• 0

Help-hoe kom ik van een opdrachtgever af?

Ja, geen gewoone vraag in deze tijden,maar ik wil echt af van een opdrachtgever...

 

Korte situatieschets: opdrachtgever in de bouw vraagt offerte, krijgt aanneemsom die hij te hoog vindt, kiest bouwen onder eigen regie,waarbij ik materiaal en uren in rekening breng. Bij keuzes tijdens het bouwprocess kiest hij altijd de duurste variante, waardoor hij ver boven zijn budget opereert. Ik attendeer hem hierop, maar uiteindelijk is dat zijn zaak. Opeens beginnen de problemen, te late betaling, deel van betaling blijft uit, gemekker en gezeur over van alles en nog wat. Ik probeer hem tegemoet te komen,door op sommige punten minder marge in rekening te brengen, uiteindelijk ben ik ook blij, als dit project goed afgerond wordt. Helaas houdt het niet op. Hij blijft mekkeren en wil nu ook gratis herstel van een onderdeel, dat door zijn eigen beslissing en aandringen niet helemaal volgens de regels uitgevoerd is. Ik wil wel de schade herstellen, mits hij de uren en het materiaal betaald, want het risico heeft hij zelf afgekocht. Hij denkt er anders over. Ik twijfel of ik hem alsnog een factuur stuur voor het vrijwillig in mindering gebrachte werk en risico en vervolgens de schade kosteloos herstel of gewoon zeg, dat we tot herstel overgaan als hij de uren en materiaal betaald.

 

In ons contract staat uitdrukkelijk dat de opdrachtgever bouwt onder eigen regie en eigen risico.

 

Wat te doen??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien duidelijk is dat jouw opdrachtgever in zijn of haar gemaakte afspraken tekortschiet, dan heb jij de bevoegdheid de overeenkomst te ontbinden (art. 6:265 BW). Dit moet jij dan wel hard kunnen maken. Ik val met onderstaand rijtje even in herhaling t.o.v. een discussie van gisteren, maar goed. ;)

 

Een tekortkoming kan bestaan uit:

[*]Geheel niet presteren

[*]Niet tijdig presteren

[*]Ondeugdelijk presteren

 

Jij kan dan kiezen tussen:

[*]Nakoming vorderen (art 3:296 BW)

[*]Schadevergoeding vorderen (art 6:74 BW)

[*]Overeenkomst ontbinden (art 6:265 BW)

 

Alles hangt uiteraard samen met wat jullie op papier met elkander hebben afgesproken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik had al meerdere keren het werk stilgelegd vanwege geen betaling. Uiteindelijk heeft hij dan wel betaald en wij weer aan het werk. Het contract heeft geen eigen clausule over het ontbinden ervan. Hij had op elk moment het contract kunnen opzeggen. Uiteindelijk heb ik een papier laten opstellen met al zijn punten waar hij niet tevreden over was. Verder stond erin dat hij geen nieuwe punten naar voren brengt. Alle punten daarop hebben we - ook uit coulance- bijgewerkt resp. afgemaakt. Inmiddels drie maanden later klopt hij nog steeds bij mij aan en wil dingen hersteld resp. anders hebben en beroept zich op garantie op werk. Echter is het zo, dat je over dingen van mening kan verschillen. Doordat het werk meerdere keren onderbroken werd, heb ik extra kosten moeten maken. De opdrachtgever wilde op gegeven moment overgaan tot aanneemsom en heeft vervolgens de onderdelen aan andere bedrijven (zwart mannetjes) uitbesteed. Inmiddels ben ik er helemaal klaar mee. Meerdere keren op gewezen, dat wij onder zijn instructies gewerkt hebben, die hij nu weer anders wil hebben. Zijn vrouw is advocaat en zelfs mediator en het enige wat ik van haar kreeg zijn aangetekende brieven met in gebreke stelling. Moet ik het erop aan laten komen? Of een aangetekende brief sturen, dat we niet in gebreke zijn en ook niet meer voor hun willen werken? Hoe sluit je zoiets af?

