• 0

ICT toepassing gevraagd

Een goeie dag een ieder,

 

ik heb de ambitie om over een paar jaar een discotheek te openen. Ik ben nu al een geruime tijd bezig met het smaden van een degelijk ondernemingsplan en het alsmaar verder uitdenken van het concept.

 

Waar ik als wertuigbouwer tegenaan loop, is een ICT probleem waarover ik aan de hand van deze topic wat meer duidelijkheid hoop te krijgen, en dan met name over de (exploitatie)kosten.

 

Ik wil in mn onderneming graag een computersysteem cq programma wat alle kosten en opbrengsten gedurende een avond bijhoudt. De "maincomputer" zal dus iedere financiele activiteit per seconde registreren.

 

Alle kassa's staan in verbinding met een computer, net als alle bars de WC's en de garderobe. Overal waar betaald moet worden (laatste twee zijn nog discutabel) moet een registratiesysteem komen wat in verbinding staat met het netwerk.

 

Het idee is dan als volgt: Iedere medewerker krijgt een pasje/codekey/(of iets anders) waarmee hij/zij inlogd aan het begin van zijn of haar dienst. Aan elk pasje hangen de gegevens van die persoon waaronder het brutto uurloon. OP het moment dat een medewerker een drankje verkoopt wordt dit opgenomen door het systeem. Het bedrag wordt verrekend met de totale inkomsten en het bedrag wordt opgeteld bij de totalen van de desbetreffende medewerker/ster.

 

Het zou helemaal ideaal zijn als alle kosten van het gas water en licht opgenomen kunnen worden in het systeem. Ik weet niet of het mogelijk is om deze meters op de een of andere op te nemen in een dergelijk idee?

 

Door middel van een dergelijk systeem zou ik dus per avond alle financiele feiten eenvoudig uit kunnen lezen. de omzet, winst danwel verlies :o Het wordt tevens een stuk gemakkelijker om allerlei analyses te verrichten, wanneer bijvoorbeeld een happy hour gehouden kan worden etc etc.

 

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen met een goede onderbouwing van de kosten en dan met name over de ontwikkelingskosten. Het aantal computers/inlogpunten zijn nog niet helmaal bekend maar dat is volgens mij gewoon een kwestie van eeen X bedrag bij het totaal optellen..?

 

Alvast bedankt.

 

Bart

 

 

 

ice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er zijn tegenwoordig veel discotheken die met zo'n systeem werken. Bij de ingang heb je twee keuzes:

 

1) Betaal de entree

 

2) Koop een kaart, betaal iets meer als de entree en de volgende keer kan je met korting naar binnen.

 

Je kan het iets verder doortrekken door de pasjes verplicht te stellen. Iedereen koopt er eentje en krijgt bij het volgende bezoek een korting op de entreeprijs. Op deze manier zijn de pasjes betaald en je denkt aan het vervolgbezoek.

 

Op zicht een leuk idee, ik dan gelijk al een soort 'discotheek van de toekomst' voor mij. Uiteraard compleet met de nieuwste snufjes op geluid, licht en gevoel. Als ik aan zo'n concept denk, dan komt de Zillion in België altijd weer in mij op. Een beweegbare en draaiende dansvloer, veel laser en lichteffecten... ging er altijd graag heen!

 

Je zou ook kunnen denken aan het gebruik van een bestaande pas, de chipknip bijvoorbeeld. Regel een chipknip oplader in je discotheek en reken alles af met die kaart. Ik weet niet of je dan ook kan zien wie er betaald, want dat is wel belangrijk om een database op te kunnen bouwen. Mocht de chipknip annoniem zijn, dan kan je denken aan het integreren van zo'n betaalchip op je pasje. Geen geklooi meer met wisselgeld, muntjes of vals geld...

 

Je kan ook denken aan een soort "vraag / aanbod" systeem. Maak een soort omgekeerd veilingspel van het drankgebruik. Hoe meer er gekocht wordt, hoe lager de prijs zakt... Kopen veel mensen bier, dan dropt die prijs. Dit zal ongetwijfeld andee mensen aanzetten om te gaan kopen (impuls).

 

Draaf niet te ver door met het meten en analyseren van gegevens. Zoals al eerder gezegd: het kost je veel geld. Maar een discotheek van de toekomst zie ik zeker zitten!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Als ik aan zo'n concept denk, dan komt de Zillion in België altijd weer in mij op. Een beweegbare en draaiende dansvloer, veel laser en lichteffecten... ging er altijd graag heen!

 

Ze hadden nog veel spectaculaire dingen daar; er bleek honderden kilo´s vuurwerk onder de dansvloer te liggen en zelfs voor België was dat te gortig. Wederom tent gesloten. ;D

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Als ik aan zo'n concept denk, dan komt de Zillion in België altijd weer in mij op. Een beweegbare en draaiende dansvloer, veel laser en lichteffecten... ging er altijd graag heen!

 

De zillion schetst een aardige indicatie van mijn concept. Het toepassen van hydraulische dansvloeren wil op grotere schaal toepassen. Niet alleen de dansvloer maar ook een soort elite "parkeerplaats" voor de meer vermogende klanten met een iets te dure auto...

