• 0

Waardeschatting bedrijf

Hallo,

 

ik heb een bedrijf in de bouwbranche met een omzet van ca. € 3.500.000,00.

Afgelopen jaren blijft er na belasting/kosten/management/e.d. netto zo'n € 100.000,00 per jaar over.

Volgend jaar hoop ik te kunnen groeiien met ongeveer 20% dit alles omdat de markt er momenteel voor ons redelijk gunstig uitziet en omdat ik goed personeel heb kunnen aantrekken in de afgelopen jaren.

Nu het volgende;

Een collega ondernemer roept al een tijdje dat hij een bod op mijn zaak wil doen. Hij komt tot op heden nog niet met werkelijke getallen, maar ik heb het idee dat dat niet lang meer hoeft te duren en als ik wellicht een klein beetje die richting op praat zal het misschien snel wat serieuzer worden.

Ik heb hier op zich wel oren naar omdat ik dan de vrijheid en de tijd heb om andere dingen te gaan doen. Heb een leuk idee voor weer een andere onderneming.

Hoe kan ik nou op een hele eenvoudige manier bepalen (zonder dure rekenmethodes) of het bedrag wat hij roept ergens op slaat?

Oftewel...hoe kan ik op basis van bovenstaande gegevens simpel een richting aan de waarde geven?

Dan weet ik of zijn bod tegen die tijd serieus te nemen is of niet. En of ik er dus verder over zou willen praten of niet.

 

 

Zoals eerder gezegt hebben wij (gelukkig) tot op heden geen hinder van welke crisis dan ook... :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Idee van een bedrag is dus bij voorbaat niet mogelijk als de marge groter kan zijn dan 40 procent. Dat is mijn gevoel al vanaf de start van dit topic. Ik snap verder ook dat een gefundeerde waardering niet via HL kan. En dan nog zal iedere adviseur met een andere uitkomst komen.

 

Nou in die zin dat ik wel durf te beweren dat 2 miljoen heel veel geld is voor een onderneming met in principe 100k nettowinst en na normalisaties hoogstens het dubbele. Zelfs met 500k liquide middelen vind ik dit erg hoog. De sector is bekend (bouw) dus het is geen specifiek, bijzondere bedrijfstak waar de hoge prijzen (prijs dus!) je om de oren vliegen.

 

Dus als de vraag van TS is: moet ik weglopen bij 2 miljoen? Dan is het antwoord dat hij daar heel blij mee moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Eens, we weten alleen niet hoe realistisch de genoemde omzetgroei is en met welke marge deze gepaard zou gaan en wat de toegevoegde waarde van deze onderneming voor andere partijen zou kunnen zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zelfs met 500k liquide middelen vind ik dit erg hoog.

 

Ik ben altijd meer voorstander van scheiden van waarde en bezit (zie lange post). Strikt genomen maakt bezit natuurlijk wel deel uit van de waarde, maar het zegt niks over de prestaties van het bedrijf. En dat is m.i. de 'echte' waarde.

Link naar reactie
  • 0

Mee eens. Tegelijkertijd is het van belang dat TS beseft dat dat geld van hem is en niet zomaar meegaat in de koop. Heb het hier dus over de koopsom, heeft niks te maken met de waarde. Misschien dus nog voor de duidelijkheid: ik vind 2 miljoen koopsom inclusief de liquide middelen al behoorlijk hoog (en dat durf ik zonder extra info aan te geven).

Link naar reactie
  • 0

Materiaalomzet en omzet per medewerker (aantal medewerkers) ontbreken bijvoorbeeld ook. Ik ben geen expert op dit gebied en in deze branche en ik heb daarom geen mening over de waarde. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Materiaalomzet en omzet per medewerker (aantal medewerkers) ontbreken bijvoorbeeld ook. Ik ben geen expert op dit gebied en in deze branche en ik heb daarom geen mening over de waarde. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

Haha, je typt anders wel veel in dit topic zo zonder mening ;D

Alles wat je noemt is van belang en zou ook zeker nr voren komen in een waardering.

Link naar reactie
  • 0

Materiaalomzet en omzet per medewerker (aantal medewerkers) ontbreken bijvoorbeeld ook. Ik ben geen expert op dit gebied en in deze branche en ik heb daarom geen mening over de waarde. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

Haha, je typt anders wel veel in dit topic zo zonder mening ;D

Alles wat je noemt is van belang en zou ook zeker nr voren komen in een waardering.

 

Misschien moet Highio een career move overwegen... ;D

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat zo'n 500k liquide middelen redelijk in de buurt komt.

150k overwaarde pand ook.

ik denk zo'n 150k aan waarde machines/toebehoren.

Verder denk ik (onderneming bestaat nu 6 jaar) dat de onderneming in de komende jaren betrekkelijk eenvoudig kan doorgroeiien naar een omzet van 10 miljoen. En dat ook nog in het huidige klantenbestand.

