• 0

Zuiverheid: IB via privé of zakelijke rekening

Ik ben een eenmanszaak/zzp'er en verdien nu zo'n 90% van mijn belastbare inkomen via de eigen, free-lance onderneming. De resterende 10% zijn privé-inkomsten (huurwaardeforfait, box3 vermogenbelasting e.d.). Ik probeer zakelijk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden en heb dus naast mijn privé-rekening ook een aparte bedrijfsrekening. Op dit moment verschillen mijn boekhouder en ik van mening over welke rekening (privé of zakelijk) je moet gebruiken voor het betalen van de InkomstenBelasting (IB). Ik geef toe, het is een beetje een theoretische discussie.

 

Mijn boekhouder zegt dat het het beste is om de volledige aanslag voor de IB vanaf mijn bedrijfsrekening te betalen, het bedrijf is immers veruit de grootste inkomstenbron, en daar valt dus ook het geld te halen. In de boekhouding wordt dit dan als privé-post geboekt (zoals het hoort, zie de eerdere berichten in dit forum over dit onderwerp). De Belastingdienst kijkt er volgens hem ook zo tegenaan.

 

Volgens mij is het beter om de IB vanaf mijn privé-rekening te betalen. Dat wil zeggen dat ik dus liever eerst het IB-bedrag als (extra) opname naar mijn privé-rekening overboek om daarna vanaf de privé-rekening de IB echt te betalen (extra handeling). Niet alleen vanwege het principe (privé-belasting via de privé-rekening) maar ook met het oog op de toekomst. Wie-weet heb ik straks een ander bedrijf of loondienst-contract als voornaamste inkomstenbron. Ik heb geen zin om dan steeds een ander bankrekeningnr. aan de Belastingdienst door te geven. Volgens mijn boekhouder is dat natuurlijk alleen maar kostenverhogend, principiëel geleuter en moet je kijken hoe het bedrijf nu in elkaar zit.

 

Zoals ik al schreef, het is een beetje theoretisch. Zolang de Belastingdienst haar centjes krijgt, zullen ze niet klagen over het rekeningnummer. Maar ik wil gewoon graag mijn administratie zo zuiver mogelijk inrichten opdat het een bedrijfsleven lang kan meegaan. M.i. betekent dat BTW via de zakelijke rekening en IB via de privé-rekening. Ik ben benieuwd naar jullie, meer ervaren mening daarover.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

hoi brakel,

 

welkom op HL. Het antwoord is redelijk simpel:

 

De aanslag IB is een privé kwestie! Betaal je die van de bedrijfsrekening dan zal de boekhouder het opnemen als privé onttrekking. Dus hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk betaal je de IB rekening privé.

 

Een hogere opname om dus van privé de belasting te betalen is dan ook logischer dan de IB van de zakenrekening te betalen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Goede morgen Brakel,

 

Mijn voorkeur gaat er ook sterk naar uit dat de IB privé afgehandeld wordt.

Het is m.i. een privé schuld en zeker zo zuiver om het dan ook privé te betalen.

 

Daarnaast vereenvoudigd het de administratie als het te reserveren bedrag opgenomen wordt in de maandelijske overboeking naar privé.

 

Let op !

 

Er zijn legio voorbeelden dat ondernemers (en het gezin) onvoldoende rekening houden met reservering voor de IB en dan te ruim gaan leven. Dus enige discipline is op zijn plaats.

 

Jan van Nistelrooij

Link naar reactie
  • 1

IB doe ik zelf met mijn eenmanszaak ook het liefst prive. De inkomstenbelasting komt immers pas na de resultaatberekening.

 

TIP: open een extra rekening.

 

Om duidelijk onderscheid te maken tussen belastinggeld en vrij besteedbaar geld heb ik een extra prive spaarrekening geopend. Elke maand stort ik op m'n prive betaalrekening een voorschot op de jaarwinst en stort ik een soortgelijk bedrag op die spaarrekening. Zodra de jaarrekening is opgemaakt en m'n IB aangifte de deur uit is weet ik hoeveel winst er dat jaar was en kan ik de eindafrekening naar beide rekeningen overmaken. Als het een paar maanden minder gaat verlaag ik de voorschotten zodat het niet boven de verwachte winst uitkomt. Met de verhouding reservering/totaal kun je spelen. Meestal hou ik 40%-50% aan om zeker voldoende gereserveerd te hebben.

 

Op die manier heb ik al jaar en dag voldoende geld gereserveerd om niet voor vervelende verrassingen te komen staan.

De voorlopige en definitieve aanslagen betaal ik dus via die spaarrekening en in de tussentijd krijg ik daar ook een goede rente op en da's mooi meegenomen. De af te dragen BTW wordt overigens wel van de bedrijfsrekening gehaald. Voor die verplichtingen op korte termijn heb ik een bedrijfsspaarrekening, zodat de rente daarop de kosten van de bedrijfsrekening een beetje dekt.

Link naar reactie
  • 0

Hi mminternet,

Goed idee, dan heb je meteen ook minder rentebaten op de bedrijfsrekening. Een extra privé-spaarrekening is zo geopend en mooi overzichtelijk. En 40/50% lijkt me inderdaad een mooi percentage; beter iets teveel gespaard dan te weinig.

BTW doe ik inderdaad ook altijd via de bedrijfsrekening. Het aanslagbiljet voor de BTW is aan mijn bedrijfsnaam geadresseerd en de IB-aanslag aan mijn privé-persoon. Dat geeft ook al een beetje aan hoe je e.e.a. qua "zuiverheid" moet zien.

 

Iedereen nogmaals dank voor de inbreng; ik heb jullie mening inmiddels ook voorgelegd aan mijn boekhouder en die kan zich er bij nader inzien ook in vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.