• 0

Vermoedelijke sabotage werknemer

Ik zat met een probleem op mijn zaak en heb dit vervolgens met een vriend besproken. Deze vriend stelde mij voor om eens hier om advies te vragen.

 

Vandaag wel iets minder prettigs meegemaakt, ik zal eerst even het verhaal voor jullie samenvatten.

Op bepaalde vlakken heb ik geen goede verstandhouding met een werknemer van mij. Persoon in kwestie is vaak negatief over het reilen en zeilen binnen het bedrijf, en over mij als werkgever. Naar mij toe echter niet, ik moet dit altijd van andere werknemers aanhoren of zelfs van mijn vrouw. Ik heb het idee dat hij naar andere mensen toe geen goed woord kan zeggen over mij en mijn bedrijf. Ergens snap ik wel waar dit vandaan kan komen, ik ben wat chaotisch (uitvinder) en heb daarom een rommelige planning. Hierdoor komt het vaak voor dat ik de werknemer van zijn huidige taak afhaal om mij ergens bij te helpen. Ik weet zo goed als zeker dat hij zich hieraan ergert.

Verder heeft de werknemer in kwestie geen stressvolle functie, en veel problemen in zijn privesfeer (relaties e.d.). Ik heb mij hier zeer open en begripvol voor opengesteld, en hem de ruimte gegeven die hij nodig had.

 

Ik vermoed nu steeds meer dat deze werknemer de boel saboteert. Bepaalde apparaten beginnen ineens olie te lekken en bij inspectie van de apparaten door mij zijn er b.v. een paar kabeltjes los. Dit op zich was nog geen reden om sabotage te vermoeden maar de dingen stapelden zich op. Onze bedrijfswagen is een aantal keer naar de garage geweest omdat deze kapot was. De garage constateerde wat vreemde mankementen die zij nog nooit meegemaakt hadden en vroeg zich af of er geen sabotage in het spel kon zijn (olie in koelvloeistof en metaalgruis in brandstofleidingen; ik zit overigens in de metaal). Ik had een sterk buikgevoel dat hij dit opzettelijk heeft gedaan maar heb hem hier niet mee geconfronteerd.

Vandaag moest ik in de middag weg van de zaak en zou mijn werknemer de rest van de dag alleen zijn. Door gunstige omstandigheden was ik echter veel eerder klaar dan verwacht en ben ik nog langs de zaak gegaan. Toen ik hier aankwam wilde ik iets uit de bedrijfswagen pakken en tot mijn verbazing stonden het licht en de radio van de wagen aan. Ik vroeg hem hoe dit kon. Hij kon hier geen verklaring voor geven en ontkende zelf in de wagen te zijn geweest. De radio van de wagen kan 1h aan staan zonder sleutels in het contact, ik was al veel langer weg.. Mijn vermoeden is dus dat hij het licht en de radio aan heeft gezet om ervoor te zorgen dat de accu leeg zou lopen... Al met al een vreemd verhaal en het geeft mij allemaal een erg onprettig gevoel.

Ik heb nog geen verdere stappen ondernomen, wat zouden jullie in een dergelijke situatie doen?

 

Alvast bedankt..

 

 

 

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22518-vermoedelijke-sabotage-werknemer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 2

Beste Botje,

 

Op bepaalde vlakken heb ik geen goede verstandhouding met een werknemer van mij.Persoon in kwestie is vaak negatief over het reilen en zeilen binnen het bedrijf, en over mij als werkgever. Naar mij toe echter niet, ik moet dit altijd van andere werknemers aanhoren of zelfs van mijn vrouw. Ik heb het idee dat hij naar andere mensen toe geen goed woord kan zeggen over mij en mijn bedrijf. Ergens snap ik wel waar dit vandaan kan komen, ik ben wat chaotisch (uitvinder) en heb daarom een rommelige planning. Hierdoor komt het vaak voor dat ik de werknemer van zijn huidige taak afhaal om mij ergens bij te helpen. Ik weet zo goed als zeker dat hij zich hieraan ergert.

Verder heeft de werknemer in kwestie geen stressvolle functie, en veel problemen in zijn privesfeer (relaties e.d.). Ik heb mij hier zeer open en begripvol voor opengesteld, en hem de ruimte gegeven die hij nodig had.

 

De draad overziend en met name de bovenstaande quote kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het verhaal vooral gebaseerd is op onderbuikgevoelens, beleving en van horen zeggen. Ik lees ook in het bovenstaande dat de verhouding niet op alle vlakken verstoord is. Kenneljk zijn er ook kwaliteiten die over en weer worden gewaardeerd.

 

Uiteraard is het verkeerd dat een werknemer wel over, maar niet tegen zijn baas zegt wat hem dwars zit. Dit is niet goed. Er kan natuurlijk een hele goede reden zijn waarom hij zich niet tegenover jou uit. Angst, ontzag, bedenk het maar. Wat die reden ook is, het zal duidelijk moeten worden hij zijn ongenoegen wel met anderen deelt, maar niet met jou.

 

Dat zul je niet op tafel krijgen in een enkel gesprek, daarvoor is eerst het vertrouwen nodig. Dat dwing je niet af. Hoe goed jij jezelf als werkgever ook vindt, de werknemer kan daarbij een hele andere beleving hebben, bijv. door jouw houding, non verbale communicatie of andere zaken waarvan jij jezelf niet eens bewust bent, maar wel een zodanige afstand creeeren die maakt dat je niet op een goede voet komt te staan met een werknemer.

 

Wanneer je als werkgever van een dergelijke werknemer afwil dan zijn camera's, bedrijfsrecherche, e.d. middelen die je kunnen helpen. Wat mij betreft is dit wel een ultimum remedium wat je alleen gebruikt om een ontslag te rechtvaardigen.

 

Met het ontslag heb je nog geen nieuwe medewerker terug, laat staan dat je daarvan de kwalitieten kent. Wanneer je waarde hecht aan deze medewerker dan is goed gesprek de eerste stap. Wanneer je moeite hebt om dat gesprek aan te gaan dan is een bijeenkomst met een mediator erbij alleen zinvolle actie als deze goed wordt voorbereid en de medewerker daar zelf ook achter staat. UIt het niets een mediator presenteren is het laatste wat ik kan aanraden.

 

Ik heb dit soort trajecten vaker meegemaakt vanuit een arbeidsrechtelijke invalshoek. Je zult dit echt met beleid moeten doen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.