• 0

welke rechtsvorm?

Hallo allemaal!

 

Na vele omzwervingen en berichten gelezen te hebben op dit forum hebben we besloten om onze vraag/vragen maar eens te stellen.....aangezien het passende antwoord er niet tussen staat.

 

Wij zijn een getrouwd stel, waarvan 1 helft in de wsnp zit en de andere helft het bedrijf ook heeft moeten staken. Beiden een afzonderlijke onderneming gehad, huwelijk onder koude uitsluiting.

Zoals het eruit ziet gaat de 2e onderneming ook failliet, helaas. Daar is nog onzekerheid over.

 

We hebben echter een goed idee uitgewerkt....dat in de toekomst wellicht een inkomen kan garanderen, een idee dat met een vaste lasten post van nagenoeg nihil uitgevoerd kan worden. Er is geen financiering noodzakelijk.

Echter wel een bankrekening om gelden te ontvangen en daarmee het bedrijf in stand te houden, alsmede een inschrijving KvK en belastingdienst.

 

Gezien alle onzekerheden willen we natuurlijk niet beginnen met het risico dat we meteen na de start al een beslaglegging op ons nieuwe plan krijgen. Er zijn namelijk nog wat schuldeisers en momenteel geen middelen.

Wanneer het een succes wordt hebben we er geen problemen mee om te betalen......maar vaak zijn schuldeisers zo inhalig dat je met je nieuwe idee ook meteen richting vuilbak kunt lopen. Of een beslaglegging maakt voortzetting onmogelijk.

 

Voor degenen die met het advies komen om met de eisers te gaan praten: er zijn schuldeisers die best willen wachten en vertrouwen hebben in ons, maar helaas niet allemaal..........

 

De vraag:

in welke constructie kunnen we dit gieten om safe een inkomen te genereren?

de Ltd. heb ik al uitvoerig bekeken, maar wie zegt dat we meteen goed gaan verdienen? ( belasting en salaris DGA)

gezien het feit dat de Ltd in NL gelijk gesteld is aan de BV zie ik dat niet echt zitten.......

 

Het lijkt er een beetje op dat we een en ander willen ontwijken / ontduiken, maar voor degene die dit zo interpreteert: wij willen gewoon een eerlijke kans om iets op te starten zodat we uiteindelijk iedereen kunnen geven wat hem/haar toekomt!

We zouden er immers ook voor kunnen kiezen om samen de wsnp in te gaan en simpelweg te wachten tot de eerste eruit komt...............dan krijgt niemand iets........

 

We hopen dat er creatieve mensen zijn die een niet te dure oplossing weten!

 

Alvast bedankt!!

 

Groeten!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer het een succes wordt hebben we er geen problemen mee om te betalen......maar vaak zijn schuldeisers zo inhalig dat je met je nieuwe idee ook meteen richting vuilbak kunt lopen. Of een beslaglegging maakt voortzetting onmogelijk.

 

Als je graag het geld wilt hebben waar je hard voor gewerkt hebt, dan ben je toch niet inhalig? Hoe denk je dat het voor die schuldeisers is om niet betaald te worden?

 

Waarom verkoop je je idee niet aan iemand in ruil voor een bedrag waarmee je je schuldeisers kan aflossen? Dat lijkt mij het meest fair.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk.............

 

Maar nu is er een goede kans dat de schuldeisers uiteindelijk WEL iets ontvangen......

 

De easy way is natuurlijk gewoon failliet gaan, de wsnp in en wachten.......krijgt niemand wat........

 

Maar goed, op deze manier ontstaat er een andere discussie die de vraag niet beantwoord..............

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat je wat gemakkelijk met de vordering van de schuldeisers omgaat. Kan het natuurlijk mis hebben. Maar is het niet aan de schuldeisers om de smaak te kiezen? Als zij liever een faillissement afwachten is dat hun goed recht. Ik kan me voorstellen dat sommige schuldeisers het er wel mee gehad hebben en geen zin hebben in nieuwe initiatieven die misschien geld opleveren. Daar vind ik niets inhaligs aan.

