Ga naar inhoud

Experimentele wetgeving

Geplaatst:

Rutger Vinke

Voor een regionale vraagstelling ben ik op zoek naar antwoord op de vraag wat de kaders van Experimentele wetgeving zijn? De casus is als volgt; ik ben woonachtig in een fruitteelt gebied. Door hagel en vorst zijn er de afgelopen jaren oogsten verloren gegaan. Telers hebben de mogelijkheid door middel van een hagelkanon (werkt met radiogolven) een hagel bui lokaal te verdrijven.

Omdat dit officieel niet is toegestaan bij wet (geluidsoverlast) houdt mijn gemeente dit tegen, met gevolg dat agrariërs grote schade ondervinden. Elders in de provincie (U) wordt het gedoogd.

 

Mijn vraag is: Wat is de definitie van Experimentele wetgeving?

(graag juridisch onderbouwde argumentatie)

Rutger Vinke

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Hoe moeilijk kan het zijn?

 

Experimentele wetgeving

In sommige gevallen kunnen bestaande wettelijke regels tijdelijk opzij worden gezet om het effect van een nieuwe regeling te onderzoeken, voorafgaand aan definitieve invoering. Dergelijke experimenten vereisen een duidelijke omschrijving van aard en doel van de afwijking, alsmede van de criteria waaraan zal worden getoetst of het experiment is geslaagd. Deze lijn is enkele jaren geleden neergelegd in het advies bij het rapport ‘Het proberen waard’.67

Zie Bronvermelding (pdf)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Daarnaast weet ik niet of HL de juiste plek is voor dit type vragen, hoewel Edward Lich, en StevenK natuurlijk jurist zijn.

 

Wellicht, mocht je hier naast het antwoord van Ronaldinho, niet voldoende info vinden dan kunje altijd nog terecht op het rechtenforum

 

Frans

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

 

...

Omdat dit officieel niet is toegestaan bij wet (geluidsoverlast) houdt mijn gemeente dit tegen, met gevolg dat agrariërs grote schade ondervinden. Elders in de provincie (U) wordt het gedoogd.

...

 

Als het elders in de provincie wel mag, maar niet in jouw gemeente zul je toch beter je energie kunnen steken in het overtuigen van B&W, lijkt me. Het zal niet zo zijn dat een gemeente moet meewerken aan experimentele wetgeving.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

Edward

Hoe moeilijk kan het zijn?

 

Experimentele wetgeving

In sommige gevallen kunnen bestaande wettelijke regels tijdelijk opzij worden gezet om het effect van een nieuwe regeling te onderzoeken, voorafgaand aan definitieve invoering. Dergelijke experimenten vereisen een duidelijke omschrijving van aard en doel van de afwijking, alsmede van de criteria waaraan zal worden getoetst of het experiment is geslaagd. Deze lijn is enkele jaren geleden neergelegd in het advies bij het rapport ‘Het proberen waard’.67

Zie Bronvermelding (pdf)

 

Kijk daarnaast eens in de toelichting bij de Aanwijzing voor de regelgeving:

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005730/Hoofdstuk2/21/Aanwijzing10b/geldigheidsdatum_29-03-2009

 

Aanwijzing 10b

1.De wettelijke regeling die de grondslag biedt voor een experimentele regeling of een experiment bepaalt de maximale geldingsduur van de op basis daarvan vast te stellen experimentele regelingen of uit te voeren experimenten.

2.In de toelichting bij een experimentele regeling wordt aangegeven hoe evaluatie van de regeling plaatsvindt. Indien een experimentele regeling een evaluatiebepaling bevat wordt het volgende model als uitgangspunt genomen:

‘Onze Minister van ... zendt (in overeenstemming met Onze Minister van ...) drie maanden voor het einde van de werkingsduur van een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel .../dit besluit aan de Staten-Generaal een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van het experiment in de praktijk, alsmede een standpunt inzake de voortzetting van die maatregel/dit besluit, anders dan als experiment.’

