• 0

Bewijs registratie .com domeinnaam

Een klant voor wie ik (als tussenpersoon) een .com domeinnaam heb geregistreerd vraagt aan mij een bewijs voor deze registratie.

 

Nu is het probleem dat mijn leverancier zegt dat zij geen bewijzen verstrekken en op internet (whois) staat niet bij wie de eigenaar is.

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn klant kan bewijzen dat de domeinnaam op haar naam vermeld staat?

 

Bedankt!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Om nog even terug te komen op het bewijs. Denk erom dat je hier handelt als tussenpersoon. Daarbij moet je er even rekening mee houden dat het angelsaksische recht alleen 'agents' kent en geen vertegenwoordiging. Dat leidt er wellicht toe dat jij in je relatie met die Amerikaanse .com registrant in eigen naam handelt.

 

Voorkom dat en zorg dat de naam en handtekening van je klant op dat contract komen. De klant heeft zich dan aan die voorwaarden gebonden. Lees die voorwaarden (van internic en een eventuele tussenpersoon) heeeel erg goed door. Beloof niks wat je wegens die voorwaarden (of andere omstandigheden) niet waar kunt maken.

 

Het contract omvat waarschijnlijk een web-formuliertje wat is ingevuld met gegevens en de voorwaarden. Op basis daarvan heeft internic de domeinnaam aangemaakt. Als internic of de tussenpersoon een of andere bevestiging stuurt, dan voeg je dat aan het bewijs toe. Een uitdraai van whois kun je ook toevoegen. Voeg geen toezeggingen van jezelf toe, zo in de trant van 'ik st ervoor in dat' of 'uw domeinnaam is uw eigendom'. Dergelijke uitlatingen worden door rechters al gauw strikt uitgelegd.

 

Ik raad je absoluut af om zelf bewijs aan je klant te leveren. Als verweer tegen zijn gesputter kun je (onder boven vermelde omstandigheden) verwijzen naar de voorwaarden van internic en de tussenpersoon. Voordat je tegen de klant zegt wat hij gekregen heeft, moet je goed nagaan of hij de 'eigenaar' is geworden van de domeinnaam of dat hij de naam 'least' van de tussenpersoon. In dat laatste geval staat de domeinnaam op naam van die tussenpersoon en heeft je klant alleen een contract met die tussenpersoon waar iets in staat in de trant van 'exclusief gebruik' ofzo.

 

Een laatste tip: klanten die door schade en schande bewijsgeil zijn geworden zijn lepe jongens. Wees heel voorzichtig met wat je tegen dergelijke mensen zegt en nog voorzichtiger met wat je schrijft. Kijk ook altijd uit voor taperecorders. Die kunnen ook als bewijs worden toegelaten (ook telefoonopnamen)

 

(Ik doe altijd zo mijn best en toch wordt het steeds weer een lang verhaal. Sorry hoor)

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Het vervelende met jouw bericht Olaf, is dat je gelijk hebt....

 

Ik moet er eigenlijk niet tussen gaan zitten en de verantwoordelijkheid nemen door een bevestiging af te geven waarover ik zelf geen controle heb.

 

Daarnaast is het bij .com domeinen heel onoverzichtelijk geregeld allemaal vind ik. Bij geen één registrar (of in ieder geval de Nederlandse tussenpersoon) heb ik een formulier moeten ondertekenen. Het domein werd zo geregistreerd. Dus hoe of wat is mij niet duidelijk, maar ik ging ervan uit dat als de whois op de juiste naam staat, het domein ook eigendom is van die naam. Dat is dus niet juist?! ???

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

dan ben je de eerste die ik tegenkom die het nederlandse systeem van formulieren beter vind dan .com/net/org en ook bijvoorbeeld .be en .de.

 

als je zelf die controle wilt hebben moet jezelf de registratie uitvoeren. dat kan door met je creditcard een domein te registeren, direct bij een ICANN Accredited Registrar.

 

heb je hier geen zin in zal je genoegen moeten nemen met een partij die aangesloten is bij zo'n registrar. bijkomend is dat aangesloten partijen vaak goedkoper zijn dan de registrar zelf omdat ze heel groot inkopen.

 

> Dus hoe of wat is mij niet duidelijk, maar ik ging ervan uit

> dat als de whois op de juiste naam staat, het domein ook

> eigendom is van die naam. Dat is dus niet juist?!

 

praktisch gezien vind ik dat de eigenaar diegene is die het admincontactmailadres heeft, want die kan handelingen mbt het domein bekrachtigen of afwijzen. je ziet wel vaak dat een eigenaar een andere partij aanwijst om dit voor hem te beheren (gebeurt veel bij ons).

 

[overigens is dit systeem nog niet waterdicht omdat enkel een verhuizing een bekrachtiging vereist. eigenlijk zouden alle whois- en nameserveredits een verificatie moeten vereisen]

Link naar reactie
  • 0

[overigens is dit systeem nog niet waterdicht omdat enkel een verhuizing een bekrachtiging vereist. eigenlijk zouden alle whois- en nameserveredits een verificatie moeten vereisen]

 

Dat zou inderdaad beter zijn, of tenminste 1 belangrijke actie: wijziging van het admin-contact-email. Helaas geeft dat weer ellende bij een vervallen mailadres etc... je zou dan in een situatie kunnen komen dat je niets meer met een domain kan omdat het admin adres niet meer werkt.

