• 0

Goodwill bepalen van eenmanszaak naar holding + werk bv

Ben nu even aan het zoeken hoe ik de goodwill van mijn eenmanszaak kan bepalen.

Eenmanszaak bestaat ondertussen ruim 22 jaar

 

Wil graag weten of dit een reele berekening is.

 

Gemiddelde jaarwinst voor belastingen (over 3 jaren)

 

2007 : 110000

2008 : 140000

2009 : 150000 (geprognotiseerd)

 

Gemiddeld : 400.000 / 3 = 133.000

 

Minus: normale ondernemersbeloning (CAO) - / - 55.000

 

Minus: rendement eigen vermogen (5%) - / - per 1/1/2009 = - 5000

 

Resteert: Bedrag voor bepaling van de goodwill = 133.000 – 55.000 – 5000 = 73000 x 3 = +/- 219.000 Goodwill

 

-   klantenbestand dermate groot netwerk opgebouwd dat werk gegarandeerd is. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor aan te nemen personeel.

-   goede naam; werk al jaren op directie nivo binnen grote bedrijven en heb mogelijkheid om zelf de mensen in te huren die ik wil hebben (of eventueel provisie)

-   immateriële activa zoals ontwikkelde software; heb in het verleden Assurantie software pakket ontwikkeld welke nog steeds verkocht kan worden

-   Bouw van website

-   Marketing activiteiten welke ontplooit zijn

- Kantoor activa (PC's laptops printers NAS en overige apparatuur)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Whosnext,

 

De berekeningsmethode zoals jij die voorstaat, is - afgezien van de vraag of dit wel een juiste waardebepaling is - een door de fiscus geaccepteerde berekeningsmethode. Je kunt je wel afvragen of de door jou gehanteerde ondernemersbeloning niet aan de lage kant is, gezien de gerealiseerde winsten in jouw eenmanszaak. Je kunt jezelf de vraag stellen: Stel dat een derde mijn zaak zou overnemen en ik zou in dienst treden bij die derde, zou ik dan genoegen nemen met een salaris van € 55.000. Ik vermoed dat het antwoord ontkennend is en mij lijkt een ondernemersbeloning van € 100.000 dan ook reëeler. Dit salaris moet je wellicht ook in aanmerking nemen als je de BV ingaat ("afroommethode").

 

Uit de goodwill dien je de persoonlijke goodwill te elimineren. Een goede naam is puur persoonlijke goodwill waar een eventuele koper van je bedrijf niets aan heeft. Het overnemen van een klantenbestand, relatienetwerk en immateriële activa is wel van waarde voor een eventuele koper.

 

Voor de goodwill-berekening kun je aan elk jaar een wegingsfactor toekennen, waarbij het jongste jaar het zwaarste meetelt. Uitgaande van een ondernemersbeloning van € 100.000 kom ik op een goodwill van € 5.000 * 1 + € 35.000 * 2 + € 45.000 * 3 = € 210.000/6 = € 35.000. Een goodwill van € 30 à € 50k lijkt me veel reëeler. Daarnaast kun je nog apart een bedrag in aanmerking nemen voor de ontwikkelde software. Dit valt buiten de goodwill berekening, maar is een afzonderlijk activum dat apart gewaardeerd moet worden.

 

Blijkbaar heb je gekozen voor een ruisende inbreng. Dit betekent dat je met de fiscus moet aftrekenen over de goodwill, stille (immateriële vast activa) en fiscale (bv. oudedagsreserve) reserves in je eenmanszaak. De stakingswinst kun je omzetten in een lijfrente-voorziening bij je BV.

 

Ga niet te hoog in de boom zitten met de goodwill-berekening, want dit betekent of een grotere belaste stakingswinst of een grotere lijfrente-verplchting naar de toekomst toe.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Afgezien van de fiscale impact van goodwill (want daar weet ik te weinig van), kunt u de goodwill berekening ook insteken op basis van terugkerende opdrachten en gemiddelde duur van de terugkerende winsten. Ik heb eens een ratio van 7.5 x de gemiddelde winst van de terugkerende opdrachten door de fiscus geakkoordeerd gekregen. Van belang is aan te tonen dat er geen invloed is van 'aan jezelf verkopen'. De berekening moet op basis van zakelijke en onafhankelijk aannames geschieden. Derhalve wat betaalt een derde voor uw onderneming en zoals hiervoor genoemd wat verdient iemand van uw 'staat' in een dergelijk onderneming.

 

Groetjes

Nicole

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even een nieuwe reeelere berekening gemaakt op basis van het bepaalde salaris in de bv.

 

Discount Cashflow Methode

 

Gemiddelde jaarwinst voor belastingen (over 3 jaren)

 

2007 : 110000

2008 : 140000

2009 : 150000

 

Gemiddeld : 400.000 / 3 = 133.000

 

Minus: normale ondernemersbeloning (CAO) - / - 90.000 (80.000 + 10.000 pensioen)

 

Minus: rendement eigen vermogen (5%) - / - per 1/1/2009 = - 1500

 

Resteert: Bedrag voor bepaling van de goodwill = 133.000 – 90.000 – 1500 = 41500 x 3 = 124500

Bepaling activum voor software ontwikkeling = 3000 uur x 25 euro = 75.000

 

Je kunt de goodwill toch afschrijven over 10 jaar of hoe zit dit precies.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja wat is wijsheid... heb echter momenteel behoorlijk wat liquiditeit en ik wil eigenlijk zo veel mogelijk geld (wat ik prive niet nodig heb) in de bv (holding hebben) dit om hier vastgoed mee te gaan kopen om te kunnen voorzien in mijn oude dags voorziening.

