• 0

Bedrijf starten en emigreren

Beste HL'ers,

 

Ik ben van plan om te gaan emigreren naar Thailand.

Nu vraag ik me af of het fiscaal en juridisch mogelijk is om in Nederland te blijven ondernemen?

 

Hierbij mijn vragen.

 

- Blijf ik recht houden op zelfstandigenaftrek als ik in Thailand woon?

- Kan ik mijn werkruimte in Nederland gewoon aftrekken van de fiscus

- Eventuele beroepskosten die ik in Thailand maak ook kan aftrekken van de fiscus?

- Ik loonbelasting moet betalen in Nederland of alleen belasting betalen over de winst van het bedrijf?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Nee er komt een fysiek inschrijfadres waar het bedrijf wordt ingeschreven. Het wordt een virtueel kantoor,

doch met een overeenkomst dat het bedrijf er ingeschreven staat. Ik kom (indien nodig) regelmatig naar

Nederland om er ook fysiek te werken. Het bedrijf ga ik zelf leiden.

 

Hoe zit het overigens met sociale premies e.d. voor mezelf?

Moet ik sociale premies betalen in het land waar ik woon of nog steeds in Nederland?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Ik kom inderdaad regelmatig naar Nederland toe.

 

Wat het virtueel kantoor betreft ben ik nog aan het twijfelen om daar toch een fysiek kantooradres van te maken.

Dus een huurcontract waarbij ik feitelijk de huurder ben en kantoorruimte huur, en ook fysiek kan gebruiken.

Materieel en feitelijk gezien zou ik dus een onderneming leiden in Nederland ook als ik niet in Nederland woonactig ben?

 

In hoeverre moet ik voor de fiscus aannemelijk maken dat het bedrijf feitelijk in Nederland gedreven wordt?

Ben ik bijv. verplicht om iedere week naar Nederland te komen?

 

Om eerlijk te zijn zie ik daar niet veel van op de site van de fiscus.

 

 

dan is wel van belang wat je onder virtueel kantoor verstaat. Wordt er in NL feitelijk en materieel een onderneming gedreven of is het 'lucht' en kom jij af en toe naar NL?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik even een duidelijk onderscheid maken:

 

Als een Duitser in NL een tandartspraktijk runt, dan is dat voor hem een NL onderneming en wordt hij IB plichtig in NL.

 

Als een Duitser in NL een webshop bij de KvK inschrijft en dat via een virtueel kantoor doet, dan drijft hij een Duitse onderneming!

 

Waarom wil je zo graag in NL die onderneming aanhouden?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Het is geen webshop maar een relatiebemiddelingsbureau. Het is dus noodzakelijk dat ik hiervoor regelmatig naar Nederland toe kom. In Thailand moet ik veel regelen voor de klant zoals accomodatie, contacten tussen de dames en de klant enz enz.

Het lijkt me daarom beter dat ik dan beter in Thailand kan gaan wonen. Ook vanwege het feit dat ik daar mijn vriendin heb zitten die graag wil dat ik bij haar kom wonen.

 

Het bedrijf in Tailand vestigen lijkt me geen optie omdat je als buitenlander daar tegen veel regels aanloopt.

En dan heb ik het nog niet over de fiscale regels die daar zeer ingewikkeld zijn.

 

Omdat mijn doelgroep toch in Nederland zit en het me fiscaal aantrekkelijk lijkt, wil ik ervoor kiezen

om mijn kantoor in Nederland te vestigen.

 

 

Waarom wil je zo graag in NL die onderneming aanhouden?

Link naar reactie
  • 0

Na lang zoeken ben ik dit tegen gekomen op de site van de belastingdienst

 

Wonen in het buitenland, inkomen genieten in Nederland

 

Dit zou in mijn geval betekenen dat ik buitenlands belastingplichtige ben en onder de Nederlandse IB val.

De fiscus heeft namelijk met een aantal landen o.a. Thailand belastingverdragen gesloten

 

Ik ben welliswaar belastingplichtig volgens de IB, maar val als ik het goed lees niet onder de Premie volksverzekeringen

 

In ieder geval heb ik nu een iets beter beeld m.b.t. mijn vraagstelling, doch ik wil de resultaten van mijn zoektocht

jullie niet onthouden. Vandaar dat ik het hier nog even heb geplaatst.

Link naar reactie
  • 0

Toch niet helemaal. De inkomsten die onder de IB uit een onderneming hier belast worden, zijn inkomsten uit een in NL gedreven onderneming. Daarom vroeg ik er ook specifiek naar!

 

Een virtueel kantoor is geen in NL gedreven onderneming. Daarvoor is nl. vereist dat er materieel een onderneming gedreven wordt. Daarvan is o.a. sprake als de leiding van de onderneming in NL actief is. Je gaf aan incidenteel in NL te zijn. Vraag blijft dan of de fiscus dit zal zien als feitelijk de onderneming drijven hier. Mee speelt of je ook vanuit Thailand aan de touwtjes trekt.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.