• 0

Functioneel kledingstuk beschermen

Hoi allemaal,

 

Mijn 2de vraag hier op het forum. Weet niet zeker of ik hier wel goed zit en anders hoor ik dit graag. Maar ik loop dus al een tijdje met een idee voor een functioneel kledingstuk in mijn hoofd en ik denk dat er een grote doelgroep zeer veel interesse in zal hebben. (Dit is de groep mensen die van fietsen houdt)

 

Nu is alleen mijn vraag hoe ik dat nou precies verder aan moet pakken, hoe ik het kan beschermen enzo. Is niet de bedoeling dat ik het over een paar jaar in de winkel zie liggen zonder dat ik dit weet. Heb al wel een kleine schets gemaakt op papier maar wat nu verder ... ?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is functioneel in dit geval ?

 

Als het voornamelijk vormgevings aspecten zijn die het functioneel maken dan kun je aan modelrecht denken.

Als er sprake is van technische functionaliteit bijvoorbeeld doordat je gebruikt maakt van geintegreerde slangetjes die verbonden zijn met bidons dan zou je dat als technische functionaliteit aan kunnen merken en kun je er mogelijk patent op aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor de reactie. Het betreft hier een aanpassing voornamelijk in de vormgeving.

 

Heel in het kort vanwege de tijd: als het functioneel is, is het in principe patenteerbaar; als het alleen maar over de vormgeving (zeg maar het mooie uiterlijk) gaat, is het model te beschermen. Soms beide. Denk bijv. aan de Senz paraplu.

 

Vriendelijke groet

 

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Heel in het kort vanwege de tijd: als het functioneel is, is het in principe patenteerbaar; als het alleen maar over de vormgeving (zeg maar het mooie uiterlijk) gaat, is het model te beschermen. Soms beide. Denk bijv. aan de Senz paraplu.

 

Vriendelijke groet

 

Dit klopt niet helemaal. Functionaliteit is wel een van de aspecten binnen de octrooiwet. Helaas gaan technische aspecten en nieuwheid voor. Dus met alleen functioneel ben je er niet.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Heel in het kort vanwege de tijd: als het functioneel is, is het in principe patenteerbaar; als het alleen maar over de vormgeving (zeg maar het mooie uiterlijk) gaat, is het model te beschermen. Soms beide. Denk bijv. aan de Senz paraplu.

 

Vriendelijke groet

 

Dit klopt niet helemaal. Functionaliteit is wel een van de aspecten binnen de octrooiwet. Helaas gaan technische aspecten en nieuwheid voor. Dus met alleen functioneel ben je er niet.

 

 

Je hebt natuurlijk gelijk, Ludwig. Wat ik --in het kort-- wilde aangeven is dat kledingstukken geoctrooieerd kunnen worden. In het (oude) boekje "Octrooien" beschrijft C.B. Los het octrooieringsproces aan de hand van een nieuw kledingstuk (ik geloof een jurk of zo; het is al lang geleden dat ik het boekje las). Daaraan moest ik denken bij het lezen van dit forumonderwerp.

 

Overigens is dat boekje van Los voor 2 EU nog te koop bij http://www.leitzepleijn.nl/economie.htm; onder Los, C.B. Octrooien Marka-Pockets M 54 2,00 8404.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.