• 0

Start eenmanszaak

Hoi allemaal,

 

Al enige tijd ben ik lid op de site www.flashden.net (stock flash applicatie verkoop) en www.mochiads.com(Reclame voor flash games vergelijkbaar met adsense) waarvia ik wat bij verdien, al deze inkomsten zijn in dollars en komen binnen op mijn paypal account waarna ik het omzet in euro en door stuur naar mijn bankrekening.

Nou probeer ik al een tijdje uit te zoeken hoe en waar ik deze inkomsten zou moeten opgeven en wat het beste is om nu te doen, volgens mij valt dit onder 'Opbrengsten uit overige werkzaamheden' maar dit weet ik niet hellemaal zeker, en ik hoop dat iemand op dit forum mij hier wat meer over kan vertellen.

 

Naast dit heb ik een vaste baan en doe ik ook zo af en toe een webdesign/programeer opdrachtje (voor voornamelijk buitenlanders)

 

Uiteindelijk wil ik het liefst steeds meer voor mezelf gaan doen en zo langzaam de overstap maken van vaste baan naar ondernemer.

 

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven over wat ik nu het best kan doen, kan ik mij het best inschrijven als eenmanszaak of beter als freelancer, wat raden jullie dan aan om te doen met de administratie kan ik dit beter zelf bijhouden met een programma als bijvoorbeeld www.e-boekhouden.nl of is het slimmer om hier iemand voor in te schakelen.

 

Alvast bedankt! groeten, Michel

 

ps. Ik hoop dat ik het goede onderdeel van het forum heb gekozen voor mijn vraag (ik denk dat de vraag in meerdere categorieën valt).

 

 

mod edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven over wat ik nu het best kan doen, kan ik mij het best inschrijven als eenmanszaak of beter als freelancer, wat raden jullie dan aan om te doen met de administratie kan ik dit beter zelf bijhouden met een programma als bijvoorbeeld www.e-boekhouden.nl of is het slimmer om hier iemand voor in te schakelen.

 

Dit kan je zelf het beste inschatten. hoe is je kennis en ervaring met boekhouden? Belastingaangifte is vaak nog complexer.

 

een tussenweg is zelf bijhouden in een boekhoudprogramma (al dan niet online) en de jaarstukken en aangifte laten verzorgen.

 

Link naar reactie
  • 0

In de fiscale regelgeving komt in feite een freelancer niet voor. De inkomsten van een freelancer kunnen vallen binnen een eenmanszaak, maar ook als "overige inkomsten uit arbeid worden aangemerkt.

Het verschil wordt voor een belangrijk deel bepaald door de omvang en de intentie van de werkzaamheden.

Vaak zal een eenmanszaak met Winst uit onderneming voordeliger zijn dan de overige werkzaamheden, omdat in het laatste geval allerhande fiscale voordelen vervallen (zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling e.d.).

Overigens kan je voor de inkomstenbelasting anders worden aangemerkt als voor de BTW, want daar ben je al heel snel ondernemer en moet je op grond daarvan toch een "goede administratie bijhouden".

Ik heb bewust de overige opties, zoals een BV, hier buiten gelaten.

 

Bezoek ook eens een startersdag (avond) van de Kamer van Koophandel, je hebt dan het voordeel dat de verschillende soorten informatie bij elkaar vertegenwoordigd zijn.

 

In alle gevallen, veel succes

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor de reacties!

 

Mijn kennis van boekhouding is minimaal, al vind ik het geen probleem om hier tijd in te steken en het zelf te kunnen, ik denk dat dan in iedergeval voor het begin de tussen weg het best is.

 

De kvk site en de site van de belastingdienst heb ik al meerdere malen bekeken maar moet zeggen dat ik het lastig vind om eruit te halen welke informatie op mij van toepassing is, bedankt voor de link naar de columns!

 

De omvang van mijn freelance activiteiten is op het moment nog niet erg groot maar hier wil ik wel langzaam in groeien, maar zou binnen een eenmanszaak ook de inkomsten uit sites als flashden, mochiads, of adsense kunnen vallen?

Link naar reactie
  • 0
Mijn kennis van boekhouding is minimaal, al vind ik het geen probleem om hier tijd in te steken en het zelf te kunnen, ik denk dat dan in iedergeval voor het begin de tussen weg het best is.

 

zoek eens op BKB. dit is een goede basis om je boekhouding zelf bij te houden in welk programma dan ook. jaarstukken en belastingaangifte kan je dan altijd nog laten verzorgen. cursussen genoeg en in 10 - 12 avonden ben je er door heen.

 

De kvk site en de site van de belastingdienst heb ik al meerdere malen bekeken maar moet zeggen dat ik het lastig vind om eruit te halen welke informatie op mij van toepassing is, bedankt voor de link naar de columns!

 

download (of nog beter vraag het gewoon aan) van de site van de BD het handboek ondernemen. dit is echt een bron van informatie voor iedereen die wil starten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.