Dus vandaar dat ik met die 2 miljoen in mijn hoofd zat.

Ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer met gezond verstand, in het huidige economische klimaat, bij de overname van een bouwbedrijf enige waarde zal toekennen aan hockeystickachtige toekomstscenario's.

Link naar reactie
  • 1

Ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer met gezond verstand, in het huidige economische klimaat, bij de overname van een bouwbedrijf enige waarde zal toekennen aan een hockeystickachtige toekomstscenario's.

 

HAngt ervan af

 

TS geeft aan dat zijn omzet 10% van de omzet van de geinteresseerde partij, dat de producten elkaar aanvullen en dat partij B het product van partij A kan onderbrengen in zijn klantenbestand.

 

Er van uitgaande dat dat in 25% van de gevallen lukt (5 jaar x 5% van de klanten per jaar) heb je al een ca. 3 keer zo grote omzet binnen uit het bestaande klantenbestand van partij B als TS heeft (los van overige acquisitieactiviteiten), hetgeen al ruim voorbij die 10 miljoen is.

 

Alles staat of valt met de kwaliteit van het product en het soort markt en klanten. Onrealistisch zou ik het niet per definitie willen noemen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Onrealistisch zou ik het niet per definitie willen noemen.

 

Ambitieus is het wel...

 

Ben het wel een beetje met IDBroker eens. Ik kom vaak hockey sticks tegen. Iedereen kan een DCF-je uitvoeren en degene met de dikste duim heeft de mooiste waarde. :-\ Vandaar dat ik waaderen een vak vind. Bovendien is de kwaliteit van de prognose (incl. scenario's) bijzonder belangrijk. Dit dient een onderbouwde reflectie van de business te zijn. Want daar zit immers de waarde van het bedrijf.

 

Helaas hebben veel adviseurs onvoldoende verstand van de business en vertrouwt men teveel op de eigen rekenkunst. Ondernemers zal dat 'worst wezen', maar de meeste adviseurs zijn nerds (ik ook ;)) en vinden waarderingsmethoden prachtig. Maar het gaat toch echt om de kwaliteit en de prestaties van de business.

Link naar reactie
  • 0

IDBroker zet me wel aan om nog een comment bij mijn lange post te zetten.

 

Concreet: stel ‘winst’ (zie comment) is 300k per jaar, rendementseis is 25% en de groeivoet bedraagt 5%. Waarde bedraagt dan 300k / (25% minus 5%) = 1,5M. Dit is echter de waarde van de onderneming. Om de waarde van de aandelen te bepalen moet je de waarde van de schulden er nog van af trekken.

 

Ik reken in het voorbeeld met een groei van 5%. Dat is nu net het probleem dat de hockeystick veroorzaakt. Daar was ik mij van bewust toen ik ging posten, maar omwille van de complexiteit heb ik het achterwege gelaten. IDBroker wijst m.i. terecht op het gevaar van de hockeystick (reus). Mijn simpele (Gordon growth voor de liefhebber) rekenmodel veronderstelt dat de groei 'tot in den eeuwigheid' blijft bestaan. Dat meestal niet zo. En als dat al zo is, dan is dat zelden te financieren (kijk eens naar sustainable growth). Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die failliet gingen omdat ze hun eigen groei niet konden financieren.

 

Verder ben ik er achter waarom veel adviseurs niet in staat zijn om reële prognoses op te stellen. Dit is enerzijds vanwege gebrekkige business kennis. Maar anderzijds ook omdat de Corporate Finance boeken hier totaal geen aandacht aan besteden (heb er een paar in de kast staan ;)). Ook zijn de adviseurs vaak accountants of bankiers, terwijl je controllers nodig hebt. Die zijn wegens voortdurende budgetering, forecasting en feedback aan de business geven gewend om prognoses aan te scherpen en te onderbouwen. Met het doel om de betrouwbaarheid van de cijfers en bestuurbaarheid van de business te vergroten. Dit is naar mijn mening belangrijker dan de vraag welke waarderingsmethode superieur is. Dit ga ik het komende semester ook aan mijn studentjes vertellen...

Link naar reactie
  • 1

Mee eens. Tegelijkertijd is het van belang dat TS beseft dat dat geld van hem is en niet zomaar meegaat in de koop. Heb het hier dus over de koopsom, heeft niks te maken met de waarde. Misschien dus nog voor de duidelijkheid: ik vind 2 miljoen koopsom inclusief de liquide middelen al behoorlijk hoog (en dat durf ik zonder extra info aan te geven).

 

Ben blij met deze uitspraak. Ik begrijp heel goed dat ik hier niet even kan binnen komen lopen, een paar cijfertjes over de schutting kan gooien en dan verwachten dat iemand een waarde roept.