 

Zonder nu flauw te willen doen, vind ik het eerder inhalig om te proberen de schuldeisers van hun centjes af te houden. Bedenk wel dat de marges in sommige sectoren flinterdun zijn en dat bedrijven zeker nu genoeg moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Het afboeken van de vordering op jou kan hen ook in de problemen brengen. Woorden als inhalig vind ik daarom hier niet zo op zijn plaats en niet van veel respect naar je schuldeisers getuigen. Zij hebben je immers wel te goeder trouw diensten geleverd. Ik krijg nu het gevoel dat je iets teveel aan je eigen belangen denkt i.p.v. aan de belangen van de schuldeisers.

 

Edit: mmm zie dat ik door het hierboven beschreven gevoel helemaal niet op je vraag in ben gegaan :-[. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een Ltd. Komt mij toch wat vaag over en krijg meteen het gevoel dat er wat aan de hand is (wat in dit geval natuurlijk ook klopt). Een BV heeft mijn voorkeur, maar dat zal geen optie zijn wegens het niet verkrijgen van de verklaring van geen bezwaar. Kun je niet een lege BV kopen (houd ik ook niet van, maar je moet toch wat)? En waarom moet het per se een rechtspersoon zijn (uitstel van inkomen tot na de WSNP)?

 

Neem aan dat het nieuwe idee niet vanaf dag 1 enorm winstgevend zal zijn, dus de fiscale nadelen (if any) lijken mij beperkt. Bovendien is het voordeel van een eenmanszaak of VOF dat je de winsten ook achterwaarts kunt verrekenen (binnen grenzen). Hierdoor heb je juist fiscaal voordeel, aangezien je inkomen in de afgelopen jaren zeer laag was. Voor de WSNP maakt het niet uit waar je inkomen vandaan komt. Je bent het evengoed kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Poepoe......

 

wat woordkeuze aan reacties ontlokt.......

 

als ik voor mijn eigen belangen zou kiezen, zou ik wachten tot mijn partner uit de wsnp komt, duurt niet zo heel gek lang meer....alles op haar naam en klaar is kees......

 

schijnbaar stelt niemand het op prijs dat je probeert een win/win situatie te bewerkstelligen????

 

vreemd, maar bij diverse instellingen die dit land rijk is krijg je dezelfde onverschillige "adviezen" ....over hoe makkelijk het is om de wsnp in te gaan en 3 jaartjes te wachten......"daarna ben je overal vanaf" , KvK, belastingdienst, gemeente........

 

dit willen we juist voorkomen, we weten zelf ook uit ervaring hoe moeilijk het is om het hoofd boven water te houden!!!!!!!!!!!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat woordkeuze aan reacties ontlokt.......

 

als ik voor mijn eigen belangen zou kiezen, zou ik wachten tot mijn partner uit de wsnp komt, duurt niet zo heel gek lang meer....alles op haar naam en klaar is kees......

 

schijnbaar stelt niemand het op prijs dat je probeert een win/win situatie te bewerkstelligen????

 

Ik heb het dus mis. Mooi. Wilde je niet beschuldigen, maar was het eerste gevoel dat bij me opkwam.

 

Die win/win is natuurlijk een heel mooi streven. Ik kan alleen niet beoordelen hoe reëel dit is. Het is wel vaak een worst die schuldeisers wordt voorgehouden en je hebt nu eenmaal de schijn tegen (is inmiddels wel duidelijk, niet ;)). De gemakkelijkste weg heb je zelf al onthuld, wachten tot je partner uit de WSNP is. Maar als je partner een BV wil oprichten, worden ook haar gangen nagelopen en dan kijkt men ook naar de relatie. Dat zal waarschijnlijk alsnog roet in jullie eten gooien. Voor een eenmanszaak gelden minder strenge eisen.

 

Een andere optie is een compagnon te vinden die een BV heeft of deze mag oprichten en dan samen het avontuur aangaan. Dat kunnen ook een paar schuldeisers zijn. Er zijn genoeg mensen die dergelijke wegen bewandelen, maar ik vind het wel een beetje een duister pad.

 

De optie die mijn voorkeur heeft is medewerking van schuldeisers zien te krijgen. En hen een belang in de nieuwe hut te geven. Scheelt dat er geen kapitaal in hoeft. En als zij niet willen meewerken houdt het m.i. op. Ik zou in elk geval niet in het donker willen lopen.

Link naar reactie
  • 1

Beste,

Ik vrees dat ik je vraag niet kan beantwoorden qua rechtsvorm maar heb wel een idee over je situatie, het moet geen pretje zijn om eerst uit te kijken naar het einde van de wsnp situatie van je partner om er vervolgens via tegenvallers bij jou weer net zo hard in terecht dreigen te komen. Want hoewel wsnp formeel maar 1 persoon treft lijdt je natuurlijk als partners net zo hard onder de situatie.

