerkende kracht ben ontslagen van mijn hoofdelijkheid. Dit alles met welgemeende oprechte excuses voor de nare gang van zaken.
Geweldig natuurlijk. Maar ik heb wel 3 maanden serieus in de stress gezeten, fiscaal / juridisch advies ingewonnen en kosten in tijd en geld gemaakt voor de correspondentie.
Kan ik deze kosten (en eventueel emotionele schade) op de bank / het incassobureau verhalen? Ik heb het gevoel dat ik enorm mazzel gehad heb en maak verder liever geen slapende honden meer wakker maar aangezien ik het incassobureau herhaaldelijk heb gevraagd of hun claim echt klopte (en daarbij aangaf ze verantwoordelijk te stellen voor de gevolgen van het mij foutief aansprakelijk stellen) en pas op het allerlaatste moment tot inzicht komen, vind ik ze toch wel erg nalatig.
Graag jullie mening hierover!
Groet
Rob
[edit: typo in titel veranderd]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20699-incasso-blijkt-onterecht-kan-ik-kosten-verhalen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag