• 0

Goodwill bij voorzetting activiteiten van eenmanszaak maar BV

Hallo,

 

Ik heb een vraag over Goodwill versus dienstverlening en ik hoop dat een van jullie mij hierbij kan helpen.

Ik ben bijna drie jaar geleden begonnen met een eenmanszaak en draaide in deze periode per boekjaar gelijk al meer dan 2 ton winst. Deze winst heb ik behaald bij twee klanten. De projecten waarmee ik me mee bezig houd duren ongeveer 1.5 jaar.

 

Een half jaar geleden heb ik een compagnon gevonden uit dezelfde dienstverlening en wij hebben samen een werkmaatschappij opgezet en ieder voor zich een holding erboven opgezet. Beide holdingen bezitten 50% van de aandelen van de werkmaatschappij. Mijn compagnon komt uit het bedrijfsleven.

 

Ik wil nu mijn eenmanszaak staken en verder gaan met mijn werkmaarschappij. Deze staking van de eenmanszaak zou volgens mij alleen maar betekenen dat ik ik moet aftikken bij de belastingdienst voor de FOR en de netto waarde van mijn beziitingen (lees laptop) maar nu verteld mijn fiscalist dat ik ook goodwill heb opgebouwd.

 

Omdat ik nu met dezelfde activiteiten (als in de eenmanszaak) doorga in mijn werkmaatschappij stelt de Fiscus de verplichting om goodwill op de balans te nemen bij de werkmaatschappij. Hij schat de goodwill op 250,000.

 

Ik zou graag van jullie willen weten of deze redenering klopt. Moet ik inderdaad goodwill van 250,000 op balans van mijn werkmaatschappij nemen voor eigenlijk twee klanten waarvan de projecten al lang afgelopen zijn en waar ik waarschijnlijk niet meer ga werken omdat het project beeindigd is..

 

Dank je voor je hulp!

 

Patrick

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

Nu wil ik deze eenmanszaak

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Patrick,

 

Jouw fiscalist moet jij maar eens wijzen op het begrip "persoonlijke goodwill".

 

Als een eenpitter die alleen bestaat uit de eigenaar een onderneming opbouwt, dan is elke vorm van goodwill dusdanig aan de ondernemer zelf gekoppeld dat er fiscaal geen sprake is van goodwill. Immers, zonder de eigenaar geen onderneming.

 

Je kunt het ook zakelijk bekijken: welke ondernemer gaat jou 250K goodwill betalen voor jouw onderneming als jij er niet meer inzit?

 

Hier is legio rechtspraak over. Persoonlijke goodwill bestaat dus fiscaal niet en derhalve kan de fiscus die ook niet veronderstellen als deel van de stakingswinst!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Hier wil ik wel een kanttekening plaatsen. De fiscus accepteert wel degelijk niet-persoonsgebonden goodwill bij inbreng van eenmanszaken in een B.V.

Moet ik wel zeggen ik er in enkele specifieke gevallen om heb gevraagd (lijfrente volmaken tot de vrijstelling).

 

Zoals TS het beschrijft zou ik ook sterk denken aan persoonsgebonden goodwill. Er is geen sprake van een kantoor met personeel e.d.? Dat zou namelijk wel degelijk invloed kunnen hebben.

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Johan,

 

Dank je voor je reactie. Zeer gewaardeerd.

Er is in mijn eenmanzaak geen sprake van een kantoor met personeel. Ik zit zelf meer dan 90% bij de klant zelf.

 

Het niet-persoonsgebonden goodwill zoals bv de FOR zou ik dus naar mijn BV kunnen brengen. In heb al voor 1 april een intentieverklaring afgegeven bij de belastingdienst (op advies van mijn Fiscalist) voor de inbreng van mijn eenmanszaak in mijn BV.

 

Zal ik nu dan maar ook gelijk een nieuwe fiscalist zoeken of hebben jullie enig idee hoe hij mij dit kan adviseren?

Kunnen jullie mij nog een goede Fiscalist adviseren?

 

Groet,

 

Patrick

 

Link naar reactie
  • 0

Al zou het niet-persoonsgebonden goodwill zijn, 250k voor afgelopen opdrachten lijkt me wat overdreven (dat zou dan niet zozeer goodwill zijn, maar de waarde van de lopende projecten. Veel belangrijker is het toekomstperspectief: hoeveel makkelijker maakt het overnemen van de onderneming het om nieuwe opdrachten binnen te halen?

 

Maar wellicht denkt je fiscalist nog aan iets anders? Ik zou hem in ieder geval eens vragen om dit toe te lichten.

 

Overigens: ga je nu aan een fiscalist vragen of hij een goede fiscalist kent? :-\

Je kunt Joost dag en nacht bellen ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.