• 0

Bepalen arbeidsrelatie c.q. rechtsvorm en inkomsten

Hoi,

 

Net als anderen ben ik nieuw lid omdat ik ondanks redelijk zoekwerk op dit uitebreide forum toch geen passend antwoord op mijn vraag kon vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Ik ben na een screening en examen 'aangenomen' bij een (in de V.S. gebaseerd) bedrijf dat zoekresultaten op internet beoordeelt. Dit is werk wat vanuit huis wordt gedaan.

Het betreft het verwerken van repeterende taken van dezelfde aard die door het bedrijf worden aangegeven gedurende tenminste 10 en maximaal 20 uur per week.

 

Voorafgaand aan de sollicitatieprocedure werd ik er door het bedrijf op gewezen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn belasting afdracht etc. Ik wil dit goed regelen.

Na veel leeswerk op kvk.nl en belastingdienst.nl ben ik er echter nog steeds niet achter hoe ik mijn 'nieuwe baan' moet zien voor de belasting.

Ik vermoed dat het gaat om resultaat uit overige werkzaamheden of misschien zelfs loon uit dienstbetrekking.

 

Joost, ik heb ook je column gelezen en het geeft zeker een duidelijker beeld dan wat belastingdienst.nl weergeeft. Maar zelfs na het lezen ervan en ook het beantwoorden van de vragen van de VAR-verklaring kom ik er niet uit.

Een telefoontje naar de belastingdienst gaf als resultaat dat ze "wel het starterspakket ondernemer konden opsturen".. ::)

 

Verdere informatie:

- verwachte te besteden uren: max. 700 uur per jaar

- één (vaste) opdrachtgever

- werkzaamheden kunnen niet door iemand anders gedaan worden

- geschatte inkomsten < € 10.000

- ik verstuur geen reclame, factuur, geen personeel, geen BTW nummer etc.

 

Alvast bedankt!

 

Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeroen,

 

Ik weet helemaal niet zeker dat ik geen ondernemer word. Dat zeg jij bijvoorbeeld nu. Waarvoor dank.

Zoals je kunt lezen wil de belastingdienst me in ieder geval wel laten geloven dat ik ondernemer word.

En mijn vraag gaat toch of fiscale zaken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hanzi,

 

Het gaat er om of jouw vraag een ondernemersvraag is. Of de BD jou als ondernemer zal gaan zien, is nog maar de vraag. Dat jij een starterspakket opgestuurd krijgt zegt nl nog helemaal niets. Pas als jij je aanmeldt als ondernemer zal de BD die aanmelding beoordelen.

 

Wat ik verwacht is dat obv jouw gegevens er hooguit een VAR ROW uit komt rollen (moet je zelf aanvragen, zit niet in starterspakket). Omdat je maar 1 opdrachtgever hebt zul je niet snel als 'volwaardig' ondernemer gezien worden (lees: VAR-WUO). Loondienst is niet aan de orde, dan had je een arbeidsovereenkomst gekregen.

 

Je hebt wel een fiscale vraag, maar we doen niet aan fiscale vragen voor niet-ondernemers.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans

 

Dat wordt toch echt een dienstverband. Zelfs een resultaat uit overige werkzaamheden zie ik er niet in.

Nu de fiscus bij een USA bedrijf niet kan eisen dat ze jou in loondienst nemen, kan de fiscius hooguit stellen dat je inkomsten uit buitenlandse dienstbetrekking geniet, dus zonder reeds ingehouden loonheffing.

 

Zorg dan dat het USA bedrijf wel al jouw kosten vergoedt, want voor eigen kostenaftrek is in dienstverband geen plaats.

 

verder wordt dit geen ondernemersvraag en kan er w.m.b. een slotje op.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 41 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.