 

Of is daar nog een andere mogelijkheid voor.

Link naar reactie
  • 0

Als de liquiditeit bestaat in overtollige banktegoeden die je toch niet gebruikt voor je onderneming, kun je deze overhevelen naar box 3. Vervolgens koop je onroerend goed en dit houd je in box 3 aan. In box 3 wordt alleen de waarde van het onroerend goed belast tegen een heffing van 1,2%. (4% fictief rendement * 30% inkomstenbelasting = 1,2%). De huuropbrengsten zijn verder onbelast.

 

Als je liquiditeiten/onroerend goed de BV inbrengt, zijn de rentes/dividenden dan wel huuropbrengsten belast tegen het gangbare vennootschapsbelasting-tarief.

 

Gezien jouw vragen en de daarmee samenhangende bedragen, raad ik je aan om niet zelf aan het hobbyen te gaan, maar een professionele adviseur in te schakelen, die jouw financieel plaatje in kaart brengt en daaraan een optimaal advies koppelt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb ook een accountant maar weet ook graag zelf wat er te koop is, wil graag een 2nd oppinion

 

Maar goodwill is dus eigenlijk lood om oud ijzer (bij bedrijfsoverdracht van eenmans naar bv) je betaald bij inbreng belasting erover en je kunt het vervolgens weer afschrijven van de winst in de bv.

Enige voordeel is dat je inflatie meepakt en ieder jaar een leuke extra aftrekpost creeert.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Even helemaal los van wat ik van deze manier van waardebepalen vind (drama namelijk) want de fiscus accepteert het blijkbaar.

 

Als je de waardering naar beneden wilt hebben dan kun je een fiks hoger rendement op eigen vermogen nemen want als je uitgaat van 5% dan kun je je geld beter op de bank zetten, dat is (normaal gesproken) een stuk minder risicovol.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft een iets ander model voor de berekening van de goodwill, maar deze komt aardig in de buurt.

 

Voor het rendement op vermogen kennen zij twee verschillende soorten: rendement op risicodragend vermogen en rendement op gewoon vermogen. De percentages veranderen daarbij dus ook.

 

Tevens wordt de winst van het laatste jaar maal 3 gedaan, voorlaatste maal 2, voorvoorlaatste maal 1, dan delen door 6.

(althans dat is mij verteld)

 

Een hoge goodwill en bijbehorende stakingswinst is niet per definitie fout. Zolang de lijfrentevrijstelling niet wordt bereikt zie ik weinig problemen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

De uitkomsten van de rekensom fluctueren nogal... 220k vs 125k. Tonnetje meer of minder.... who cares? ???

 

Rekensommetje rammelt nogal. En dan de DCF met startjaar 2007? Welke discount factor gebruik je en hoe kom je daaraan? En hoe ga je met de non-cash items om? Niet om flauw te doen of mijn vak op te hemelen, maar waarderen is een serieuze aangelegenheid. Het is zondermeer goed dat je je er in verdiept, maar naar mijn mening missen we hier een plankje.

 

Gegeven de fluctuatie in de uitkomst, raad ik je aan om een adviseur in te schakelen. Op die manier krijg je meer zekerheid / betere onderhandelingen en haal je een stuk foutmarge weg. In jouw voordeel wel te verstaan. Je argumentatie wordt er gewoon sterker van.

 

Edit: een fiscale waardering is alleen nuttig voor de fiscus en het bepalen van een juiste grondslag voor belastingheffing. Meer niet. Het gaat om de waarde in het economische verkeer. Dit dient ter onderbouwing van de prijs.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stefan,

 

We praten hier niet over de overdracht aan een derde, maar aan de 'eigen' B.V.

Het doel zou moeten zijn om een fiscaal zo voordelig mogelijke waardering te vinden. Dat is namelijk (doorgaans) goedkoper.

 

Dat jullie daar een hele andere praktische kijk op hebben snap ik helemaal. Ik denk alleen dat jullie hier jullie gewetensbezwaren opzij moeten zetten. Dit is een hele andere tak van sport. De waardering is ondergeschikt aan het doel.

 

Absoluut no offence voor jullie werk. :-K

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

We praten hier niet over de overdracht aan een derde, maar aan de 'eigen' B.V.

Het doel zou moeten zijn om een fiscaal zo voordelig mogelijke waardering te vinden. Dat is namelijk (doorgaans) goedkoper.

 

Dat jullie daar een hele andere praktische kijk op hebben snap ik helemaal. Ik denk alleen dat jullie hier jullie gewetensbezwaren opzij moeten zetten. Dit is een hele andere tak van sport. De waardering is ondergeschikt aan het doel.

 

Dat verandert de kijk natuurlijk wel. Uit de vraag had ik niet meteen opgemaakt dat het zuiver een fiscale kwestie betrof. Ik vond de antwoorden al wat eenzijdig... ;). Maar dat is nu opgehelderd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.