• 0

Weergave van deelfactuur nummers

Goedemiddag HL'ers,

 

Ik ben op dit moment bezig met de ontwikkeling van een systeem, waarin facturen e.d. bijgehouden kunnen worden (Voordat er mensen komen die roepen dat dit al bestaat... daar gaat deze post niet over!).

Nu ben ik op het punt aangekomen waar ik de functionaliteit voor deelfacturen aan het ontwikkelen ben. De bedoeling is om dit op de volgende manier te doen (uitgaand van factuurnummer: 20090001):

 

Deelfactuur Factuurnummer Bedrag Uitgifte datum
1 20090001-01 129.00 16-10-2009
2 20090001-02 129.00 01-11-2009
3 20090001-03 129.00 15-11-2009

 

Ik wil graag weten of dit een logische manier is van uitgeven en (eventueel) hoe anders te doen. Jullie eigen ervaringen zijn natuurlijk welkom!

 

Groeten,

Leon

www.zeauw.nl - Bouwt websites die werken

www.xill.nl - Maatwerk hosting oplossingen

www.smsservicecenter.nl/maatwerk/ - Maatwerk op het gebied van sms diensten!

www.kevinflorijn.nl - De nieuwste website van zanger Kevin Florijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom uberhaupt deelfactuurnummers?

 

Ik merk op dat m'n post niet geheel duidelijk is. Ik bedoel betalingen in termijnen van 1 en dezelfde klant, voor 1 uitgevoerd project.

www.zeauw.nl - Bouwt websites die werken

www.xill.nl - Maatwerk hosting oplossingen

www.smsservicecenter.nl/maatwerk/ - Maatwerk op het gebied van sms diensten!

www.kevinflorijn.nl - De nieuwste website van zanger Kevin Florijn

Link naar reactie
  • 0

Schrijf je tussen de deelfacturen ook andere facturen uit? Als dat wel het geval is zijn de nummers niet opeenvolgend en dat is niet toegestaan.

 

Voor betalingen in termijnen zou ik aanraden om dit apart bij te houden. Gewoon datums op de factuur zetten wanneer de betalingen overgemaakt moeten worden, dit in een overzicht bijhouden en op de normale manier in de boekhouding gooien. Lijkt mij het makkelijkste!

 

Referentie nummers voor de betalingstermijnen zou je eventueel ook kunnen doen. En dan facturen/brieven bij elk termijn sturen

Link naar reactie
  • 0

Schrijf je tussen de deelfacturen ook andere facturen uit? Als dat wel het geval is zijn de nummers niet opeenvolgend en dat is niet toegestaan.

 

Voor betalingen in termijnen zou ik aanraden om dit apart bij te houden. Gewoon datums op de factuur zetten wanneer de betalingen overgemaakt moeten worden, dit in een overzicht bijhouden en op de normale manier in de boekhouding gooien. Lijkt mij het makkelijkste!

 

Referentie nummers voor de betalingstermijnen zou je eventueel ook kunnen doen. En dan facturen/brieven bij elk termijn sturen

 

Ondertussen moeten ook andere facturen uitgeschreven kunnen worden inderdaad. Dat zal in het voorbeeld dus zijn:

20090002

20090003

etc etc etc

 

Deelfactuur voor 20090003 zouden dus zijn:

20090003-01

20090003-02

etc

 

Als ik nu kijk naar Artikel 35a van de wet op de omzetbelasting (alhier) staat er hetvolgende:

1. Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:

a. de datum van uitreiking;

b. een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd;

......

 

Opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen. Volgens mij is het voorbeeld dus gewoon correct of sla ik nu compleet de plank mis?

www.zeauw.nl - Bouwt websites die werken

www.xill.nl - Maatwerk hosting oplossingen

www.smsservicecenter.nl/maatwerk/ - Maatwerk op het gebied van sms diensten!

www.kevinflorijn.nl - De nieuwste website van zanger Kevin Florijn

Link naar reactie
  • 0

Opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen. Volgens mij is het voorbeeld dus gewoon correct of sla ik nu compleet de plank mis?

Volgens mij bedoelen ze met "één of meer reeksen" dat de nummers wel opeenvolgend moeten zijn, maar dat er gaten in de nummering mag zijn. Teruggaan naar een vorig nummer wordt niet echt op prijs gesteld, tijdens een controle wordt het niet echt logisch opgevat door een inspecteur lijkt mij.

 

Dit is naar mijn weten dus niet toegestaan:

20090001-01

20090002-01

20090001-02

 

Je zou bijvoorbeeld dit als alternatief kunnen doen, alleen is dat wel erg omslachtig:

Jaartal, gehele jaar opeenvolgend nummer, project/klant nummer, deel factuurnummer.

2009-0001-01-01

2009-0002-02-01

2009-0003-01-02

 

Kun je niet gewoon beter 1 factuur per project uitschrijven, met termijn datums en betaling omschrijvingen erop? Bij elk termijn overzichtje sturen en werkt net zo praktisch.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hier is recent een hele lange discussie over gevoerd op HL, die ik ff niet kan vinden.

Ook toen ging het uiteindelijk om de duiding van 'één of meerdere reeksen'.

 

Volgens mij hebben we toen geconcludeerd dat dat kan betekenen, reeksen per productgroep en/of per jaar.

Deze variant is niet ter sprake gekomen, maar is wel interessant.

 

Als je je probeert voor te stellen wat de wetgever heeft bedoeld, dan kom ik op de gedachte dat zonder al te veel zoeken duidelijk moet zijn wat er in je administratie staat. (Algemene Wet Rijksbelastingen). Ik kan me niet voorstellen dat jouw handelwijze problemen geeft, al vind ik Fred's suggestie duidelijker:

 

Quote: Deelbetalingen boek je toch gewoon op 1 en hetzelfde factuurnummer af?

Alternatief is voor 1 project bijv 3 facturen sturen, 1 bij acceptatie offerte, 1 halverwege project en 1 aan het eind.

 

groet,

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.