Ga naar inhoud

van eenmanszaak instappen in BV

Geplaatst:

jeroenjiska

Hallo, wie kan en wil mij helpen aan informatie?

Ik ben een eenmanszaak, en wil gaan "fuseren" met een semi-collega. Deze wil een een nieuwe BV gaan oprichten. En zelf 51 % van de aandelen behouden en ik zou voor een X-aantal aandelen instappen.

Nu is mijn vraag wat is de verstandigste manier om hier in te stappen. Moet ik mijn eenmanszaak opzeggen en mijn klanten meenemen naar de nieuwe BV, moet ik een holding hebben voor de aandelen?

Wie kan mij hierover meer informatie geven.

Alvast bedanktt.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi jeroen

Kun je meer vertellen over de samenwerking?

- waarom krijgt hij 51%

- is het de bedoeling dat jouw EMZ opgaat in de BV?

- moet je jouw klanten afstaan aan de BV?

Kortom: hoe hebben jullie de samenwerking in gedachten?

groet

joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

jeroenjiska

• Auteur

Hoi Joost,

Hij krijgt 51% vanwege het feit dat hij de totale inverstering doet betreft aanschaffing van pand en roerend goed. De klanten die ik heb zullen meegaan in de BV, dus die worden dan klant van de BV. Zodat mijn EMZ leeg komt.

Betreft de samenwerking is dat de aandelhouders die in het bedrijf werkzaam zijn gewoon op de loonlijst komen te staan. Maar weet dus ook niet wat het verschil tussen op de loonlijst staan met of zonder aandelen.

Op dit moment zijn alleen hij en ik die aandelen gaan bezitten.

Maar wat de aandelen moeten gaan kosten is mij ook nog niet helemaal bekend.

Misschien komt dit een beetje warrig over maar ben er niet helemaal in thuis.

Groeten Jeroen

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi Jeroen

Lees dan eerst even verder op HL. Rechtsboven kun je zoeken. Ik adviseer je om te zoeken op:

"aanmerkelijk belang"

"voordelen holding BV"

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

fvddungen

In grote lijnen komt het er op neer dat de verhouding van de aandelen gelijk is aan de verhouding van de inbreng. Deze inbreng hoeft niet perse cash te zijn, maar ook je klantenkring, netwerk, inventaris, kennis, ervaring, enz. Als jij al zelfstandig een bedrijf hebt opgebouwd en nu gaat er iemand in komen, die nog geen of kleine bijdrage heeft geleverd aan jouw onderneming, vind ik het zelf beetje link om een meerderheidsbelang weg te geven. Dit zal niet zo'n punt zijn met de winstuitkering, maar wel in geval van inspraak. In theorie kan jouw zakenpartner straks het hele bedrijf verkopen, terwijl jij daar niets tegen in kan brengen. Een en ander is wel te regelen via de statuten, maar dan nog blijft die inspraak van je zakenpartner, die groter is dan die van jou. Wat de verdere ideeen zijn achter deze fusie weet ik niet, maar ik zelf zou er even goed over nadenken over wat je gaat doen. En bepaal de waarde van je eigen inbreng, want die is vaak veel groter dan je denkt.

Zelfstandige loonslaaf

Geplaatst:

jeroenjiska

• Auteur

Bedankt voor de reactie,

Maar het bedrijf waar ik zou instappen met mijnklanten e.d. is een stuk groter dan mijn eenmanszaak. We zijn tot deze samenwerking gekomen om de markt in ons vakgebied te versterken en geen concurentie met elkaar aan te gaan. Want ik als kleine onderneming trouwens op den duur toch zou vrliezen tegenover hem.

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi jeroen

Wat bedoeld wordt, is dat je nu juist jouw eenmanszaak niet te goedkoop moet offeren aan de BV. Lijkt me verstandig dat je hiervoor toch echt advies gaat inwinnen....

groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.