 

Momenteel is het mogelijk met de registrar-login gegevens het admin adres te veranderen, en vervolgens het domain weg te transferren. Daarbij geef je toestemming via het nieuw ingestelde mailadres, allemaal zonder dat de rechtmatige eigenaar ooit iets door heeft als het een kaping betreft.

 

Link naar reactie
  • 0
dan ben je de eerste die ik tegenkom die het nederlandse systeem van formulieren beter vind dan .com/net/org en ook bijvoorbeeld .be en .de.

 

Ik kan dan de eerste zijn voor jou, maar ik ben zeker niet de enige. Wat is er nou zo raar aan dat je een bevestiging krijgt. Als jij iets inkoopt wil jij dat ongetwijfeld ook zwart op wit wat de afspraken zijn etc, ik zie niet in waarom dat niet voor domeinen het geval zou moeten zijn. Ik hoef niet perse papier te hebben, een digitale versie (die dus niet uit een database komt) vind ik ook best.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het Nederlandse recht geeft je in dit opzicht wel een aantal aanspraken, zoals de plicht van de verkoper om je een rechtsgeldige kwitantie ter beschikking te stellen. Dat mag je dus ook eisen. Mijn vrouw moest dat laatst ook echt doen, want de juffrouw in de winkel 'begreep gewoonweg niet' waar ze dat voor nodig kon hebben. Mijn vrouw wil die dingen nu eenmaal. Dat is voor de boekhouding en de administratie belangrijk.

 

Datzelfde geldt voor alles wat je koopt. Hoe dit echter in Amerika is geregeld, weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat je daar geen vergelijkbare aanspraak hebt. Misschien dat een van de experts daar meer over kan zeggen.

 

Oh ja, een kwitantie zegt doorgaans ook wat je voor het bestede bedrag gekocht hebt en algemene voorwaarden die pas op de kwitantie vermeld worden maar niet eerder hebben weinig tot geen overlevingskansen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic! Wij zijn zelf aanbieder van verschillende extenties! De buitenlandse hebben wij vooralsnog lopen via een groot domein registrar. NL doen we zelf.

 

Om even te reageren op "de papier winkel" ;) Sinds het sidn reglement versoepeld is ben je vrijer in het bijhouden van je papier winkel. Voor onze eigen domeinnamen vullen wij geen enkel tastbaar formulier in. Dit gaat alleen maar via het webformulier van sidn. Zodra SIDN een formulier met waar het voor hun om gaat een handtekening vraagd! Kunnen ze die krijgen.. formulier invullen, handtekening eronder en klaar is kees. Voor een klant is dit anders! Wij zijn immers verantwoordelijk! Dus klanten laten wij in de meeste gevallen een formulier invullen en faxen. Maar stel je eens een klant voor waar je eerder al 1 of meerdere domeinnamen voor hebt geregistreerd. Voor zulke klanten gaan wij niet elke keer weer hetzelfde vragen! Deze klanten leggen wij een overeenkomst voor waar ze in aangeven zelf verantwoordelijk te zijn! En dus zelf ook wanneer sidn daar om vraagd bepaalde documenten te verstrekken. Dit werkt prima en ik weet ook dat er andere bedrijven zijn die dit doen!

 

Wat betreft bijvoorbeeld .com td's is het zo dat de totale registratie procedure geheel automatisch verloopt.

 

Het werkt met epp codes.

 

voordbeeld verhuizing .com domeinnaam:

 

Jij krijgt van een klant het verzoek een .com domein naam te verhuizen! Jij vuld bij je registrar of zelf een webform in dat gekoppeld is aan een groot domein namen orgaan (om het maar simpel te noemen) Je vuld nieuwe whois gegevens in en niet onbelangrijk nieuwe ns gegevens in.. vevolgens --->

Een bedrijf dat vanuit een groot domeinen orgaan, tld's uitgeefd/beheerd stuurd een mailtje naar de registrer/deelnemer met het verzoek te verhuizen.. Deze kijkt in de whois naar het email adres van betreffende eigenaar/houder. Deze krijgt een mailtje waarin de vraag te klikken op een link om toestemming te geven in dit geval te verhuizen! Met die klik is er een akkoord. Om dat moment wordt simpel weg de eerder opgegeven ns wijziging en whois wijzing doorgevoerd. Zo simpel is het dus! Het systeem is zo gemaakt dat met dat digitale akkoord het meteen ook juridish goed zit. Die code wordt dus min of meer gebruikt als een digitale handtekening/akkoord.

 

that's all.. klanten die vragen hoe het juridish zit en of ze wel echt eigenaar zijn van het betreffende domeinnaampjes leggen wij de procedure begrijpbaar uit en laten zoals eerder al geoppert gewoon de whois gegevens zien. (zelf een form bijhouden is helemaal geen gek idee).

 

Aldus mijn (te) lange verhaal over tld's enzo...

Net Collective heeft Kickstart website! De snelle start voor uw bedrijf op internet.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.