• 0

Is dit misbruik van executierecht?

Sinds 2003 heb ik een hypotheek bij ABN AMRO. Privé en zakelijk bankier ik ook al jaren bij ABN AMRO.

 

Eind vorig jaar zijn mijn werkzaamheden als zelfstandig ondernemer terug gelopen, hierdoor ben ik aardig in de financiële problemen geraakt.

Op mijn privé-rekening en de zakelijke rekening heb ik rekeningcourant krediet van € 25.000,- per rekening.

Beide rekeningen staan voor ongeveer € 28.000,- in de min. Voor deze rekeningen is mijn woning nooit als onderpand gegeven.

 

Op een bepaald moment ben ik met mijn hypotheekbetaling achter geraakt, maximaal 4 maanden. De bank heeft op dat moment (april 2009)de hypotheek opgeëist maar ook de min stand op beide rekeningen. Mijn hypotheekachterstand heb ik vanaf dat moment kunnen inlopen. Tot mijn grote verbazing krijg ik vorige week een brief waarin de bank aankondigt over te gaan tot openbare verkoop van mijn woning.

 

Kan de bank de hypotheek opeisen (de woning openbaar berkopen) omdat ik op mijn zakelijke en privé rekening een overschrijding van mijn krediet heb. Op dit moment loop ik twee maanden achter op de hypotheek, deze kan ik vandaag betalen, maar waarom zou ik nog betalen als Solvion over gaat tot verkoop.

 

Ik heb Solvion in april en ook nu weer verzocht een betaalregeling te treffen, om binnen 6 tot 8 maanden mijn rekening geheel aan te zuiveren tot 0.

 

Solvion is niet op andere gedachten te brengen, weet iemand hoe te handelen ???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 2

.... wat een nare situatie. Veel sterkte!

 

Ik ga er even vanuit dat je een eenmanszaak hebt. Voor het aangaan van de hypothecaire schuld heeft de bank ter meerdere zekerheid pandrecht op je woning bedongen. Echter, voor de overige schulden ben je ook hoofdelijk aansprakelijk. De bank kijkt naar de totale schuld en naar de zekerheden die er tegenover staan. En kan dan besluiten tot executieverkoop over te gaan. In het verleden deden banken dit pas na circa 9 maanden. Sinds de crisis zijn banken scherper en is de termijn aanzienlijk verkort. Dacht dat het nu 3 maanden was. Overigens vinden banken executieverkopen nooit leuk, levert gemiddeld 37% minder op.

 

Het verbaast me wel dat de bank in april niet met je betalingsregeling heeft ingestemd. Lijkt me dat de problemen toen minder groot waren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Stefan,

 

Bedankt voor je reactie.

Mag de bank de woning verkopen als ik mijn hypotheek achterstand geheel inloop, maar mijn rekeningcourant staat nog in de min.

Ik dacht het hypotheekrecht in hield: als de hypotheek niet betaald is, dat dan de bank alle andere schulden gelijk mag mee incasseren. Maar niet andersom, dus als mijn rekeningcourant in per onmiddellijk inlos, de bank dan het recht heeft de woning te verkopen !!!

 

Link naar reactie
  • 0

Je betoog klinkt logisch. Maar je zou je rekening courant kunnen gebruiken om je hypotheek te betalen. Per saldo loopt de schuld dan op. Op enig moment willen banken dan toch echt hun geld terug zien.

 

Ik snap alleen niet waarom ze niet met een betalingsregeling in willen stemmen. Zit er wellicht een leuke overwaarde op de woning?

Link naar reactie
  • 0

Neen, als je bij bent met de betaling hypotheeklasten, zit de pijn bij die geblokkeerde rekening courant.!

 

Als je de hypotheekakte van destijds goed leest, zal je daar een artikel tegenkomen dat de tot zekerheid strekkende hypothecaire inschrijving op jouw woonhuis ook zal gelden voor toekomstige verplichtingen. Bij een eenmanszaak ben je als ondernemer in privé hoofdelijk aansprakelijk voor de aangegane verplichtingen, als gevolg daarvan én dat betreffende artikel in die hypotheekakte heeft de bank alle rechten zoals in die akte vermeld staat, dus ook die van parate executie !

Vandaar de aanzegging van de bank ( via Solveon) dat men over wenst te gaan tot die executie.