 

Toelichting

Eerste lid: Bij een experiment gaat het om het proefondervindelijk vaststellen of een bepaald instrument een bijdrage kan leveren aan het oplossen van een maatschappelijk probleem. Het uitgangspunt van aanwijzing 10 laat onverlet dat soms behoefte bestaat aan regelingen met een experimenteel karakter. In bepaalde gevallen moet de wetgever tot het nemen van maatregelen kunnen besluiten ook zonder dat geheel kan worden overzien wat de effecten daarvan zullen zijn. Het kan aangewezen zijn om, terwijl een wet in hoofdzaak blijft gelden, in bepaalde regio’s dan wel ten aanzien van bepaalde groepen personen of instellingen een ander dan het in de wet neergelegde beleid te voeren met het oog op een eventueel te overwegen wijziging van de wet. Gelet op de aard van een experiment dient aan die regeling een tijdelijk karakter te worden gegeven. Zie in dat verband de aanwijzingen 181 tot en met 183. Tot een experimentele regeling moet, mede gelet op mogelijke strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel en het rechtszekerheidsbeginsel, niet te snel worden overgegaan. De verwachting moet bestaan dat op het betrokken terrein zinvolle experimenten mogelijk zijn.

 

Indien na afloop van een experiment wordt besloten het experiment om te zetten in algemeen geldende wetgeving, moet worden overwogen of moet worden voorzien in tijdelijke verlenging van het experiment. Het kan uit het oogpunt van rechtszekerheid ongewenst en ook minder efficiënt zijn om voor de terreinen waarop het experiment betrekking heeft gedurende korte tijd weer het oude regime te laten gelden. De experimentele regeling moet dan blijven gelden tot het tijdstip waarop de aanpassing van de wet in werking treedt. Een experimentele regeling kan overigens slechts worden verlengd totdat een wetswijziging is ingevoerd, indien de grondslag voor die regeling de bevoegdheid biedt voor een zodanige verlenging. Het verdient voorts overweging in de wet een termijn op te nemen waarbinnen het voorstel tot wetsaanpassing bij de Tweede Kamer moet zijn ingediend. In andere gevallen zou het juist beter kunnen zijn om de oude situatie weer in ere te herstellen, in afwachting van nieuwe wetgeving.

Zie met betrekking tot experimentele regelingen nog het rapport ‘Het proberen waard’, eindrapport van het Interdepartementaal wetgevingsberaad inzake experimenteerbepalingen, namens het kabinet aangeboden aan de Tweede Kamer bij brief van de Minister van Justitie 4 augustus 2000.

 

Tweede lid: De beperkte werkingsduur van experimentele regelingen brengt met zich dat op enig moment het experiment afloopt en beslissingen dienen te worden genomen over het vervolg. Zonder van tevoren een uitkomst te bepalen, dienen enkele minimale procedurele waarborgen te bestaan om vast te stellen in hoeverre het experiment geslaagd kan worden genoemd. Een voor de hand liggende waarborg is dat de rechtstreeks bij het experiment betrokken burgers, maar onder omstandigheden bijvoorbeeld ook uitvoeringsorganisaties, tijdig voor het aflopen van het experiment hun zienswijze naar voren kunnen brengen over de wenselijkheid van omzetting van het experiment in een definitieve regeling. Een verplichting om in alle gevallen een expliciete evaluatiebepaling op te nemen, is echter onnodig. Wel dient in de toelichting bij een experimenteerbepaling te worden aangegeven hoe evaluatie zal plaatsvinden. Indien het wenselijk is expliciet te bepalen dat experimentele regelingen worden geëvalueerd, wordt het in het derde lid opgenomen model als uitgangspunt genomen. Het alternatief ‘dit besluit’ in het model is aangewezen voor die gevallen waarin voor een experimentele regeling expliciete evaluatie noodzakelijk wordt geacht, terwijl de experimenteergrondslag daartoe niet verplicht. In dat geval wordt de bepaling dus opgenomen in de algemene maatregel van bestuur, dus de experimenteerregeling zelf.

 

 

Om een antwoord te geven op de achterliggende vraag: Mag ik mij ook beroepen op die regelgeving, hoewel die niet voor mijn gebied geldt,, is het antwoord: Nee, dat volgt ook duidelijk uit het incidentele en tijdelijke karakter van de regelgeving. Die regelgeving is niet bedoeld om als norm te worden gehanteerd, maar om te onderzoeken of de norm haalbaar is.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.