• 0

Importeren via Belgie naar Nederland

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een voor mij wat lastige vraag.

Ik ben bezig met het importeren van babysokjes vanuit China.

Nu is het zo dat een kennis van ons woonachtig is in Belgie, een Chinese vrouw, met zeer goede

contacten in China en veel ervaring heeft met importeren van China naar Belgie.

Zij heeft voor ons een betrouwbare fabrikant gevonden en nu bied zij ons de mogelijkheid om samen met haar babyartikelen

onze sokjes gelijktijdig te laten overkomen naar Belgie.

Ik kan onze sokjes dus ophalen in Belgie en binnen brengen in Nederland zonder dat daar de Nederlandse douane aan te pas komt.

Maar...wie weet hoe verder te handelen wat betreft de inklaringskosten en BTW aangifte in Nederland?

Ik wil alles wel op een legale manier doen uiteraard.

Wie kan mij enig advies geven?

Alvast heel erg bedankt!

 

Groetjes, Patrice

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Patrice,

 

Zij heeft voor ons een betrouwbare fabrikant gevonden en nu bied zij ons de mogelijkheid om samen met haar babyartikelen

onze sokjes gelijktijdig te laten overkomen naar Belgie.

 

Met andere woorden... zij heeft haar eigen Belgische onderneming. Dan zal zij de invoerrechten in België moeten betalen (het land waar de spullen de EU binnen komen) en kan zij als ICT (vrije handel van goederen binnen de EU) de spullen aan jouw doorverkopen. Jij betaald dan geen BTW aan haar.

 

Voor je BTW aangifte geldt dan dat jij het bij de ICT moet aangeven. Zij moet dat dan doen in België op jouw BTW nummer. Daarmee is de transactie BTW technisch goed geadministreerd.

 

Hoe zij de invoerrechten aan jou doorberekend, moet je met haar afspreken.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Patrice,

 

ff als aanvulling op antwoord van Sander. Je schrijft dat je sokken zelf afhaalt in België. Dat is een zgn. afhaaltransactie en daar staat op www.belastingdienst.nl het volgende over (de tekst moet je lezen vanuit het oogpunt van de Belg, dus waar Nederland staat, lees je België).

 

Afhaaltransacties: vervoersverklaring

Als u goederen 'af fabriek' of 'af magazijn' aan een buitenlandse afnemer levert die de goederen zelf bij u afhaalt, kunt u over het algemeen niet aantonen dat de goederen daadwerkelijk Nederland hebben verlaten. Toch zijn er omstandigheden denkbaar waaronder u als de leverancier mag aannemen dat de afnemer de goederen naar een andere EU-land zal vervoeren. Als het gaat om een vaste afnemer, kan de afnemer een schriftelijke vervoersverklaring opmaken, tenzij eerdere intracommunautaire leveringen aan deze afnemer tot problemen hebben geleid.

 

Deze verklaring moet ten minste bevatten:

 

de naam van de afnemer

het kenteken van het voertuig waarmee de goederen worden vervoerd

het nummer van de factuur waarop de geleverde goederen zijn gespecificeerd

de plaats waarheen de goederen worden vervoerd

een toezegging van de afnemer dat deze bereid is aan de Belastingdienst nadere informatie te verstrekken over de bestemming van de goederen

 

Let op!

Bij afhaaltransacties zonder een vaste afnemer waarbij de intracommunautaire levering niet met andere bewijsmiddelen kan worden aangetoond, moet u de afnemer Nederlandse btw in rekening brengen.

 

Sander zegt vervolgens: Voor je BTW aangifte geldt dan dat jij het bij de ICT moet aangeven. Zij moet dat dan doen in België op jouw BTW nummer. Daarmee is de transactie BTW technisch goed geadministreerd.

 

Hij bedoelt dat - als de Belg het als intracommunautaire levering behandelt - jij het op je eigen BTW-aangifte moet aangeven bij 'verwervingen uit een ander EU-land' en de Belg het aangeeft bij 'leveringen naar een ander EU-land'.

Jij kan de BTW vervolgens op dezelfde BTW-aangifte aftrekken als voorbelasting.

 

Op de Belgische factuur moet iig zowel jouw als het Belgische BTW-identificatienummer staan en de mededeling dat de BTW naar de afnemer is verlegd.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ja, er zijn een paar verschillen. Maar deze zijn niet echt groot. Inklaringskosten kunnen opzich al van expediteur tot expediteur (binnen een land) verschillen.

 

Nu, mijn ervaring is dat Belgie een beetje goedkoper is dan Nederland.

Maar u moet wel rekening houden met de afstand tot de haven (kosten voor levering of voor de goederen zelf op te halen).

 

De invoerrechten zijn wel in de hele EU dezelfde.

 

mvg

Rachim

 

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.