• 0

Welke verzekeringen voor een horecazaak in België?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het wist of het al gevonden had, zou ik het niet vragen he? En aan on-line berekeningen als ik niet weet welke ik nodig heb, heb ik ook niets, toch. Als ik nou zeg,

 

bedrijfsschade

burgerlijke aansprakelijkheid exploitatie

objectieve aansprakelijkheid ontploffing en brand

aanvullend pensioen

gewaarborgd inkomen

hospitalisatie

ongevallen

 

Kun je me dan verder helpen met de vraag of ik deze allemaal nodig heb? Zo ja, welke heb ik dan nodig?

 

groetjes JoLu

Link naar reactie
  • 0

Onderstaand mijn vaste rijtje / antwoord voor Nederlandse ondernemers:

 

Quote:

Verzekeringen zijn nuttig voor risico's die reeel zijn en waarvoor je (nog) niet over de middelen beschikt om eventuele schade zelf te dragen of voor restrisico's waar je nauwelijks mogelijkheden hebt om kansen en gevolgen nog verder te beperken

 

Wat absoluut noodzakelijk, wat nuttig en wat onzinnig is verschilt dus per beroep en per persoon. Grosso modo komt het neer op het volgende lijstje:

 

Bedrijfsmatig/de onderneming

 

 

[*]bedrijfsaansprakelijkheid (zaak- en letselschade): must have

[*]beroepsaansprakelijkheid (financiële schade): hangt af van beroep en voorwaarden

[*]rechtsbijstand: handig voor detailhandel , anders - IMHO - beperkte meerwaarde

[*]brand/bedrijfsschade: afhankelijk van de waarde van inventaris en goederen

[*]transport en overige verzekeringen (CAR, zakenreis etc) : indien van toepassing

[*]loondoorbetaling bij ziekte: alleen bij personeel in dienst

 

 

Persoonlijk/ondernemer:

 

 

[*]arbeidongeschiktheid: m.i. must have voor iedereen zonder forse eigen reserve, maar de meningen zijn sterk verdeeld (50% van de ondernemers kiest voor verzekering bij aanvang, 25% kiest na circa 3 jaar alsnog voor verzekering, een kwart blijft onverzekerd) Meest dure verzekering, maar wel nagenoeg volledig fiscaal aftrekbaar. Goed en uitgebreid laten voorlichten over mogelijkheden en altijd vragen om vergelijking van gemiddelde premies over een langere termijn: premies bij aanvang zeggen namelijk vrij weinig

[*]overlijdensrisico: must have bij (jonge) kinderen en/of indien je meestverdienende/kostwinner bent van een gezin. Minder relevant als je partner een heel hoog inkomen heeft.

[*]pensioen: pas regelen als er geld voor over blijft. In overleg met accountant/boekhouder kan wel vanaf begin gebruik gemaakt worden van de FOR.

 

 

 

Een deel van deze zaken is typisch Nederlands (o.a. FOR, pensioen en ziekengeld) en het regres is anders geregeld (geen risques locatifs en recours de voisins bijvoorbeeld), maar verder is het ljstje redelijk bruikbaar: alle verzekerbare schade risico's die je (nog) niet zelf kunt dragen en waarbij je met een onverzekerde schade in ernstige problemen komt, komen voor verzekering in aanmerking.

 

Voor een horecazaak dus zeker burgerlijke aansprakelijheid exploitatie, brand en bedrijfsschade. (voor huurpanden inclusief risques locatifs, recours des voisins zit meestal al standaard in Belgische brand/bedrijfsschadeverzekeringen)

 

Voor jou persoonlijk hospitalisatie en gewaarborgd inkomen (de Belgische Arbeidsongeschiktheidsverzekering).

 

Edit: en sinds de Switelbrand uiteraard ook objectieve aansprakelijkheid brand en ontploffing, maar wettelijk is die alleen verplicht voor restaurants met een vloeroppervlak van minstens 50 m2. Bij sommige in Nederland lopende dekkingen van Belgische vestigingen is dit in de brand of aansprakelijkheidsverzekering meeverzekerd...

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.