• 0

VNO-NCW: innovatiebeleid teleurstellend

* Zaterdag, 27 September 2003 - VNO-NCW: innovatiebeleid teleurstellend

 

Werkgeversorganisatie VNO-NCW zegt teleurgesteld te zijn over de

manier waarop het kabinet in de kenniseconomie investeert. Het geld

komt op de verkeerde plaats terecht, aldus voorzitter Jacques

Schraven, die spreekt van "een gemiste kans".

 

lees verder:

* http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Business/15281.html

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze hebben zeker gelijk, vind ik, maar het was al wel van te voren duidelijk dat er van die 700 of 800 miljoen, het leeuwendeel naar basis en voortgezet onderwijs zou gaan en wat minder naar zaken als kenniseconomie. Dit geld is in feite het resultaat van de D'66 inbreng (meer naar onderwijs), en dat had eigenlijk 2,5 miljard moeten zijn ware het niet dat de cijfers steeds slechter eruit gingen zien. Maar ze hebben zeker gelijk dat daarvan wel wat meer mocht naar kenniseconomie.

 

Aan de andere kant: ik heb zelf wel een beetje het gevoel dat er ook niet zo belachelijk veel geld nodig is.

 

 

De voorzitter van VNO-NCW wil dat "kenniswerkers" gemakkelijker van bedrijfsleven naar universiteit overstappen en vice versa.

 

Dit is nou echt zo'n punt waar het om gaat, lijkt mij, belangrijk is en wat volgens mij puur een cultuurprobleem is (en die zijn ook niet met een zak geld op te lossen).

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
Werkgeversorganisatie VNO-NCW zegt teleurgesteld te zijn over de

manier waarop het kabinet in de kenniseconomie investeert. Het geld

komt op de verkeerde plaats terecht, aldus voorzitter Jacques

Schraven, die spreekt van "een gemiste kans".

 

 

Nu ik er weer eens over nadenk, is VNO-NCW niet de grote souffleur van EZ? Volgens mij zijn Technopartner en het Innovatieplatform bedacht door VNO-NCW en vervolgens op oud-hollandse wijze er door de heer Schrave doorgedruk.

 

Met de beste bedoelingen uiteraard, maar nu ze bij EZ zitten met beleidsvoornemens die ze zijn opgedrongen en waar ze geen kant mee op kunnen, worden ze vervolgens door dat zelfde VNO-NCW in de rug aangevallen met populistische stellingnames als "Het innovatiebeleid is teleurstellend".

 

Zwak van EZ dat ze hun oren laten hangen naar de grootste werkgeversclub, laf van VNO-NCW dat ze geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen beleid.

 

Nils

 

opinie>

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Aan de hand van dit artikel kwam ik hier terecht:

 

http://www.computable.nl/artikels/archief3/d42hb3cj.htm

 

Wat quotes:

 

Michel van der Bel, directeur van Microsoft Nederland, riep op tot meer creativiteit. "Verbeelding is veel belangrijker." Volgens hem is Nederland allang een kenniseconomie. De overheid moet de komende tijd verder gaan met het weghalen van drempels die ondernemingen belemmeren

 

Ok, weg die drempels dan!!!

 

Henk Broeders, voorzitter van Ict-Nederland, de koepelorganisatie van ict-brancheverenigingen zoals de Fenit, slaagde er op zijn beurt minder goed in de kritiek op de branche te pareren. "Ict-ontbreekt in het innovatieplatform", zei hij. "De universtiteiten zijn oververtegenwoordigd." Om te innoveren zijn niet zozeer de denkers nodig, maar degene die ict weten toe te passen. Volgens hem mist het platform zo een kans.

Volgens Frans Nauta, secretaris van dat platform, viel het met dat gebrek aan ict-organisaties wel mee. Doelend op platform-leden Jan Kees de Jager en Laurens Jan Brinkhorst, minister van Economische Zaken: "Er zit een ict-mkb'er in, de minister die ervoor verantwoordelijk is én het is mijn hobby." Ook hij vindt de ict-sector niet zaligmakend voor innovatie. "Er doet slechts een bank mee. Die sector is echter wel iets belangrijker dan de ict-branche."

Nauta waarschuwde de aanwezigen dat ze niet teveel verwachtingen moeten hebben van het platform. "Hoop niet dat we met innovatie problemen oplossen, die al dertig jaar bestaan."

 

Duidelijk.....niet te veel van verwachten dus....

 

Politici en overheid steken de hand ook in eigen boezem. "Waar is de ambitie gebleven van bijvoorbeeld de belastingdienst?", vroeg Maas. "Vernieuwing komt vaak door een of enkele medewerkers met lef. Passie, dat is de bron voor innovatie"

 

Ideetje? Zie de thread over de "Micro-onderneming"

 

R.

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.