• 0

Nieuwe producten verkopen met korting

Ik zit op een idee te broeden. In mijn branche is het 'nieuw' enorm belangrijk, er komt een nieuw model uit en iedereen wil het hebben. Direct. Nu kopen. De verkooppiek zit 'm in de eerste twee weken, dan is de run er uit en gaat het artikel de long tail in.

 

Omdat er veel concurrentie die het 'nu kopen' met een levertijd van 2 weken ontkrachten (omdat ze geen enkele voorraad willen hebben...?) wil ik eens proberen te benadrukken dat het 'nu kopen' bij mij wel bijna 'morgen geleverd' is. Met buitenlands zendingen kan ik dat uiteraard niet garanderen.

 

Het idee is om bijvoorbeeld de eerste drie dagen dat een artikel beschikbaar is, 15% korting te bieden. Daarna nog drie dagen met 7,5% korting en na een week de 'reguliere' prijs. (percentages en dagen zijn parameters waar mee te spelen valt).

 

Wat wil ik hier mee bereiken:

Meer omzet (uiteraard).

Meer naamsbekendheid (ik kan het niet hebben dat ik via eBay VEEL verkoop van bepaalde dure merken en dezelfde artikelen via mijn website haast niet)

 

Omdat ik geen voorbeelden uit de praktijk ken zou ik graag horen wat mede HL'ers van vinden, of wellicht zelfs ervaring mee hebben? Ga je hiermee een etiket 'koopjes' op jezelf plakken (dat zou ik niet willen, kwaliteit, service en uit voorraad leverbaar zijn veel belangrijker voor mij)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henri,

 

Je geeft het zelf eigenlijk deels al aan. ''dat zou ik niet willen, kwaliteit, service en uit voorraad leverbaar zijn veel belangrijker voor mij.''

Als ik het goed begrijp onderscheid je je nu al behoorlijk op de verzendtijd. Dit is iets wat een klant enorm belangrijk vind zeker in jouw nichemarkt denk ik. Je geeft aan dat nieuwe modellen enorm belangrijk zijn. Ik kan me dan goed voorstellen dat de klant het heel belangrijk vind om het product zo snel mogelijk in huis te hebben.

Ik zou niet direct met de korting geven aan iedereen de eerste dagen.

Geef iedere bestelling een bestelcode voor 10% korting bij de volgende bestelling, je werkt dan gelijk aan je klantenbinding want als de service en het product bevalt, dan komen ze zeker terug.

Je kan nog een stap verder gaan, bij de 5de bestelling 15 of 20% korting.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Winst is te behalen bij leveranciers: wanneer leveren zij nieuwe producten uit, wanneer kun jij die verkopen of nog beter: kun je exclusitiviteit bedingen, al is het alleen maar voor Nederland. Ik heb onlangs met een leverancier een brievenbusproduct ontwikkeld en daarbij voor een jaar exclusiviteit bedongen en gekregen incl staffelkorting.

 

Reserveren en vantevoren betalen lijkt me dan een eenvoudiger mechnisme om korting te verstrekken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Winst is te behalen bij leveranciers: wanneer leveren zij nieuwe producten uit, wanneer kun jij die verkopen of nog beter: kun je exclusitiviteit bedingen, al is het alleen maar voor Nederland. Ik heb onlangs met een leverancier een brievenbusproduct ontwikkeld en daarbij voor een jaar exclusiviteit bedongen en gekregen incl staffelkorting.

 

Korting bedingen en eisen stellen? Gaat dat goed samen? Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar heb zo mijn bedenkingen.

 

Idee van Elmer vind ik altijd erg goed. Stimuleert ook herhalingsaankopen. Risico van korting up front is dat de prijs van het totaal (gehele productlijn) erodeert. Concurrenten gaan mee doen en dan komt de boel in de death spiral (zoals dat heet). Bovendien hoef je naar mijn idee een nieuw model juist niet af te prijzen. De nieuwheid heeft immers waarde (meer dan vorige model). Zou naar mijn idee duurder mogen zijn. Korting vind ik bovendien een signaal dat de reguliere prijzen sowieso te hoog zijn....

 

Blijer wordt ik van cadeautjes. Liefst een service / attentie die relatief weinig kost. Vergt wat creativiteit, maar is origineler dan platte korting. Bovendien blijft het beter hangen dan korting. Die is je klant zo weer vergeten. Korting is in feite minder van iets negatief (prijs, kost geld) en ik geef liever meer van iets positiefs (waarde).

Link naar reactie
  • 0
Korting bedingen en eisen stellen?

