• 0

Investeringsafrek software

Beste HL'ers,

 

Tijdens een uitzoekopdracht ben ik tot een aantal conclusies gekomen die wellicht interessant kunnen zijn voor ondernemers op HL. Dit denk ik omdat bijna geen enkele onderneming zonder software draait en dat de prijzen van software stevig kunnen zijn. In de fiscaliteit is software een grensgeval tussen aftrekbare kosten of een bedrijfsmiddel waarover wordt afgeschreven en een investeringsaftrek kan worden geclaimd. Het punt is dat hetzelfde stuk software op verschillende manieren wordt behandeld indien je niet voldoet aan een aantal eisen.

 

Voorbeeld:

Je koopt een antivirus pakket ten behoeve van een zakelijke computer. Het pakket bestaat uit een CDtje met gebruiksaanwijzingen en bevat een licentienummer. Op het pakket staat dat de licentie 1 jaar geldig is en dat gedurende het jaar automatisch updates worden geïnstalleerd.

 

In deze situatie kan je geen investeringsaftrek claimen over het gekochte antivirus pakket. De kosten die je maakt hebben maar betrekking op 1 boekjaar en dat houdt in dat je de kosten direct moet nemen in je W&V rekening en dus geen aanspraak kan maken op investeringsaftrek (tussen de 25% en de 2%).

 

Voorbeeld 2:

Je koopt een softwarepakket ten behoeve van het voeren van een boekhouding. De software bestaat uit een programma, een licentie en een gebruikshandleiding. De licentie heeft in dit geval een periode van 3 jaar echter moet je jaarlijks een bedrag betalen voor updates, helpdesk en een extra jaarlijkse vergoeding voor het gebruiken van het programma.

 

In deze situatie is sprake van een bedrijfsmiddel omdat de gebruikersovereenkomst 3 jaar duurt. Dit houdt in dat je deze moet waarderen op je balans en jaarlijks moet afschrijven. Daarnaast mag je ook investeringsaftrek claimen maar over welk bedrag? Je mag alleen aftrek claimen voor het bedrag van aankoop van het bedrijfsmiddel wat in dit voorbeeld ziet op de overeenkomst van 3 jaar. Het bedrag wat je op dat moment moet betalen aan de software ontwikkelaar wordt in aanmerking genomen voor de investeringsaftrek. De jaarlijkse onderhoud-, update en ondersteuningskosten zijn kosten in de W&V en komen niet in aanmerking voor de investeringsaftrek. Deze kosten zien op het jaarlijkse gebruik en kunnen niet worden geactiveerd als bedrijfsmiddel.

 

Waar ligt nu de kromheid bij het aanschaffen van software? Indien je een softwarepakket koopt voor 3 jaar inclusief een onderhoudscontract van 3 jaar en een ondersteuningscontract van 3 jaar mag je de totale koopsom in aanmerking nemen voor de investeringsaftrek terwijl in het geval je jaarlijkse betalingen maakt deze niet in aanmerking komen.

 

Daarom raad ik aan om software pakketten aan te schaffen voor meerdere jaren en daarin zoveel mogelijk dienstverlening zit. Afhankelijk van het percentage aan investeringsaftrek en de totale koopsom van het pakket kan het een mooie belastingdruk verlaging zijn. Daarnaast hoor ik ook graag meningen van andere mensen of ze het eens zijn met mijn "wijze" raad.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je daadwerkelijk zeker weet dat je een contract voor 3 jaar wilt sluiten wel ja. In de praktijk zie je een sterke ontwikkelingen naar een steeds kortere termijn, tot zelfs geen opzeggingstermijn, binnen de software wereld.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

En vergeeet de 450,- euro-grens niet. Daaronder zijn het meestal gewoon kosten en een beetje antivirus-pakket is zo duur niet... Mijn boekhoudpakket had een eenmalige aanschafprijs en zat er boven. Die kon dus wel mee in de kleinschaligheids-investeringsaftrek. Daarnaast kan je als starter nog gebruikmaken van de willekeurige afschrijving, waardoor je in de eerste drie jaar zelf kan bepalen wanneer je de kosten neemt.

 

(goeie tip verder, maar 't geld net zo goed voor andere investeringen, ik zie software niet als iets bijzonders)

Link naar reactie
  • 0

(goeie tip verder, maar 't geld net zo goed voor andere investeringen, ik zie software niet als iets bijzonders)

 

Met die conclusie denk ik dat ik mijn bericht niet duidelijk op jou heb kunnen overbrengen. Daarnaast sta ik ook open voor andere investeringen die jij als vergelijkbaar ziet in mijn stuk tekst.

 

Daarnaast heb je inderdaad gelijk dat ik alleen kijk naar uitgebreide software. Ik weet dat software pakketten voor 3D tekeningen prijzig zijn en dat ons aangifte programma ook niet goedkoop is. Dus daar heb je mij te pakken.

 

Software is wel iets bijzonders want een machine blijft een machine en die kan je huren of kopen. Software kan je echter kopen of kopen of kopen. In een van de drie situaties kan je echter investeringsaftrek claimen en in de andere twee gevallen niet. Verder koop je hetzelfde product en verschilt er niets behalve het koopcontract. Het feit dat de vormgeving van een koopcontract voor exact dezelfde software bepaald of investeringsaftrek kan worden geclaimd (of niet) vind ik merkwaardig en dus ook noemenswaardig.

 

Ik hoop dat het verschil nu duidelijker naar voren komt.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.