 

Door vele discotheken in Europa te bezoeken krijg ik voor mezelf steeds een beter beeld van bepaalde zaken. Denk bijvoorbeeld aan de Entree van Baya Imperiale (Rimmini) en aan de ambiance van Privilge en amnesia op Ibizia. Al met al heb ik een behoorlijk dynamisch concept (lees: duur concept) maar ik (en de mensen die het totale concept enigsinds kennen) ben/zijn van mening dat er behoorlijk wat originele en innovatieve plannen op papier beginnen te verrijzen.

 

Ik ben trouwens ook bezig met het omschrijven van het plan voor de 1e ronde van het new venture evenement. Dat valt overigens niet mee om dat in max. 2 A4'tjes goed en helder te omschrijven. Er zijn gewoon zoveel punten die ik dolgraag wil vertellen.. :D.. maar dat gaat gewoon niet.. :( Heeft iemand tips en/of ervaringen die mij ten oede kunnen komen?

 

Dan nog ff over het pasjessysteem. Alle brainstorm activiteiten liggen op dit gebeid bij mij tijdelijk stil. Ik bewaar wel alle post in een word document dus ik zou zeggen..vooral doorgaan. Ben begonnen aan een morfologisch overzicht maar dat is no verre van af... Er zijn momenteel zaken die dringend prioriteit verdienen.

 

in elk geval weer hartelijk dank

 

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

Hoi Baart,

(of is het Bart?)

Ergens aan het begin van de thread werd er al enigszins gesuggereerd dat er ook (wellicht meer belangrijkere) dingen zijn om een disco neer te zetten. Hiervoor dan de hamvraag: wat maakt die disco van jou zo leuk? De meerwaarde van ICT toepassingen is redelijk beperkt tot kosten beheren, draagt bij aan goede administratie, maar met 1 druk op de knop ben je nooit altijd wijzer. Hoe hoger de scope en details van je administratie, is niet per se een hoger inzicht in je bedrijf.

Ik heb een tijd geleden zelf een (of liever gezegd talloze versies) geschreven.

En de neiging om dingen perfect te willen doen, is natuurlijk en niet meer dan prijzenswaardig. Automatisering is erg duur; een beetje systeem met meerdere outlets (verkooppunten/geldstromen) in 1 systeem kost al gauw tussen de 15k-20k. Dan heb je wel wat, maar dan heb je nog geen lopende zaak.

En dan biedt je in dat geval al helemaal geen meerwaarde.

Verder over je idee van pasjes; waarom niet iets heel anders dan pasjes? Ik vind het zelf erg irritant dat geouwehoer met pasjes. Mijn portemonnee knapt uit elkaar van die dingen.

Lidmaatschapskaarten, bonuskaarten, airmiles, tgoldentiger kaart. Een dezer dagen gooi ik het helemaal de deur uit. Waarom zou ik dan nog zo'n kaart erbij doen? Ik wil gewoon zo de disco in.

Ook aan die kaarten- en-pasjes wens hangt weer een prijskaartje die in de buurt komt van bovenstaande.

Door bijvoorbeeld sowieso te focussen op een goed administratie-systeem, kan je ook ontzettend veel te weten komen over je klanten-bezoekers.

Alle gegevens die je wilt weten, moeten ook weer verwerkt worden, neem ik aan. Pas er voor op dat je niet administratie op administratie stapelt!

Oh ja, een goed adres waar jij wel redelijk je hart op kan halen (ivm ICT toepassing) www.stroke-horeca.nl

Succes!

Groetjes, Sascha

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand al eens gedacht aan een combinatie van de telefoonkaart met airmiles? Ik denk niet dat er al een discotheek is aangesloten bij de airmiles. En als je dat niet wilt, verzin je je eigen bonussysteem.

 

De reden waarom ik aan een pre-paid systeem zit te denken is dat je met betalen achteraf fraude uitlokt. Als je ze van tevoren laat betalen, heb je het geld al binnen. Als stimulans geef je x airmiles en een knaak cadeau. Dan hebben je klanten een drankje extra.

 

Voor de inning zet je kaartlezers weg waarop de klant met een druk op de knop het kaartsaldo kan uitlezen, net als bij de chipknip. Tegen betaling van x euro laadt de kastelein het dan weer voor dat bedrag plus een knaak bij. Deaanschaf van iedere consumptie levert verder weer y spaarpunten op.

 

Bij dit soort concepten praten we overigens over meer dan 15k tot 20k. Afhankelijk van de grootte van je discotheek, zal je DiRP ook van meer stations voorzien moeten worden, maar de ontwikkeling en minimale apparatuur zal al flink boven dat bedrag uitkomen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Hai Olaf,

Bedoel je een systeem zoals VIdeoland (overigens ook angesloten op Airmiles) toepassen op disco?

Hmm, zoja, da's nog neit zo raar: dan heb je niet nog weer een xtra kaart...maar in hoeverre zulke toch al 'gevestigde' spaarsystemne jou mee laten doen...

Groeten,

Sascha

Link naar reactie
  • 0

De airmiles waren natuurlijk maar een gedachte. Eigen spaarpunten zijn net zo goed geschikt. Waar het me in hoofdzaak om ging was het pre-paid systeem. Dat kan onpersoonlijk blijven.

 

Maar, niet geschoten is altijd mis. Je kunt natuurlijk eens informeren naar de voorwaarden om mee te kunnen doen. Met het systeem van videoland ben ik eerlijk gezegd niet bekend.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.