• 0

Wat moet ik ondernemen?

Ik struin al een tijd dit forum af. Ik heb al heel lang het idee om voor mezelf te beginnen. Begin dit jaar was de tijd rijp om dit te doen. Als ik het nu niet doe, dan doe ik het nooit meer.

 

Zo gezegd zo gedaan, baan opgezegd....... en nu? Ik heb verschillende ideeen, maar heb problemen met de keuze daarin. Ik wil graag kijken of de ervaring op higherlevel mij kan helpen in dit stadium.

 

Wie ben ik?

- Ik ben creatief en heb vaak ideeen. Deze ideeen zijn dikwijls niet van 'willie wortel'-aard, maar eerder grappig/apart/leuk/bizar. Geen nieuwe functie of oplossing van een probleem.

- Ik vind het dus leuk om dingen te maken waar anderen lol mee hebben.

- Veel van mijn ideeen horen in een brache waar ik helemaal niets vanaf weet, bijv meubels, kleding.

- Als ik dingen niet snel afmaak, zeg binnen 6 maanden, dan raak ik erop uitgekeken.

- Ik heb een aantal jaar als financieel controller gewerkt, heb ervaring in de landbouw in de breedste zin van het woord (handel, teelt, veredeling). Heb ook veel ervaring in de sport, vooral individuele sporten als atletiek en mountainbiken.

- Ik pruts nu 1 jaar met illustrator en probeer willekeurig wat dingen te ontwerpen.

- Ik ben allergisch voor dingen die al bestaan, of die altijd op een bepaald manier gebeuren.

- Niet onbelangrijk en een rode draad door dit alles: mijn werkwijze is meer als; de middelen heiligen het doel. Ik ben creatief met wat ik heb en kan daar aardig mee anticiperen. Bijv. geef mij een zak met troep en ik maak er iets bizars van.

 

Wat wel, wat niet:

- Ik wil geen winkel of horeca-onderneming runnen.

- Ik wil geen standaard consultancy doen bijv. als controller, Het liefst creeer ik iets wat tastbaar is.

- Ik zou het liefst leuke producten willen maken die binnen de sportbranche passen.

- Ik sta wel open voor ideeen waar ik mijn ervaring als controller bij kan gebruiken.

 

Voorbeelden van Ideeen:

- Stoelen waar je een staantafel van kan maken, handig bij feestjes

- Een pen waar je me kan 'spelen'.

- Eigen kledingmerk gericht op de mountainbikesport

- custom karikaturen, niet getekend maar in 3D als 'action figure'

- een 3D reisspel

- creativiteitstrainingen voor bedrijven, hmm, is misschien een van de weinige diensten waar ik enthousiast van kan worden.

- etc.

 

Wat de keuze voor een idee moeilijk maakt is dat ze nogal verschillend zijn. De een zit in een branche waar ik niets vanaf weet, dan ander vraagt om veel investering, en weer een ander idee weer om technische kennis of marketing.

 

Kortom: ieder idee heeft z'n obstakels, maar welke ideeen zijn in mijn situatie haalbaar?

 

(....en om het makkelijk te maken, ben ik in april naar the UK verhuisd)

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zoals ik het lees denk je juist graag buiten de kaders.

 

Misschien kun je creatieve workshops organiseren waarbij mensen worden uitgedaagd om ook meer buiten deze bestaande kaders de denken.

 

En om nu niet gelijk erg zweverig te doen denk ik wel dat je op dit moment door al het brainstormen op het juiste pad gestuurd wordt.

 

Het Yes moment moet nog komen en ik denk dat je het vast ineens gaat krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Al die dienstverlening... ben zelf van mening dat als je creatief bent, dat je gewoon dingen moet gaan bouwen! Doen doen doen doen doen! Gewoon whoppa doen, volges mij kan je wel het een en ander prutsen met computers dus ik zou zeggen. Bouw een website(je), begin gewoon is met die stastoeltafel (leuke naam dacht ik ineens). En upload een paar foto's daarvan op je website en kijk gewoon is of er vraag naar is, lees vooral heel veel op dit forum en gaan met die banaan. Misschien een leuk boekje om te lezen: bakfiets garnaal en stormparaplu. Verhalen van ondernemers die gekke ideeen tot een succes hebben gebracht.

