Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
brakel-das
brakel-das
Ik ben een eenmanszaak/zzp'er en verdien nu zo'n 90% van mijn belastbare inkomen via de eigen, free-lance onderneming. De resterende 10% zijn privé-inkomsten (huurwaardeforfait, box3 vermogenbelasting e.d.). Ik probeer zakelijk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden en heb dus naast mijn privé-rekening ook een aparte bedrijfsrekening. Op dit moment verschillen mijn boekhouder en ik van mening over welke rekening (privé of zakelijk) je moet gebruiken voor het betalen van de InkomstenBelasting (IB). Ik geef toe, het is een beetje een theoretische discussie.
Mijn boekhouder zegt dat het het beste is om de volledige aanslag voor de IB vanaf mijn bedrijfsrekening te betalen, het bedrijf is immers veruit de grootste inkomstenbron, en daar valt dus ook het geld te halen. In de boekhouding wordt dit dan als privé-post geboekt (zoals het hoort, zie de eerdere berichten in dit forum over dit onderwerp). De Belastingdienst kijkt er volgens hem ook zo tegenaan.
Volgens mij is het beter om de IB vanaf mijn privé-rekening te betalen. Dat wil zeggen dat ik dus liever eerst het IB-bedrag als (extra) opname naar mijn privé-rekening overboek om daarna vanaf de privé-rekening de IB echt te betalen (extra handeling). Niet alleen vanwege het principe (privé-belasting via de privé-rekening) maar ook met het oog op de toekomst. Wie-weet heb ik straks een ander bedrijf of loondienst-contract als voornaamste inkomstenbron. Ik heb geen zin om dan steeds een ander bankrekeningnr. aan de Belastingdienst door te geven. Volgens mijn boekhouder is dat natuurlijk alleen maar kostenverhogend, principiëel geleuter en moet je kijken hoe het bedrijf nu in elkaar zit.
Zoals ik al schreef, het is een beetje theoretisch. Zolang de Belastingdienst haar centjes krijgt, zullen ze niet klagen over het rekeningnummer. Maar ik wil gewoon graag mijn administratie zo zuiver mogelijk inrichten opdat het een bedrijfsleven lang kan meegaan. M.i. betekent dat BTW via de zakelijke rekening en IB via de privé-rekening. Ik ben benieuwd naar jullie, meer ervaren mening daarover.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag