• 0

Hulp nodig bij exploitatiebegroting

Beste allen,

 

Ik wil een webshop openen in de speelgoedbranche. Nu heb ik een exploitatiebegroting opgesteld met een aantal schattingen. Het eindresultaat is echter niet om over naar huis te schrijven. Daarom wil ik graag met jullie delen wat ik heb berekend. Waarschijnlijk dat ik wat over het hoofd zie.

 

Kort samengevat:

 

Opbrengst per klant:

Gemiddelde omzet per klant: €15,- met een bruto winstmarge van 20%

Bruto winst is dus €3,- per klant.

 

 

Kosten:

Kantoor/telefoon/portikosten €0.50 per klant.

Transactiekosten €1,- per klant.

Afschrijving computer €50,- per jaar. Laten we zeggen €0.50 per klant na één jaar.

 

Dan reken ik de investeringskosten voor de website hierin dus niet mee.

 

Komt neer op €1,- per klant voor de belasting,

ofwel €0.70 per klant na belasting??

 

Dit is dus nauwelijks de moeite, en zeer waarschijnlijk verdien ik volgens deze schattingen nooit het investeringsbedrag terug, tenzij de webshop iets van 1500 klanten per maand heeft, wat me nogal stug lijkt.

 

Alle tips en/of feedback zijn welkom! Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Matthijs

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

2 dingen: je brutowinstmarge is nou niet om over naar huis te schrijven. Kan je die niet opkrikken ? Of moet je dan te veel concurrenten voor je laten m.b.t. marge ? Waarom overigens op prijs concurreren ? Waarom zoek je geen nichemarkt op ?

2e puntje: zorg er voor dat je gemiddelde omzet per klant omhoog gaat. Toegegeven je bent nog niet eens begonnen en het is maar een schatting... Ik weet overigens niet wat je verkoopt, maar 15 euro per order is erg weinig.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Matthijs,

 

Hoe kom je aan je cijfers?

Zoals Yannick al aangaf is je marge en zijn de bestedingen veel te laag.

Tevens klopt de afschrijving van de computer niet, daar staat 3 jaar voor.

 

Aan de hand van je cijfers vraag ik mij af of je al serieus contact heb gehad met een leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Matthijs,

 

Je rekent volgens mij nu op 100 klanten per jaar. Totale jaaromzet van 1500 euro... Lijkt me inderdaad niet de moeite. Misschien moet je iets in je plan verzinnen dat je meer klanten trekt, of het bijltje erbij neer gooien. Het is je ondernemingsplan, juist het stuk papier waarbij je dit soort vragen moet oplossen en tot dit soort inzichten komt.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 2

Op basis van deze cijfers is er vrij weinig van te zeggen, alleen in algemene termen:

 

[*]Je omzet per klant moet hoger

[*]Je BW-marge moet hoger

[*]waarop baseer je je kantoor/telefoon/etc. kosten per klant van 0,50 (ervan uitgaande dat je de verzendkosten separaat berekent)

[*]Waarom PC-afschrijving van 0,50 per klant (verwacht je maar 100 klanten op jaarbasis)

[*]Doe je niet aan marketing, reclame etc.

 

 

Gewoon bij wijze van voorbeeld om aan te tonen dat je met je huidige rekenmethode echt alle kanten uitkan

 

Uitgangspunten:

[*]300 bezoeken per dag.

[*]30% via organic

[*]40% via verwijzende sites

[*]30% via adwords

[*]Conversie 2% (relatief hoog ingeschat , maar goed)

[*]Gemiddelde besteding exclusief BTW en verzendkosten: €35,--

[*]Brutomarge 35% (moet je maar wat scherper inkopen of je prijzen hoger of margetechnisch interessantere producten of meeverkoop van margemakers)

 

Berekening:

 

300 x 2% = 6 klanten per dag x 35,-- = € 210,--

 

Maand Januari:

210 x 31 dagen = € 6.510 omzet

 

Af: inkoop € 4231 (65% van omzet)

Af: Adwordsreclame voor 90 bezoekers per dag à 0,15 x 31 = 418,50 (cpc er laag ingeschat voor speelgoed)

Af: transactiekosten 6*31*1 = € 186

Af: Afschrijving PC : 50/12 = € 4,-- (vraag me af of 50,-- op jaarbasis voldoende is, maar goed, dat laten we staan)

Af: Kantoorkosten, verpakkingskosten, telefoon etc. 6x31x1 (0,50 voor kantoor en 0,50 voor verpakking laag ingeschat)

 

Resterend : 1485,-- voor belastingen etc.

 

Is dat wel voldoende?

