• 0

Werkelijke kn. autolease (verrekening zakelijke belastingen)

Beste HL'ers,

Ik ben al een tijdje bezig om iets zinnigs te kunnen zeggen over de aanschaf van een nieuwe auto. Zoals velen spelen bij mij de gedachten om prive of zakelijk aan te schaffen, te leasen etc etc.

Het gaat om een nieuw aan te schaffen auto van ca. euro 30.000. Lease 600 ex. btw pmnd.

Dit kost dus 600 pmnd, wat komt op 7200 pjr. Dit lijkt een behoorlijk bedrag voor een auto te rijden voor een jaar. Maar als ik kijk wat ik normaal gezien met de 7200 doe.. Eerst betaal ik (via een BV) 20% vennootschapsbel. En daarna nog eens 25% dividendbelasting. Dus een totale belastingplicht van 45%.

Netto hou ik van deze 7200 dus ca. 3960 netto na bel. over (7200*55%). Pmnd. 330 euro.

Dit is weer relatief weinig als ik een berekening hier naast leg van een auto van ca. 15.000 prive kopen, afschrijven, onderhouden en doorberekenen aan de bv a 0,19 per km.

Of zie ik hier iets over het hoofd? Of is mijn gedachtegang van de belastingen verrekeningen 'verkeerd'.

Bvd voor de reacties.

Groet, Sander

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Sander

Zo kun je het niet vergelijken. Je vergeet de BTW, vergeet de 25% IB bijtelling, maakt een rekenfout met VPB en dividendbelasting (gecombineerde druk is 40%, wordt namelijk na elkaar geheven en niet opgeteld).

Daarbij is ook van belang hoeveel de auto per km kost, hoeveel je zakelijk rijdt en hoeveel prive.

Er is op het forum al zo ontzettend veel geschreven over deze keuze. Raadpleeg de zoekfunctie eerst even,

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Joost, bedankt voor je reactie.

Het bedrag van 600 euro is ex. btw. En de btw is aftrekbaar dus dit heb ik buiten beschouwing gelaten.

De bijtelling is niet relevant, deze zal er namelijk niet zijn door uitsluitend zakelijke km met deze auto.

Bedankt voor het melden van de rekenfout. Het is dus 40% ipv. 45%. Het bedrag is dus 4320 pjr. / 360 pmnd.

Het valt mij op dat de werkelijke kosten bij verrekeningen van de belastingen (40% dus..) erg meevallen als ik het vergelijk met de aanschaf van een (aanzienlijk goedkopere) auto in prive.

Groet, Sander

• 0

Het valt mij op dat de werkelijke kosten bij verrekeningen van de belastingen (40% dus..) erg meevallen als ik het vergelijk met de aanschaf van een (aanzienlijk goedkopere) auto in prive.

Groet, Sander

Als dat het doel was van je vraag, dan heb je gelijk.

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar