• 0

Overname Familiebedrijf (vof)

Beste Higher Level-ers,

 

Ik ben onlangs, samen met mijn broer, toegetreden tot de vof van onze ouders met de insteek om op termijn het bedrijf over te nemen. M.b.t. deze overname heb ik een aantal vragen. Wellicht dat aanvullende informatie gewenst is. In dat geval hoor ik het graag zodat ik, waar nodig, aan kan vullen.

 

Na overleg met onze accountant/adviseur is het volgende scenario als toekomstvisie bepaald:

 

Op het moment dat onze ouders besluiten te stoppen kan de VOF ‘geruisloos’ doorgeschoven worden naar mijn broer en mij (onze ouders rekenen dan niet fiscaal af, maar schuiven dit door naar ons).

 

Het pensioen van onze ouders zit in de gebouwen en terreinen die op de balans staan.

Voor de waarde van het bedrijf op het punt dat wij toegetreden zijn (is reeds getaxeerd), plus het gedeelte van de meerwaarde die het bedrijf in de loop der tijd heeft opgebouwd die onze ouders toekomt, zullen mijn broer en ik met onze ouders af moeten rekenen.

 

Hier voor zijn 2 mogelijkheden:

1)   externe financiering (bank)

2)   lening bij ouders (nadeel voor ouders is risico)

 

In de toekomst zullen mijn broer en ik met de winst uit het bedrijf dus de aflossing van de lening (extern of ouders) moeten kunnen betalen en er dan nog voldoende aan overhouden om van te kunnen leven.

 

Klopt deze zienswijze?

Zie ik zaken over het hoofd?

Wat zou voor mijn broer en mij de meest verstandige/gunstige optie zijn?

Wat zou voor onze ouders de meest verstandige/gunstige optie zijn?

 

Alvast dank voor jullie antwoord.

 

Mvg,

Jeroen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen,

 

In de zienswijze van jullie acountant kan ik me wel vinden.

 

Geruisloze doorschuiving is mogelijk nadat jullie ten minste 36 maanden in de v.o.f. hebben deelgenomen als ondernemer en/of werknemer, maar dat heeft jullie accountant je vast wel verteld.

 

De afweging of de overname extern of bij de ouders gefinancierd moet worden is lastig. Financiering bij de ouders kan wellicht tegen gunstigere voorwaarden en heeft als voordeel dat het geld binnen de familie blijft. Aan de andere kant: Als het mis gaat met de onderneming, zijn de ouders wel hun pensioen kwijt.

 

Er zijn nog wel andere varianten te bedenken. Een andere optie is bijvoorbeeld dat jullie ouders fiscaal afrekenen over de meerwaarde in het o.g., maar voor hun stakingswinst een lijfrente bedingen bij de bedrijfsopvolgers. Voordeel voor de kinderen is dat de fiscale claim niet doorschuift en ze kunnen afschrijven over de meerwaarde van het onroerend goed en daarmee hun fiscale winst kunnen drukken. De ouders hebben de zekerheid van periodieke uitkeringen om in hun pensioen te voorzien, maar de v.o.f. moet dan wel in staat zijn aan haar verplichtingen te kunnen voldoen, ook als het wat tegen zit.

 

Vraag je accountant naar alternatieve oplossingen en vraag hem om bij elke oplossing de voors en tegens aan te geven. Alleen dan kun je een goede beslissing nemen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Dank voor je reactie. Het alternatief dat je voorstelt heb ik ooit eens (in iets andere vorm) besproken met een andere accountant. Ik heb destijds de volgende notitie gemaakt:

 

OG in privé (ouders), Exploitatie over naar BV. (Bank heeft OG als zekerheden).

BV betaalt huur (iets te hoog maar wel realistisch) aan privé, onbelast. OG in box 3 privé.

Hogere huur is aftrek voor BV die lagere winst heeft en minder belasting betaalt. In deze huur zit ‘salaris’ voor ouders zo lang ze nog werken voor de BV (daarom is de huur ‘te hoog’). Ouders betalen dus minder IB.

 

Bij staking door ouders wordt de fiscale claim aan de winst toegevoegd (= afrekenen). Ouders kunnen dit ook als lijfrente in de BV stoppen (zodat de BV geëxploiteerd kan blijven worden). Vergelijkbaar met een achtergestelde lening. Zo hoeven ze er niet over af te rekenen. Deze lijfrente wordt vervolgens na het 70e levensjaar van ouders uitgekeerd. In feite hebben ze deze al uitbetaald gekregen als het te hoge gedeelte van de huur min ‘salaris’. Als de BV door deze te hoge huur verlies draait hoeft hier over geen lijfrente uitbetaald te worden.

 

Fiscale claim wordt niet doorgeschoven maar wordt omzeild door het huur/lijfrente verhaal.

 

Hier is er van uitgegaan dat de vof over zou gaan naar een BV. Op dit moment is dit, gezien de winst, (nog) niet gewenst als je puur kijkt naar de fiscale voordelen m.b.t. de gewone bedrijfsvoering. Wat ik me afvraag is of deze constructie ook werkt bij een vof.

 

Daarnaast vraag ik me af wat het precies inhoudt als de exploitatie over gaat naar een BV en het OG naar mijn ouders privé. Zijn ik en mijn broer in deze opzet de enige aandeelhouders in de BV of kunnen mijn ouders daar ook aandeel in hebben? Zelfde vraag geldt voor de situatie met vof.

 

Wat houdt het in om de OG naar privé over te hevelen (voor mijn ouders)?

 

Misschien duik ik nu teveel de details in. Ik hoop dat je/iemand mij verder kan helpen.

 

Alvast dank. Groet, Jeroen

 

p.s. Ik probeer me een zo goed mogelijk beeld te vormen van de verschillende mogelijkheden op dit gebied ter voorbereiding op een eventuele overname. Als het zo ver is laten wij dit zeker goed begeleiden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen,

 

Deze omzetting naar de VOF kan inderdaad. Daarbij speelt wel een iets ander verhaal:

Als jouw ouders arbeid blijven verrichten voor de VOF dan zullen ze óf vennoot blijven óf in loondienst treden.

 

Blijven ze vennoot dan speelt de terbeschikkingstelling van het pand aan de VOF een rol. Huur belast in box 1 bij jouw ouders. De stakingslijfrente kan wel bij de VOF ondergebracht worden. Of dat, gezien de risicoaansprakelijkheid, gewenst is, is een tweede.

 

Gaan ze in loondienst dan gelden natuurlijk de spelregels als minimumloon. Gezien de ouder/kind relatie zal een CAO wellicht niet van toepassing zijn, zo ook de sociale verzekeringsplicht.

 

Ga je toch om naar een BV (wat gezien de stakingslijfrente wel de betere oplossing is), dan kunnen jouw ouders geen aandeelhouder worden als ze het pand per se in box 3 willen hebben. Ook dan geldt arbeid = loon!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

Ik zie in de berichten dat jij er aardig verstand van hebt.

 

Nu mijn vraag;

Wij hebben een horecabedrijf in Nederland. Daarnaast heb ik zelf nog inkomen uit loondienst elders.

Indien wij het bedrijf willen verkopen moeten wij afrekenen bij de belastingdienst, tenzij wij weer binnen 12 maanden elders iets opstarten.

Tenminste, zo heb ik het begrepen.

 

Kan dit ook als wij een bedrijf starten in een EU land?

 

groet,

Heidi

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.