 

Zo niet, pas de cijfers naar believen aan want met een dergelijke rekensom kun je alle kanten uit en daarom biedt ook deze som geen enkel houvast voor jou, hetgeen is wat ik ermee wilde aantonen: Door een paar wijzigingen verdien je ineens wel geld, maar bieden ze nog geen enkel inzicht in de werkelijke situatie

 

Daarnaast zijn een heleboel kosten er nog niet in verwerkt (teruggestuurde producten waarvan verzendkosten voor je rekening komen, kosten affiliate's etc.)

 

Draai de zaken dus eens om:

 

Maak een berekening van wat je wil overhouden, vermeerderd met de kosten die je op maand of jaarbasis denkt te hebben en je weet wat je noodzakelijke marge is. Op basis daarvan weet je je benodigde omzet.

 

Vervolgens ga je een plan schrijven hoe je die omzet en marge denkt te gaan halen.

[*]Waar komen je bezoekers vandaan

[*]wat zijn de/alle kosten van het binnenhalen van klanten

[*]hoe laat je je site optimaal converteren

[*]hoe verhoog je de gemiddelde omzet per klant, etc. etc.

 

Succes

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de snelle reacties!!

 

Ik heb inderdaad nog lang geen contact gehad met leveranciers. Zoals ik zei is dit gebaseerd op schattingen. Ik heb bijvoorbeeld van HL vandaan dat de gemiddelde marge op speelgoedartikelen 20% is. Ik heb wel een leverancier op het oog, daarmee zou ik in principe goed de winstmarge moeten kunnen bekijken. Hier zal ik achteraan gaan.

 

Wellicht kan ik meer omzet per klant genereren aangezien mijn focus ligt op b2b (kinderopvang e.d.). Zij zullen waarschijnlijk meer bulk aankoop doen. Ik ben met de €15,- omzet voornamelijk van een worst case scenario uitgegaan om de haalbaarheid te testen. Deze haalbaarheid is er dus niet met dit bedrag als gemiddelde.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan ik meer omzet per klant genereren aangezien mijn focus ligt op b2b (kinderopvang e.d.). Zij zullen waarschijnlijk meer bulk aankoop doen. Ik ben met de €15,- omzet voornamelijk van een worst case scenario uitgegaan om de haalbaarheid te testen. Deze haalbaarheid is er dus niet met dit bedrag als gemiddelde.

 

Wellicht handig om dat in je eerste post even te vermelden....

 

Je verwacht bulkaankoop, maar gaat uit van 15,-- waar bijvoorbeeld de transactiekosten al zwaar in meewegen.

Kinderopvang stelt hele andere eisen aan producten (nog veiliger, nog didactischer, nog duurzamer, etc) dan 'normale consumenten'.

Kinderopvang zal gewoon op rekening gaan betalen en niet via i-deal

etc.

 

HigherLevel is een serieus forum, mijn verzoek is dan ook serieuze vragen te posten en geen proefballontjes waarvan je zelf ook al weet dat er weinig van klopt, zelf weinig onderzocht hebt, en waarbij je later met aanvullende info komt die de vraag in een heel ander licht zetten.

Link naar reactie
  • 0

Jouw concollega is: www.lobbes.nl

 

Klopt. Had de website al opgemerkt plus ongeveer 8 andere van hetzelfde kaliber. Daarnaast zijn er de grote jongens als Bart Smit, Intertoys, Wehkamp, Walzkidzz.

 

Mijn insteek is echter toch om een nichemarkt aan te spreken (dit staat nog enigzins open)

 

Om even in te gaan op de post van Frans. Ik neem dit wel degelijk serieus! Wat er zich heeft voorgedaan is dat ik in mijn enthousiasme te snel mensen op het forum wil betrekken bij mijn idee. Hierdoor komt het over alsof ik te weinig onderzoek heb verricht (wat momenteel ook zo is).

 

Ik heb echter geluk wat betreft mijn vrienden. Zij zetten voor een mooi prijsje mijn webwinkel op poten en verzorgen de domeinnaam en hosting (domeinnaam heb ik nog niet gereserveerd), en een andere vriend in de grafimedia die mijn visitekaartjes, banner, logo en evt. flyers wil verzorgen. Hierdoor heb ik al een precies overzicht van de investeringskosten.

 

Aan de hand daarvan ziet het eruit dat ik na 250 bestellingen van gemiddeld €30,- mijn investering terug zal hebben verdiend. Daarna is mijn doelstelling 4 bestellingen per dag te behalen binnen 3 jaar. Hierdoor zal ik een erg leuk extraatje eraan overhouden. Hoe ik dit ga realiseren, moet ik nog verder uitwerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.