• 0

vraag over aangifte VPB (holding / deelneming)

Beste allemaal,

 

ik heb een vraag over de VPB aangifte van mijn personal holding.

 

De holding heeft in 2008 een deelneming opgericht met 18K startkapitaal. De deelneming heeft 1.161 euro verlies gemaakt.

 

Derhalve heb ik in de boekhouding van de holding, de deelneming gemuteerd naar 16.839 (18.000 - 1.161).

 

Nu zijn mijn vragen:

 

1. ) wat moet ik als commerciele waarde opgeven en wat als fiscale waarde van de deelneming in het aangifteprogramma.

 

2. ) neem ik het verlies van 1.161 fiscaal/commercieel mee in de overige reserves onder het eigen vermogen

 

3. ) moet ik het verlies van de deelneming fiscaal meenemen onder de overige bedrijfskosten (negatieve resultaten binnelandse deelnemingen)

 

4. ) moet ik het verlies ad. 1.161 invullen bij voordelen uit deelneming (onder het kopje deelneming in het programma)

 

Graag hoor ik jullie reacties. Mijn dank is nu al groot.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Deno,

 

Ik ga er vanuit dat er geen fiscale eenheid is tussen de Holding en de deelneming. Indien de deelneming structureel verlies maakt, is het misschien te overwegen deze alsnog aan te vragen. Dit kan maximaal met 3 maanden terugwerkende kracht.

 

Volgens de jurisprudentie dien je als fiscale waarde het opgeofferde bedrag van € 18k op te nemen, maar de fiscus doet ook niet moelijk als je uitgaat van de netto vermogenswaarde van € 16.839. Maakt ze allemaal niets uit, omdat resultaten op de deelneming bij de Holding zijn vrijgesteld (= deelnemingsvrijstelling).

 

Als je uitgaat van de netto vermogenswaarde van € 16.839, boek je bij de Holding € 1.161 als verlies (= negatief resultaat) uit binnenlandse deelneming en je geeft tegelijkertijd aan dat dit verlies onder de deelnemingsvrijstelling valt. Het verlies van € 1.161 wordt afgeboekt op de overige reserves bij de Holding.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

beste odeon, dank voor je antwoord.

 

ik zou het volgens de jurisprudentie willen doen.

 

Dus dan boek ik fiscaal 18K voor de deelneming en commercieel 16.839.

 

Wil ik mijn fiscale balans in evenwicht krijgen, dan moet ik dus het negatieve resultaat van de deelneming niet meenemen in de overige reserves (fiscaal).

De overige reserves komen hierdoor op 1.800 euro. Mijn activa en passiva zijn hierdoor in evenwicht. Dit impliceert dus ook dat ik in de fiscale W&V het nevatieve resultaat van de deelneming niet meeneem.

 

Wat er gebeurt, is dat ik fiscaal helemaal niets doe met het resultaat van de deelneming.

 

Echter, nu is mijn vraag, in het aangifteprogramma wordt op een gegeven moment gevraagd wat de 'voordelen uit de deelneming' zijn. Wat moet ik hier invullen ?

Dat gedeelte snap ik niet helemaal.

 

Dank,

DENO

Link naar reactie
  • 0

odeon bedankt weer !.

 

dus enerzijds willen ze dat je de deelneming fiscaal waardeert en anderzijds vragen ze naar de voordelen uit de deelneming. Terwijl dit laatste alleen relevant is om in te vullen als je in de aangifte de commerciele waarde ingeeft.

 

Discrepant toch ? Of zie ik iets over het hoofd.

 

 

Dank

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.