• 0

van brutoloon naar factuurbedrag.. wie geeft de oplossing?

Hallo allemaal,

 

Ik ben een artiest en ik heb een vraag over factureren. De mensen van de belastingdienst schijnen mij niet een gedegen antwoord te kunnen geven en verder lijkt iedereen een beetje te gissen naar de juiste antwoorden. Wellicht zijn er voor mijn probleem geen richtlijnen, maar misschien kan iemand mij wel de juiste kant op sturen.

 

Stel:

 

 

Ik (freelancer met VAR-wuo) ben zanger in een produktie en mijn collega verdient 100 euro per dag bruto in loondienst. Hoeveel mag ik dan factureren?

De standaard waar ik normaliter mee werk is 30% boven het bruto-loondienst bedrag. Dat zou in dit geval dus uitkomen op 130 euro ex BTW op factuurbasis

Echter ben ik nu in onderhandeling met iemand die zegt dat ik er maar 13% boven mag zitten (dus 113 euro ex. btw op factuur basis)

Ik vind het verschil met mijn vorige werkgevers zo groot dat ik me afvraag hoe dat mogelijk is. Is hij bepaalde kosten die je als freelancer hebt, vergeten mee te rekenen? of klopt zijn berekening...?

 

Wie kan mij helpen? ik moet binnenkort het contract tekenen en wil niet mijzelf in de vingers snijden,

 

alvast erg bedankt,

 

mar

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik (freelancer met VAR-wuo) ben zanger in een produktie en mijn collega verdient 100 euro per dag bruto in loondienst.

Daar is geen sprake van 'mogen' en de belastingdienst kan daar niets zinnigs over zeggen, u factureert wat u afspreekt. U kunt voor uzelf mogelijk uitrekenen wanneer u ongeveer op hetzelfde inkomen uitkomt als genoemde 100 euro bruto, maar wat is uw voordeel wanneer u niet beter af bent dan de collega in loondienst?

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens vind ik 30%, laat staan 13% erg weinig opslag.

 

Die meneer of mevrouw die in loondienst is, is beschermt tegen arbeidsongeschiktheid, heeft de zekerheid dat hij/zij voor een bepaalde tijd werk en dus inkomen heeft en zo kan ik nog wel even doorgaan. Jij hebt die zekerheden niet. Sterker nog je hebt een VAR-WUO dus je wordt gezien als ondernemer voor de belastingdienst. Diegene die jou daar gaat betalen hoeft dus niet eens werkgeverslasten af te dragen. Dat scheelt em al 40%!! Dus waarom jij het maar over 30% hebt ? Daarbovenop: jouw opdrachtgever loopt geen enkel risico als jij een verkoudheid op loopt en niet meer kan zingen. Dan vraagt ie iemand anders. (Al hoe wel ik me wel in kan beelden dat hij graag met dezelfde zanger werkt, maar dat ter zijde) Hij loopt bij jou geen financieel risico.

 

Er zijn mensen die 100 euro per uur vragen. Nu weet ik niet hoeveel uur er in een werkdag van een zanger zitten, maar ik zou je minimum zetten op 40% toeslag. Ik zit zelf eerder te denken aan + 100%. Maar goed... jij moet er tevreden mee zijn en jij moet er al je kosten mee kunnen betalen. Dus wat je wil verdienen kun jij alleen bepalen. Als ze dat niet willen betalen kun je altijd nog onderhandelen. Beginnen met 13% opslag lijkt me dus geen goeie.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.