 

Betrap me er zelf ook op dat terwijl ik aan een project zit te werken, ik ineens weer wat anders wil gaan doen en dan weer en dan uiteindelijk weer terug kom bij project 1. Het moeilijke is om elk stapje van project 1 uitdagend, spannend en creatief te vinden. Dusdanig dat je er 100% van je tijd zoveel zin in hebt zodat project 2 gewoon niet van de grond komt, omdat stapje 8 van project 1 toch zo gigantisch leuk is om te doen. (snap je? ???) En het eindresultaat gaat er dan zeker ook wezen!

Link naar reactie
  • 0

Wat ook helpt: een lijstje maken met 2 kolommen. Rechts wat je kan/kunt, links hoe je dat in een onderneming kunt omzetten.

bijv: omzetten van ideeen/gevoel in beeld - logo's ontwerpen

afval omzetten in iets creatiefs - kunstenaar of docent handvaardigheid

Vaak geeft dat een beeld van een aantal soorten diensten of producten die je zou kunnen ontwikkelen. Je volgende stap is dan om te onderzoeken welke van die ideeen ook daadwerkelijk (fors) geld kan gaan opleveren. Als duizendpoot zal het je nooit lukken om al je interesses en kwaliteiten in 1 soort werk kwijt te kunnen, maar als je iets vindt dat aansluit bij je kernvaardigheden, heb je voldoende om je lekker bij te voelen.

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf ook een controller die een jaar geleden een bedrijf gestart is, dus toeval (soort van...).

 

Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Heb je misschien een hobby die je kan uitbreiden tot een bedrijfje?

Ik dacht altijd dat in de muziek nooit geld te verdienen viel en heb daarom in eerste instantie voor controlling gekozen. Nu doe ik een combinatie van diensten, instrumentenverkoop/verhuur, webshop en lesgeven. Beetje diversificeren en kun je meteen al je creativiteit in kwijt.

 

Bovendien scheelt het best tijd als je hobby je beroep is en je dus geld verdient met leuke dingen doen ;).

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 0

Allemaal waar, allemaal herkenbaar! En positief ingestoken!

Tja, gekgenoeg ga je in een omgeving met weinig bekenden toch eerder twijfelen over de ingeslagen weg. En dat terwijl ik voldoende zelfvertrouwen heb. Dan is het leuk om bevestiging te vinden, zelfs op een forum. Dat voorkomt dat mijn sterke zelfkritiek de bovenhand gaat krijgen.

 

Ik probeer nu vooral ideeen te plaatsen in welke mate ze in diverse categorieen passen. Dat doe ik in de volgende volgorde:

- Affiniteit, relatie met outdoor, sport

- Sluit aan bij mijn capaciteiten

- Snel inkomen

- Makkelijk

- Nederlander in buitenland

Probeer de ideeen vervolgens met elkaar te koppelen.

En vervolgens krijg ik weer nieuwe ideeen, maar die zijn niet meteen heeel anders, maar ondersteunend.

 

Aangezien je daar geen dagen mee bezig bent, ben ik wel alvast dingen aan het doen die zo op mijn pad komen: meedoen aan een willekeurige ontwerpwedstrijd of een tijdelijk baantje van 2 weken.

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

 

Nogmaals bedankt voor de reacties!

 

Ik zou nog laten weten hoe het verder ging. Ik heb tijdje terug een keuze gemaakt. Is uiteindelijk een nieuw idee geworden. Hoe kan het ook anders. Iets wat goed bij mij past. Ik denk dat het wel geholpen heeft om een paar weken rond te lopen met de gedachte dat het ECHT iets van mij moet zijn.