 

Ik denk dat de meeste best willen geloven dat je goede bedoelingen hebt, maar ja we zijn ondernemers en iedereen zal wel eens schuldeiser zijn geweest die zijn geld niet krijgt en ook genoeg mooie praatjes hebben aangehoord. (zonder daarmee te willen oordelen over jou verhaal) . Ik geloof je graag op je woord.

 

We leven (helaas) in een (over)georganiseerde maatschappij waar veel zaken op een standaard aanpak word afgehandeld. Schuldeisers waarmee je lange tijd een goede relatie hebt gehad willen nog wel meedenken omdat ze jou of de branch goed kennen en weten wat kan en heel soms gewoon omdat ze je wat gunnen. Anderen houden, waarschijnlijk op basis van eerdere ervaringen, vast aan de "harde lijn" of simpelweg omdat dat "nu eenmaal" hun incassobeleid is.

Eigenlijk is het simpel (maar niet leuk) als je niet de medewerking krijgt van je al schuldeisers dan zullen je nieuwe activiteiten inderdaad snel last krijgen van je oude schulden. De enige manier om ze te dwingen mee te werken aan een oplossing is een faillisement. Dat is de "uitweg" die de Nederlandse wetgeving je bied. Cru maar waar..

 

Voor elke andere oplossing die je kiest zul je de medewerking nodig hebben van alle schuldeisers afzonderlijk en daar zal de nodige overredingskracht en inspanning voor nodig zijn.

 

Als ik zo tussen de regels door lees zie je eigenlijk zelf ook al dat een rechtspersoon ook geen uitkomst bied, ofwel omdat de optie te duur is qua opstart (BV) of wel door de reputatie en de gelijkstelling aan de BV (Ltd). de slechte reputatie van ltd.s moet je niet onderschatten, veel ondernemers ervaren grote problemen bij het aangaan van simpele overeenkomsten zoals bankrekeningen en ook inkoopovereenkomsten met leveranciers. Als je niet uitkijkt kom je van de regen in de drup..

 

Hoe gek het ook klinkt en hoe het misschien ook tegen je gevoel in gaat maar misschien is het faillisement en wachten tot je partner uit de wsnp komt wel de beste optie in jou situatie. Ik zou die optie dan ook zeker niet uitsluiten. Ik zou ook zeker bekijken hoe je met hulp van deze wettelijke beschermingsmiddelen kan zorgen dat jij je zaken netjes afwikkeld. Volgens mij kan jou wsnp ook voortijdig eindigen als jij door de nieuwe activiteiten (die dan op naam van je partner staan) in staat bent om alle schulden die binnen de wsnp vallen te voldoen.

 

Voor zover ik uit je post kan opmaken, heb je voor jezelf al een redelijk goed beeld hoe je het wilt oplossen en hoe je in de (nabije) toekomst weer voldoende inkomen zou kunnen genereren. Dat laat je veerkracht zien, niet bij de pakken neer zitten en aanpakken.. De goede mentaliteit, ook om de huidige problemen op te lossen. Maar ja je zit wel in een spel met strenge danwel starre regels en iedereen moet meewerken om dat mogelijk te maken. Eigenzinnigheid en vasthoudendheid kunnen je ver brengen, maar schroom ook niet om de regels die er zijn te gebruiken om je eigen positie te beschermen en te zorgen dat je op een goede manier verder kunt met ondernemen.

Je zit in een moeilijke situatie en welke weg je kiest er zullen altijd mensen zijn die je een profiteur/ontduiker noemen en mensen die je vinden dat je het “slim “hebt gedaan. Of je het nu hebt over je bedrijf failliet (laten) gaan of het starten van een nieuw bedrijf in een BV of Ltd vorm. Veel van die kwalificaties zullen niet kloppen of je zit er niet op te wachten simpelweg omdat ze niet het hele verhaal kennen (net zo als wij hier op HL) Belangrijkste is dat je een oplossing kiest waarbij je jezelf in de spiegel kunt kijken en zeggen “ik heb er alles aan gedaan om iedereen te geven waar ie recht op heeft / had” (en datzelfde geld als je tot een uitweg word gedwongen).

 

Heel veel succes bij het vinden van de juiste oplossing!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.