Het gaat mij er simpelweg om dat ik weet welke richting ik op moet sturen wanneer het bewuste gesprek komt.

Dat het komt weet ik al een tijdje, welk gevoel ik bij welke prijs heb weet ik ook al een tijdje. Maar wilde eigenlijk mijn gevoel even spiegelen aan jullie. Heb een aantal topics doorgelezen en kwam zo een aantal zinnege uitspraken tegen.

Verder i.i.g. bedankt zover. En mocht het zover komen dat ik een prijs weet of spannende ontwikkelingen heb, laat ik het hier even weten.

Link naar reactie
  • 0
Haha, je typt anders wel veel in dit topic zo zonder mening

Ik heb zo niet meteen een mening over een waarde, dat is aan betrokken verkoper, koper en adviseurs. Bedrijven in de bouwsector verschillen alleen behoorlijk om ze allemaal maar over één kam te kunnen scheren.

 

Wellicht staat z'n nick wel voor HIGHly qualified valuator In Opleiding

 

LOL. De betekenis vind je in geen enkel afkortingen- of acroniemenlijstje, het is gewoon een fantasienaam geinspireerd of Higherlevel.

 

Waardering is een interessant onderwerp, maar met het kunnen oplepelen van een aantal relevante factoren, simpel rekenwerk verrichten en theoretische waarderingsmodellen noemen, ben ik zoals gezegd geen inhoudelijk expert.

 

Als ik wat koop of verkoop, en dat zijn nooit middelgrote ondernemingen, dan probeer ik dit wel vanuit een aantal verschillende, praktische invalshoeken te beoordelen. TS heeft meer opties dan verkoop, voorzover hij dat wil.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je als je dit ligt wel zelf een redelijke inschatting kunnen maken. Pak er eens een bedrijfskunde boek bij. Belangrijk is vooral om naar de toekomstige winst te kijken, het liefst per jaar een inschatting. En niet vergeten dat als je zelf niet meer in het bedrijf werkt dit ook gevolgen zal hebben voor het resultaat (klanten die wellicht weg blijven, naamsbekendheid enz.).

 

Wat ik hier ook nog niet ben tegengekomen en van belang is om alle winsten te verdisconteren. Een winst van 100.000 over 10 jaar is nu een stuk minder waard. Immers als je nu 100.000 krijgt en je zet het weg tegen 3% is het over 10 jaar 135.000 waard. Ook voor een deel opportunity costs natuurlijk.

 

Een consultant is zeker handig als het concreet wordt, maar lijkt me voor een globale waarde inschatting niet direct nodig. Het kost je wellicht een paar uur, maar je hebt voor jezelf ook een goed beeld van waar je onderneming naartoe zou kunnen als je het bijv. zelf zou houden en wanneer niet.

Maar dat is mijn inschatting :)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je als je dit ligt wel zelf een redelijke inschatting kunnen maken. Pak er eens een bedrijfskunde boek bij. Belangrijk is vooral om naar de toekomstige winst te kijken, het liefst per jaar een inschatting. En niet vergeten dat als je zelf niet meer in het bedrijf werkt dit ook gevolgen zal hebben voor het resultaat (klanten die wellicht weg blijven, naamsbekendheid enz.).

 

Wat ik hier ook nog niet ben tegengekomen en van belang is om alle winsten te verdisconteren. Een winst van 100.000 over 10 jaar is nu een stuk minder waard. Immers als je nu 100.000 krijgt en je zet het weg tegen 3% is het over 10 jaar 135.000 waard. Ook voor een deel opportunity costs natuurlijk.

 

Een consultant is zeker handig als het concreet wordt, maar lijkt me voor een globale waarde inschatting niet direct nodig. Het kost je wellicht een paar uur, maar je hebt voor jezelf ook een goed beeld van waar je onderneming naartoe zou kunnen als je het bijv. zelf zou houden en wanneer niet.

Maar dat is mijn inschatting :)

 

Voor een globale inschatting heb je misschien niet meteen hulp nodig, maar ik kom veel ondernemers en adviseurs tegen die klok en klepel niet kunnen onderscheiden. De rekensom is niet zo moeilijk, maar je kunt heel gemakkelijk wat flinke bokken schieten. Er zitten nogal wat valkuilen en addertjes onder het gras. En probeer maar eens een relevante prognose op te stellen of juist te normaliseren. Geen bedrijfskunde boek zal je daarbij helpen.

 

Bij een waardering kan je zoooveel fout doen. En de impact op de uitkomst is echt enorm, waardoor een leek doorgaans niet in staat is om een goede inschatting te maken. Verder vind ik het grappig dat je de DCF uitlegt. Maar de essentie van waarde zit niet in het rekenmodel. Het is de business die de waarde maakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.