Ik zal niet de enige zijn die deze vragen heeft gesteld en zal stellen, daarom wil ik vanuit mijn eigen ervaring wat dingen zeggen tegen de mensen die veel ideeen hebben maar moeten kiezen:

 

- Iets waar ik een jaar eerder al van overtuigd was: HET idee vind je niet. Je hebt veel ideeen, maar er is niet 1 idee wat er duidelijk bovenuit steekt in termen als 'gat in de markt'. Nee, dat zal ook niet gebeuren. Op een gegeven moment zul je moeten kiezen.

- Als je moeite hebt met kiezen; het belangrijkste criterium is dat het bij jou moet passen. Beetje een open deur en dat is hier ook al genoemd, maar ik zet het er maar even bij. In mijn geval kreeg ik een nieuw idee. Ik denk dat het wel geholpen heeft dat ik met wat mensen erover gepraat heb. Was in mijn geval lastig, maar toevallig zijn een aantal vrienden langsgekomen en dan kun je even kort in de pub spiegelen.

 

Voor de mensen die willen ondernemen, maar geen ideeen hebben: Eigenlijk dezelfde twee opmerkingen + zoek eens z'n knakker op die veel ideeen heeft.

 

Nu, maar eens wat echte ondernemerhobbels nemen. Ben benieuwd waar ik over een aantal maanden in terecht kom.

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

een bedrijf starten dat echt bij je past lijkt me een goed idee. Op deze manier kun je echt je "ziel" erin leggen.

 

Het werk word er veel leuker van en je zal veel beter gemotiveerd blijven.

 

Kun je ons een beetje verklappen wat je gaat ondernemen?

 

Succes!

www.gloyou.com , Ervaar het gemak van alles in één! Voeg o.a. gratis uw bedrijfsprofiel toe

Link naar reactie
  • 0

een bedrijf starten dat echt bij je past lijkt me een goed idee. Op deze manier kun je echt je "ziel" erin leggen.

 

Het werk word er veel leuker van en je zal veel beter gemotiveerd blijven.

 

Kun je ons een beetje verklappen wat je gaat ondernemen?

 

Succes!

 

Bedankt!

 

M'n ziel erin leggen... hmmm... moet ik dan mijn ziel verkopen? ;D

 

Wat ga ik doen? Tja, wil daar niet alles over kwijt. Het is iets wat al bestaat, maar wil het maken in mijn eigen stijl. Ze worden door volwassenen verzameld. Naast mijn eigen stijl zoek ik ook naar een concept waarmee ik mijn product uniek kan maken. Er zijn nog geen concepten voor deze producten die iets toevoegen.

Ben in augustus begonnen, ontwerpen gemaakt, ontwerpen in klei gemaakt. Hopelijk voor het einde van 2009 een aantal varianten waarvan ik wil kijken waar mensen het meest enthousiast van worden. Deze varianten ga ik zelf maken met een eigen mal. Waarom die moeite? Omdat dat dit misschien juist een onderdeel gaat worden van mijn concept.

Misschien een beetje vaag.... Heb nu ook een parttime baan om wat inkomsten te houden (minimun loon, maar goed).

 

Het kan mij nu niet snel genoeg gaan!

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 1

Het is een tijd geleden dat ik op mijn eigen onderwerp gereageerd heb. Dacht dat het wel netjes was om nog te laten horen/zien wat ik nu doe, omdat er veel onderwerpen waren zoals de mijne.

 

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om geen onderneming te starten. Even kritisch naar mezelf kijkende heb ik besloten om als intensieve hobby kunst te gaan maken. Daar wil ik uiteindelijk wel iets serieus mee gaan doen. Heb daar een plan voor opgesteld.... soort ondernemingsplan voor een niet-onderneming. Ben inmiddels verder en veel mensen zijn enthousiast over wat ik maak. Het is wel echt iets voor de lange adem, dus heb al een paar jaar een parttime baan om dit te bereiken.

 

Blijf ondernemerschap interessant vinden en zal dus nog regelmatig een topic volgen en wie weet maak ik iets wat ik grootschaliger kan verkopen. Dan zal ik het niet laten om een b.v.tje te registreren.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.