• 0

vraag mbt oprichten BV en aandeelhouderschap

Na enkele jaren in loondienst te hebben gewerkt, start ik per 1 januari 2010 samen met 3 andere aandeelhouders een nieuwe BV (BV A) (momenteel I.O.) waarin mijn eigen (ook op te richten) beheer BV (BV B) 25% aandelen krijgt. In mijn eigen beheer BV heb ik de volle 100% van de aandelen.

 

Ik ga als enige voor 80% van mijn tijd aan de slag in BV A en daarvoor factureer ik maandelijks een managementfee. (er stromen verder twee personeelsleden in deze BV) Vanuit de winst uit BV A wordt dividend uitgekeerd aan mijn eigen Beheer BV.

 

De volgende parameters zullen de komende twee jaar naar verwachting gelden:

1. gefactureerde managementfee vanuit mijn eigen beheer BV zal ongeveer 6000 euro per maand bedragen (excl. BTW)

2. Dividend zal naar verwachting de komende jaren zo' n 75.000 euro per jaar bedragen.

 

Ikzelf kan prima uit de voeten met het verplichte salaris van 40.000 dat ik mijzelf als DGA dien uit te keren.

 

Mijn plan is om zoveel mogelijk middelen in mijn BV te houden, om hierin kapitaal op te bouwen. Door dit slim te investeren is het mijn bedoeling om op de langere termijn (10 jaar) minder te gaan werken en mijzelf een maandelijks salaris uit te keren obv behaalde rendementen.

 

Vraag: Zien jullie bovengenoemde constructie zitten?

Op welke wijze haal ik (uiteindelijk prive) het meeste rendement uit bovengenoemde inkomsten?

Gaat de belastindienst akkoord met bovengenoemde constructie? (of loop ik het gevaar dat dit als verkapt dienstverband wordt gezien?)

 

Alvast bedankt voor jullie reactie,

 

Allard

 

 

 

In mijn eigen beheer BV bouw ik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

De constructie die je beschrijft is heel gangbaar en prima in orde. Minimale DGA salaris kan te laag zijn. Moet gebruikelijk loon zijn. Als je nu meer verdiend, is je laatste loon een indicatie voor het loon dat voor jou gebruikelijk is. Is op HL al e.e.a. over geschreven. En anders even wachten tot Joost reageert...

 

Er zijn manieren om prive meer profijt van je BV te trekken. Diverse mogelijkheden tot aftrekken van kosten (mits zakelijk). Ook kan je onkosten vergoeden (beperkt), jezelf hypotheek uit BV verstrekken, spelen met auto van de zaak / prive kms vergoeden, pensioen in eigen beheer, etc. Belasting wordt opeens leuker gemaakt! De juiste mix is echter per situatie verschillend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Allard

 

De constructie is prima en zeer gebruikelijk. StefanO geeft al aan dat het niet zondermeer 40.000 euro salaris is. De regels daarvoor zijn iets uitgebreider dan dat. Als 70% van een marktconform salaris hoger is dan 40K, dan geldt dat hogere bedrag.

 

Idealiter wil je een salaris dat op de 54K + privé aftrekposten ligt. Zo worden de aftrekposten in de hoogste schijf belast, maar betaal je feitelijk geen euro belasting in de 52% schijf. Als je daarna nog geld wenst uit te keren, dan is dividend uitkeren de betere oplossing dan salaris verhogen. Dividend wordt namelijk met 40% belast.

 

Van de winst gaat 20% aan VPB op. Dus van 100 resteert 80 als winstreserve. Die 80 keer je uit als dividend. Kortweg gaat er dan nog 25% in box 2 IB vanaf, zodat netto 60 resteert. Effectief dus 40%. Let wel: veel dividend opnemen, zal de fiscus wellicht doen twijfelen aan de hoogte van jouw gebruikelijk loon.

 

Uiteraard gaat de fiscus akkoord met deze constructie en van een fictieve dienstbetrekking is geen sprake. Je bent immers in dienst bij de BV waar je aandelen in houdt.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht al dat het zo zat (heb het zelf ook ooit eens uitgezocht), maar wilde mijn niet fiscalisten-vingertjes er niet aan branden (kneuzenvrees denk ik ;D)... Bovendien weet Joost echt hoe het zit!