 

Zoals de zaken er nu voor staan heb je alleen de mogelijkheid nog die rekening courant schuld in zijn geheel af te lossen door elders financiering voor die schuld te vinden, wellicht bij familie/vrienden.

 

Uit jouw verhaal lees ik dat het station van overleg en het afspreken van betalingsverplichtingen reeds is gepasseerd, maar wellicht toch nog te proberen een betalingsregeling te treffen, want van een gedwongen verkoop van jouw woonhuis wordt je echt niet vrolijk.

Link naar reactie
  • -1

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49125&postdays=0&postorder=asc&start=105

 

Als ik dit zo lees, is Solveon niet echt een prettig incassoburo; er schijnt ook een anti-hyves te zijn.

 

Volgens mij is er voor een veiling een uitspraak van de rechtbank nodig? De bank gaat veilen, en dat kan volgens mij pas als zij beslag hebben gelegd op de woning? Weet iemand hoe dit zit. Moet er eerst vonnis zijn voordat er geveild mag worden? Solveon is een incassoburo en kan dus geen beslag leggen; zij moeten dan een deurwaarder inschakelen. Dus misschien heb je nog even tijd?

 

Ik lees in de reakties ook dat Solveon op zoek gaat naar priverekeningen van bijv. je partner, en zo e.e.a. effent. Dus ik zou proberen zoveel mogelijk geld van je partner weg te halen en ergens anders onder te brengen voordat je dat ook kwijt bent.

 

Misschien kun je een rekening openen bij Bizner? Daar krijgt iedereen 5000 euro krediet zonder overleggen van financiele gegevens (zal wel afhankelijk zijn vn bep. voorw).

Link naar reactie
  • 2

Mijn rekeningcourant is al een paar maanden geblokeerd, dus deze kan niet meer oplopen.

 

Weet je dat zeker?

 

Heb jij op papier, dat die rekening rente- en kostenvrij is gemaakt?

 

Zo niet, moet je er niet van schrikken dat je straks nog met een rentenota geconfronteerd wordt, naast een nota van Solveon wegens behandelingskosten, zaken die meestal een keer per kwartaal ten laste van de rekening geboekt worden.

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik dit zo lees, is Solveon niet echt een prettig incassoburo; er schijnt ook een anti-hyves te zijn.

 

Volgens mij is er voor een veiling een uitspraak van de rechtbank nodig?

 

Solveon is gelijk ieder ander incassobureau. De personen die daar werken zijn niet altijd de makkelijkste, omdat ze maar één doel hebben, de schade voor hun opdrachtgever, (in het geval Solveon, ABNAMRO) zo klein mogelijk te houden. En het spreekwoord zegt: een "kat in het nauw maakt rare sprongen" , evenzo de clienten van deze incassobureau's, vandaar dat alleen strakke afspraken worden gemaakt die het meeste geld in het laadje brengen.

 

Ervaring leert dat problemen tegemoet teden met open vizier en afspraken maken die echt nagekomen kunnen worden het beste soulaaa bieden in deze situaties.

 

En neen de hypotheekakte biedt voldoende mogelijkheden om tot executie over te gaan, daar komt geen rechter aan te pas. Er dient door de executerende parttij wel zorgvuldig gehandeld te worden, mbt de communicatioe alvorens tot executie over te gaan. Voor die partijen is executie echter echt wel het laatste wat ze wiillen. omdat de opbrengst niet altijd voldoende is én vanwege de negatieve publicitiet die ermee gepaard gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49125&postdays=0&postorder=asc&start=105

 

Als ik dit zo lees, is Solveon niet echt een prettig incassoburo; er schijnt ook een anti-hyves te zijn.

 

 

Wie kent er een prettig incassobureau? ;D. Gezien de aard van de business maken zij uiteraard geen vrienden.

 

Solveon is overigens bij de NL vereniging voor incassobureaus aangesloten en daardoor onderworpen aan een gedragscode. Wel iets om op te letten als je een incassobureau inschakelt...

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In mijn ervaring is het verstandig om het overleg met Solveon niet zelf te voeren, maar door een derde te laten doen, omdat Solveon wanneer er met bijvoorbeeld een advocaat wordt gecommuniceerd, ineens veel meer bereid blijkt te zijn regelingen te treffen.

 

Belangrijkste daarbij is om met een gedegen en onderbouwd voorstel te komen, dat ook haalbaar is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.