• 0

Zo werf je klanten op feestjes

Je hebt een geweldig product of een fantastische dienst en dat wil je de wereld laten weten! Je wilt immers dat mensen geïnteresseerd raken in wat jij te bieden hebt zodat ze klant bij je worden en jij hen kunt helpen.

 

Maar hoe goed jouw aanbod ook is, op de een of andere manier pakt het mensen niet. Op een feestje vertel je wat je doet en mensen lijken niet geïnteresseerd. Bezoekers op je website komen een keer langs en gaan niet over tot koop. Mensen waarvan je weet dat jij hen zou kunnen helpen, lijken dat niet te snappen. Ze bellen je niet en ze huren je niet in.

 

De kans is groot dat dit veroorzaakt wordt doordat je te weinig rekening houdt met WLMDO: Wat Levert Mij Dit Op? Je kunt de lettercombinatie WLMDO zien als een radiostation. Zoals in Amerikaanse films waar je altijd radiostations voorbij ziet komen met namen die bestaan uit een rijtje hoofdletters. Wij hebben het hier over het radiostation "Double joe - el -em-die-oo". En iedereen die je tegenkomt is op dat radiostation afgestemd. Onbewust vraagt iedereen zich af: "Wat Levert Mij Dit Op?". Als je vervolgens boodschappen uitzendt op de frequentie "Dit Heb Ik Te Bieden", dan begrijp je dat vrijwel niemand ontvangt wat je uitdraagt. Zij luisteren immers naar een andere zender!

 

Realiseer je dat iedereen primair geïnteresseerd is in zijn eigen problemen en mogelijke oplossingen daarvoor. In jouw ogen potentiële klanten zullen in de meeste gevallen hun best niet doen om te snappen wat jij voor hen, of voor anderen in hun netwerk, zou kunnen doen. De duidelijkheid over wat jij doet en wat jij te bieden hebt, moet bij jou vandaan komen.

 

Het is hierbij overigens belangrijk om niet over je proces te praten, maar over oplossingen en voordelen. Dus vertel niet over de werkvormen die je gebruikt, maar over wat het veroorzaakt. In het artikel "Succesvol klanten trekken in een dalende economie" schreef ik hier al uitgebreider over.

 

Spreek ook liever over voordelen en oplossingen dan over het label van jouw vakmanschap. Als je vertelt dat je boekhouder bent, komt bij veel mensen het beeld "saai" boven en is hun interesse weg. Maar stel je eens voor hoe het zou gaan als dit jouw reactie was op de vraag "Wat doe jij?":

"Ik help overbelaste zelfstandig ondernemers om tijd te besparen door hen hun administratie uit handen te nemen. En door de manier waarop ik dat doe, levert hen dat in de meeste gevallen ook nog eens een forse belastingverlaging op".

Hoe wakker denk je dat de luisteraar dan blijft?

 

Je kunt beter afgestemd raken op de frequentie WLMDO door antwoorden te formuleren op de volgende vragen:

1. Welke problemen hebben mijn klanten?.

2. Welke oplossing bied ik voor deze problemen?

3. Wat zijn de voordelen en opbrengsten van deze oplossing(en) voor mijn klanten?

 

De antwoorden op deze vragen kun je gebruiken voor klantgerichte communicatie. In gesprekken, op feestjes', in offertes, in je eZine en op je website!

 

Kortom: iedereen is primair afgestemd op de frequentie WLMDO. Zorg daarom dat al je communicatie over je bedrijf en wat je doet, inspeelt op het perspectief van je potentiële klant. Zodat mensen beter snappen hoe jij kunt helpen. Waardoor ze sneller klant bij je worden en anderen makkelijker naar je doorverwijzen. Zodat je aanzienlijk meer klanten krijgt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuke invalshoek! Het klinkt erg logisch, en maakt me ook alerter om er op die manier naar te kijken bij volgende gesprekken...

Kleine opmerking op je website: nog meer tevreden klanten krijg je als klik-uitdagers (onderdelen op je site waar de bezoeker van denkt dat ze clickable zijn) daadwerkelijk werken. Ik ging meteen naar je site om het eBoek te lezen en drukte eerst op de oranje pijl, daarna op het plaatje van het boek en daarna op de tekst...

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad...

 

Toevallig ben ik nu bezig met een flyer ( postcard) met mijn nieuwe dienst.

 

Op een site over wervende teksten werd als tip gegeven dat het beter is om een kreet met een oplossing op een probleem te noemen dan te vertellen wat je dienst inhoudt.

 

Jij hebt een dienst die een oplossing kan bieden voor het probleem van je potentiële klant.

 

Heel interessant.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor jullie positieve reacties! WII-FM houd ik er in ;-). En Douwe, bedankt voor je tip..... wordt geregeld!

 

Hartelijke groet,

 

Linda

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.