 

Heb ik nog een aanvullende vraag die ik laatst op mijn bordje kreeg en waar ik het antwoord niet op wist: hoe ga je te werk als de BV wegens slechte resultaten te weinig geld heeft om het salaris te betalen? Mag je dan het salaris naar beneden bijstellen of moet je dan je eigen faillissement aanvragen?

Link naar reactie
  • 0

Beste forummers,

 

Bedankt voor de antwoorden. Hoewel ik nog uitgebreid advies ga inwinnen bij mijn accountant, geeft dit alvast een erg goed gevoel.

 

Met betrekking tot mijn vraag inzake het gebruiken van de Beheer BV als hub om kapitaal in op te bouwen en dit kapitaal vervolgens naar eigen keuze (en een eigen gekozen tijdstip) door de belastingzeef richting prive te halen is mij nog veel onduidelijk.

 

Ook zoeken op de zoekfunctie geeft mij nog niet direct de info over de diverse scenario's die er te bedenken zijn en welke keuze in welke situatie passend is. Hebben jullie een tip mbt een boek of artikel waarin over dit "spel" meer te lezen is?

(bijvoorbeeld het boek financieel "management voor Dummies" gaat ook niet echt in op deze voor een ondernemer toch wel zeer relevante materie)

 

Alvast hartelijk dank!

 

Allard

Link naar reactie
  • 1

Mijn boekentip is de belastingalmanak van Elsvier (toch?). Mischien beetje open deur, maar staat alles overzichtelijk in uitgelegd en kunt zelf puzzelen wat meest pasend is.

 

Maar als niet zo'n doe het zelver bent, zou ik een abonnementje bij een fiscalist afsluiten. Levert zijn geld echt op.

Link naar reactie
  • 0

De verwarring is heel begrijpbaar. De hele onderbouwing is veel makkelijker met tekeningetjes erbij. Als ik iemand uitleg hoe de holdingconstructie werkt, gebruik ik behoorlijk wat vellen papier. ;D

 

@Stefan, goede tip! De elsevier is heel handig.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost (en anderen),

 

Bedankt voor jullie input in deze interessante uiteenzetting. Ik begrijp dat het salaris zal worden uitgekeerd vanuit de beheersmaatschappij. De beheersmaatschappij is voor 25% aandeelhouder in de werkmaatschappij waarin Allard voor 80% van zijn tijd werkzaam is. Ik meende dat een salaris in deze situatie vanuit de werkmaatschappij moet worden uitgekeerd omdat Allard een minderheidsbelang heeft in de werkmaatschappij. Dit met als doel dat de fiscus geen werknemerspremies misloopt. Wie weet hier meer van?.....

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Is ook op enige wijze te voorkomen dat premie-afdracht moet plaatsvinden vanuit de werk-BV? Zelf ben ik bijvoorbeeld ook minderheidsaandeelhouder in een werk-BV en breng vanuit mijn holding een management fee in rekening. De holding betaalt mijn salaris uit. Ik wil de werk-BV (en de meerderheidsaandeelhouder) het liefst niet 'lastig vallen' met eventuele nagekomen premies (+ misschien wel boetes).....

 

Groeten,

Hugo

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hugo

 

Je kunt best minderheidsaandeelhouder zijn en niet premieplichtig, maar alleen als de aandelenverhouding met de anderen nagenoeg gelijk is. Nagenoeg wil zeggen een maximaal verschil van 10%. Dus premieplicht niet bij:

 

26/26/24/24

 

maar wel bij

 

28/28/22/22

 

hier kun je verder niet omheen. Is gewoon wetgeving.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed, de werk-BV dient premie af te dragen over het salaris wat is uitgekeerd vanuit mijn holding....? Mijn salaris uit de holding is namelijk gebaseerd op enerzijds de management fee vanuit de werk-BV (zo'n 50% van mijn totale salaris) maar ook eigen activiteiten in de holding BV (andere 50% salaris). Of dient dit naar evenredigheid te worden toegepast? Anders betaalt de werk-BV gevoelsmatig premie over activiteiten die niet aldaar plaatsvinden.......

 

Gr,

Hugo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.