 

Dat bedoel ik niet, Henri's vraagstelling is geent op het leveren van nieuwe producten. Ik zou niet snel geneigd zijn om afnemers kortingen te verlenen, maar misschien is daar wel ruimte voor als ze weken of maanden vooraf betalen, artikelen meebestellen en niet langer bij concurrenten afnemen. Afspraken met leveranciers op het gebied van gelimiteerde exclusieve levering staan daar weer helemaal los van.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. mijn eigen case die ik aanhaalde betekent dat ik verzendkosten heb en een kostprijs voor het product waar niemand zonder brutomarge voor kan leveren. ;)

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar wil men direct kopen als men weet dat er nieuw model is.

 

...

 

Waar is dan ... de aanmeldknop voor de e-mail service? Bij elk nieuw model direct een mailtje in de inbox van de verzamleraar. Of zijn al die model-auto mensen zo goed met techniek dat ze exact weten hoe rss werkt?

Link naar reactie
  • 0

Winst is te behalen bij leveranciers: wanneer leveren zij nieuwe producten uit, wanneer kun jij die verkopen of nog beter: kun je exclusitiviteit bedingen, al is het alleen maar voor Nederland.

Helaas is dat niet mogelijk, of je moet direct 50% van de gefabriceerde modellen 'op je nemen'. Exclusief is alleen de oplage, die is namelijk minimaal.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar wil men direct kopen als men weet dat er nieuw model is.

 

...

 

Waar is dan ... de aanmeldknop voor de e-mail service? Bij elk nieuw model direct een mailtje in de inbox van de verzamleraar. Of zijn al die model-auto mensen zo goed met techniek dat ze exact weten hoe rss werkt?

Die knop zit er nu sinds een paar uur. Aanmelden/reserveren voor nieuwe modellen kon al wel (zie verwachte modellen). Alleen moet ik die functie nog meer gaan uitbouwen, lees, meer modellen online zetten die 'verwacht' worden.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Blijer wordt ik van cadeautjes. Liefst een service / attentie die relatief weinig kost. Vergt wat creativiteit, maar is origineler dan platte korting. Bovendien blijft het beter hangen dan korting. Die is je klant zo weer vergeten. Korting is in feite minder van iets negatief (prijs, kost geld) en ik geef liever meer van iets positiefs (waarde).

 

Af en toe stop ik wat extra's in zo'n doos. Een extra modelletje, een sticker, foldertje. Ik denk dat maar 1% van de klanten hier op reageert. Je hoort amper wat terug. Dat geeft mij te denken of dit wel gewaardeerd wordt.

 

Als ik weer zo'n relatie geschenken boek inzie, heb ik bij bepaalde producten wel de neiging om er een 500 te laten bedrukken. Maar ja, als je bijna geen reacties krijgt op je 'cadeautjes' is de neiging snel over.

 

Ik heb een tijd gewerkt met korting: bij een x bedrag aan aankopen over de laatste drie maanden, zoveel % korting op de volgende aankoop. 100 E -> 5%, E 150 -> 7,5%, E 200 -> 10%

Hier ben ik van af gestapt. De prijzen zijn dusdanig laag dat ik me een korting eigenlijk niet kan permitteren. Dus zouden eerst de prijzen weer omhoog moeten om dit te kunnen realiseren. Daarnaast hebben veel concullega's ook geen kortingsprogramma's.

 

Volgens mij moet ik mijn USP's meer benadrukken op mijn site en niet zo nodig willen stunten met prijzen... Bedankt voor de verhelderende reacties zo ver!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Helaas is dat niet mogelijk, of je moet direct 50% van de gefabriceerde modellen 'op je nemen'. Exclusief is alleen de oplage, die is namelijk minimaal.

 

Laat ik mijn opmerking dan algemener maken: winst valt te behalen bij VERDERGAANDE SAMENWERKING MET leveranciers rondom productintroducties, al verschillen de specifieke mogelijkheden natuurlijk per leverancier of per markt.

 

Kunnen kopers ook al een "nieuw"-notificatie per modelautoleverancier of automerk krijgen? M.a.w. wat zijn hun verschillende koopmotieven bij nieuwe modellen?

 

Wild idee misschien: een modelautoshow in je webshop of op modelautonieuws.nl van modellen die in productie (zouden) moeten gaan?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een "wild idee" dat ik had bij het lezen van dit topic:

 

Misschien kun je met enkele leveranciers afspreken dat jij de productinformatie eerder krijgt dan je concullega's? Al vind je een medewerker die wat informatie wil lekken (vrees alleen dat dit in de meeste arbeidscontracten "verboden" wordt).

 

Gewenst resultaat:

-> dat er meer mensen zijn die zich aanmelden voor jou nieuwsbrief, want jij bent immers altijd de eerste

-> mensen jou als DE winkel gaan zien -> meer verkoop

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.