• 0

Wat betekent 25% van de bruto winst vóór belasting

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor statuten?

 

Meestal is het zo dat je eerst geld binnenkrijgt en daarna pas afrekent met de belasting. Dat wat er binnenkomt minus de uitgaven is de bruto winst.

Daar gaat dus kennelijk 25% van af.

Maar over het

oorspronkelijke bedrag (die bruto winst dus) moet belasting worden betaald. Dure aandeelhouder :-\

 

Omzet: 1.000.000

Alle kosten:: 600.000

 

Bruto winst: 400.000

Af aandeelhouder: 100.000

 

Belasting over 400.000: 160.000

Netto winst: 400.000 - 100.000 - 160.000 = 140.000

 

Zoiets dus. Denk ik. Ben ik bang.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Is het een sport geworden om nbrabant kneuzen uit te delen ofzo? Ik vind die kneus nou niet zo logisch, zeker gezien het antwoord dat hij krijgt en ook mijn twijfel over het juiste antwoord op die vraag (en ik heb gezocht).

 

Brutowinst is m.i. omzet minus inkoop (en direct op de inkoop betrekking hebbende kosten).

Als je van de brutowinst vervolgens alle andere (indirecte) kosten afhaalt blijft de nettowinst over en daarover wordt doorgaans belasting berekend.

 

25 % van de brutowinst vóór belasting is volgens mij niet zo eenduidig; voordat de vennootschapsbelasting is berekend? Vóór BTW? Tell us, plies! Ik zie uit naar het antwoord van de alwetende (?) kneuzenuitdeler.

 

groet,

 

John

 

Oh, en ik compenseer de kneus!

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees wordt bedoeld dat de betreffende aandeelhouder als directeur een winstbonus krijgt van 25% van de bruto winst. Op die wijze is dat een kostenpost en kan 'voor (vennootschaps-)belasting' worden uitgekeerd.

Het overige is 'blote winst' en kan na belasting worden uitgekeerd aan de aandeelhouders als dividend.

 

 

edit: (8:53)

Wel een zeer ongebruikelijke bepaling in de statuten, hoort m.i. thuis in een managementovereenkomst / aandeelhoudersovereenkomst.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees wordt bedoeld dat de betreffende aandeelhouder als directeur een winstbonus krijgt van 25% van de bruto winst. Op die wijze is dat een kostenpost en kan 'voor (vennootschaps-)belasting' worden uitgekeerd.

Het overige is 'blote winst' en kan na belasting worden uitgekeerd aan de aandeelhouders als dividend.

 

 

edit: (8:53)

Wel een zeer ongebruikelijke bepaling in de statuten, hoort m.i. thuis in een managementovereenkomst / aandeelhoudersovereenkomst.

 

Ik ben in deze situatie niet de directeur, wel aandeelhouder en werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Wat houd het precies in alsin de statuten opneemt dat een aandeelhouder 25% van de bruto winst vóór belasting krijgt?

 

Deze zinsnede is tegenstrijdig. Bruto winst is per definitie voor winstbelasting. Ook omzetbelasting mag niet in

acht worden genomen bij winstbepaling. Omzetbelasting loopt per definitie over de balans tenzij hier sprake is van de margeregeling.

 

Wat ik ook vreemd vind is dat hier gesproken wordt over een aandeelhouder. Bij een vergoeding aan de aandeelhouder

denk ik aan dividend. Dividend wordt per definitie over de netto winst na vpb bepaald (en als er vrije reserves zijn).

 

Er is meer context nodig om deze vraag goed te beantwoorden. Waarvoor is deze zinsnede bedoeld?

Is de aandeelhouder tevens werknemer in deze BV? Is er sprake van een vergoeding onder een management overeenkomst?

 

NB

Hoort dit topic wel thuis onder Fiscale zaken?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.