• 0

Agio na geruisloze overgang vof in BV

Per 1 mei 2009 is de vof die ik had samen met een andere vennoot omgezet in een BV structuur. We hebben nu allebei een holding en er is een werkmaatschappij. De bedrijfsrekening die we altijd hebben gebruikt toen we onze vof hadden is nu de rekening van de BV geworden. Hierop stond toen we zijn overgegaan nog een behoorlijk bedrag van ons allebei waarover we al inkomstenbelasting hebben betaald. Ook hadden we allebei een reservering gemaakt voor de FOR.

 

De bedragen die nog op de rekening stonden en de bedragen die we hadden gereserveerd voor de FOR staan nu als eigen vermogen op de openingsbalansen van de holdings en de werkmaatschappij. In elke BV is 18000 euro hiervan aandelenkapitaal en de rest is agioreserve.

 

We willen graag het geld uit de agioreserve waar we al inkomstenbelasting over hebben betaald naar privé overmaken. Hoe kunnen we dit doen? Zonder uiteraard nog een keer belasting te betalen over dit bedrag.

 

Gr. Gert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De agioreserve omzetten in aandelenkapitaal. Daarna ga je de aandelen afstempelen. Dit is een lange weg, houdt zeker rekening met 3 maanden totaal.

Als je de agio gewoon overboekt naar prive wordt het belast in in box 2.

 

Overleg eens met een fiscalist of hier geen haken en ogen aan zitten.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Johan geeft idd de enige en juiste weg aan.

 

Als mosterd na de maaltijd:

 

Jullie adviseur in deze had hierop wel mogen wijzen! De VOF omzetten in de BV-structuur vergt een VOF waarde (activa - passiva) van 36.000. Al het geld dat daarboven zat, hadden jullie naar privé kunnen halen voor de oprichting van de BV's. Dan was er minder agio, maarja, waar heb je nu agio voor nodig in dit geval? Gemiste kans van de advseur.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

.

 

De bedragen die nog op de rekening stonden en de bedragen die we hadden gereserveerd voor de FOR staan nu als eigen vermogen op de openingsbalansen van de holdings en de werkmaatschappij. In elke BV is 18000 euro hiervan aandelenkapitaal en de rest is agioreserve.

 

Gr. Gert

 

Ik kan dit verhaal niet plaatsen.

 

Hoe kan de FOR agioreserve zijn ? M.i. ontstaat hier een verplichting tot opname in een stamrecht ?

 

Zit ik hier ver naast ?

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

 

. Al het geld dat daarboven zat, hadden jullie naar privé kunnen halen voor de oprichting van de BV's. Dan was er minder agio, maarja, waar heb je nu agio voor nodig in dit geval? Gemiste kans van de advseur.

 

groet

Joost

 

Ik vrees dat Joost hier wat te snel gereageerd heeft.

 

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat hij meent dat de FOR zonder afrekening met de fiscus uit de VOF gehaald kan worden.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vrees dat Joost hier wat te snel gereageerd heeft.

 

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat hij meent dat de FOR zonder afrekening met de fiscus uit de VOF gehaald kan worden.

 

Dat schrijf ik ook niet! Afrekenen over de FOR is nl. een privé kwestie. Dus dat staat los van de minimale inbreng ter volstorting van het aandelenkapitaal.

 

Er is dus óf afgerekend over de FOR stand óf er zit een lijfrentevoorziening in de BV. Maar voordat we gaan speculeren....

 

Gert?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Zoals ik het lees zijn alle OVERTOLLIGE liquide middelen alsmede de FOR-reserveringen(ook liquide middelen?) meegenomen in de inbreng. Dat is de juiste weg. Nu dus activa van de B.V.

Op de creditzijde van de balans zal inderdaad de lijfrenteverplichting staan.

 

Ik kan mij voorstellen dat de liquide middelen (zowel overtollig als de reserveringen) tezamen de lijfrenteverplichting te boven gaan. Dit overschot is agio. Gert bedoelt neem ik aan dat hij de gelden die de lijfrenteverplichtingen te boven gaan uit de B.V. wil halen?

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik zie op de balansen van de beheer BV's een stamrechtverplichting staan. Is dit de voorziening voor de FOR? De stamrechtverplichting is 3600 euro per persoon minder dan het bedrag dat we voor de FOR hadden gereserveerd. Ik snap dan niet waarom het verschilt. Het was in ieder geval niet onze bedoeling om af te rekenen over de FOR.

 

We hadden ruim voldoende liquide middelen om aan de FOR te kunnen voldoen. Het overtollige deel willen we nu inderdaad opnemen. Dat hadden we ook niet als agio in de BV willen hebben. Ik begrijp dat we nu een heel traject inmoeten om dit op te lossen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

het is inderdaad precies 3630 euro. Dan is het dus met de FOR gelukkig allemaal wel goed gegaan.

 

Dat ons niet is verteld dat we het overtollig kapitaal beter hadden kunnen opnemen voor de oprichting blijft jammer. Ik zal contact opnemen met de adviseur om het traject te starten om dit geld alsnog te kunnen opnemen.

 

Bedankt.

 

Gr. Gert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.