Ga naar inhoud

Parttime eenmanszaak: werkgever als klant...?

Geplaatst:

thiqua

Ik heb een vaste full-time baan als Engineer en ICT manager. Ik heb voor mijn werkgever enkele malen webapplicaties gemaakt, buiten werktijd. Tevens krijg ik vaak vanuit de kennissen-kring vragen voor PC's, ondersteuning, websites etc.

Ik vraag me af: als ik nu een eenmanszaak opzet (parttime) en gewoon 40 uur voor mijn huidige werkgever blijf werken. Wat als deze werkgever dan ook weer mijn klant wordt als het gaat om programmeerwerk en leveren van hardware ? Hoe zit dat belastingtechnisch ? Het zit erin dat mijn werkgever dan voorlopig de grootste klant wordt, en wellicht dat ik slechts een enkele klant ernaast heb. Vindt de belasting dit dan OK ? Of beschouwt men dit dan weer als een soort dienstverband ? Qua uren kan ik me dit nog voorstellen, maar wat iz de hardware leveringen ?

Featured Replies

Geplaatst:

djluc

Wat is je intentie? Gaat je ook echt reclame maken e.d? Je ex werkgever als eerste klant is namelijk niet heel vreemd.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

Daarnaast: vindt je werkgever het OK als jij ernaast gaat werken?

En waarom maak jij apps voor je werkgever in je eigen tijd? Is dat betaald of vrijwilligerswerk?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

John B

Hallo tiqua,

Naast de belastingtechnische aspecten, kent dit soort constructies ook een aantal risico's. Als ICT manager word je verondersteld voor je werkgever producten en diensten uit de markt te betrekken bij de leverancier die hierin het beste kan voorzien. Als je straks vanuit je werkgever bij je eigen bedrijf gaat inkopen, zul je op de een of andere manier de schijn van "partijdigheid" moeten zien te vermijden. Ga je als ICT manager straks met jezelf als ondernemer onderhandelen over de prijs van apparatuur en diensten? Ga je jezelf in gebreke stellen als je te laat levert of als de producten niet voldoen? En hoort dat uurtje overwerk straks nog bij je baan, of stuur je daar meteen een factuur voor?

Het kan best werken, maar zorg voor héél goede afspraken.

Groet,

John

Geplaatst:

thiqua

• Auteur

Ik heb niet als doel er rijk van te worden, immers ik blijf gewoon voor mijn huidige werkgever in 40 uurs verband werken, en de omzet zal minimaal zijn, Zie het meer als een hobby. (maar wie weet wat de toekomst brengt).

Wat de belangenverstrengeling betreft: We maken wel degelijk afspraken wat betreft de prijzen van hardware (prijsvergelijken e.d.).

Wat het programmeerwerk (uren) betreft: dit heb ik nu ook al vaker in eigen tijd gedaan (in ruil voor overuren/verlof etc. etc.). Tijdens mijn reguliere werkuren kom ik er niet aan toe. Een externe partij was duurder dan mijn "eigen" tijd.

Maar los van afspraken, verstandhouding etc.: wat zegt de belasting ? Is mijn faktuur een verkapte salarisbetaling ?? (Misschien de uren gewoon blijven verwerken als nu: overuren / verlof ?) Ik denk dat de belastingdienst met name vragen heeft als er verder weinig of geen andere klanten zijn.

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

...

Maar los van afspraken, verstandhouding etc.: wat zegt de belasting ? Is mijn faktuur een verkapte salarisbetaling ?? (Misschien de uren gewoon blijven verwerken als nu: overuren / verlof ?) Ik denk dat de belastingdienst met name vragen heeft als er verder weinig of geen andere klanten zijn.

De belastingdienst kijkt juist ook naar gemaakte afspraken, dat kun je dus niet los zien. Wat jij wilt is al snel een verkapt dienstverband. Ga door zoals je nu doet (tijd voor tijd) en als je ernaast iets wilt gaan doen, zoek dan ook meerdere klanten dan alleen je huidige werkgever.

Als je trouwens nu niet aan apps bouwen toekomt, kun je met je werkgever praten over afstoten van taken. Wat weegt zwaarder voou jou, en wat voor je werkgever?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

John Kode

Hoi thiqua,

Als je een standpunt van de Belastigdienst wilt, zul je dat moeten vragen via de VAR (verklaring arbeidsrelatie)

Dit formulier kun je vinden op www.belastingdienst.nl bij het trefwoord VAR.

groet,

John

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.