 

Ik heb inmiddels wel algemene voorwaarden, waar deze dingen in geregeld staan, maar die had ik niet toen we dit contract afsloten. Kan ik die alsnog bij hun neerleggen?

Link naar reactie
  • 0

Dag feed-back,

 

Algemene voorwaarden had je vooraf moeten laten zien.

 

Nu het zo ver gekomen is zul je moeten proberen de schade te beperken.

 

Uiteindelijk heb ik een papier laten opstellen met al zijn punten waar hij niet tevreden over was. Verder stond erin dat hij geen nieuwe punten naar voren brengt. Alle punten daarop hebben we - ook uit coulance- bijgewerkt resp. afgemaakt.

Het is goed dat je dit document hebt opgesteld. Het liefst getekend door beide partijen. Zie dit als een soort proces van verbaal van oplevering. Het is algemeen aanvaard dat het risico van het werk daarmee overgaat van aannemer naar klant.

 

Als je de opleverpunten goed hebt afgehandeld zijn er verder geen zaken waar over gediscusieerd kan worden immers jullie waren beide overeengekomen dat alles in orde was behoudens uiteraard de garantiegevallen.

 

Als hij je aanspreekt op zaken die onder garantie vallen dan zul je die moeten herstellen.

 

Ben je van mening dat de garantie aanspraak onterecht is doordat je klant zelf de veroorzaker van het defect is dan

stuur je een brief met daarin je verweer en stel je dat je niet aangesproken wilt worden vanwege garantie omdat je

van mening bent dat de oorzaak van het defect bij de klant ligt.

 

Jouw garantietermijn is niet duidelijk omdat je dit niet aan de klant hebt meegedeeld. Mocht het tot een rechtspraak komen dan zal de rechter wellicht uitgaan van hetgeen doorgaans gebruikelijk is d.w.z. 0,5 a 1 jr garantie of langer afhankelijk van

het soort werk dat je uitvoert.

 

Laat je bijstaan door een juridisch specialis of adviseur. Misschien is het wijs om de extra kosten wegens werkonderbrekingen alsnog in rekening te brengen.

 

Succes.

Groet. Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

Schoot me nog te binnen:

 

We hebben zelf ook eens meegemaakt dat er lopende het project door de opdrachtgever allerhande aanpassingen en

wijzigingen werden aangebracht in zaken die door ons werden of worden uitgevoerd en die soms nog niet eens af waren.

 

Onnodig om te zeggen dat dit super frustrerend werkt en dat je daardoor je grip op het project kunt verliezen. Nog kwalijker is

dat er in zo'n geval naast het financiele risico ook een veiligheidsrisico speelt (tenminste in ons werk : elektra-installaties).

 

Toen ik dit merkte heb ik per omgaand een fax gestuurd waarin wij niet aansprakelijk zijn voor schade en ongevallen vanwege tekortkomingen en mankementen aan de installatie vanwege het feit dat de klant aan onze installatie zit die nog niet opgeleverd was.

 

Daarna konden we op een normale manier verder.

 

Misschien heb je hier iets aan voor de toekomst.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Allen,

hartelijk bedankt voor jullie feedback. Uit ervaring wijzer. Inderdaad, het hele gemekker trekt elk restje energie uit je en frustreert de hele gang van zaken en in het bijzonder van dit project. Op gegeven moment voelde ik me al meer een jurist dan een bouwer omdat ik op elk mailtje weer moest reageren om later aan te kunnen tonen,dat ik mijn uiterste best deed. Of het wijs is om alsnog een factuur te sturen, weet ik nog niet,nog afgezien van het werk dat me beloofd en uiteindelijk aan iemand anders toegekend werd.

 

So what? Gewoon doorgaan,maar dan met alle nieuwe kennis.

 

Ik laat jullie tzt weten wat het geworden is...

Link naar reactie
  • 0

Nog een paar tips waar je misschien wat aan hebt:

 

Stuur je algemene voorwaarden altijd met je offerte mee. Je kunt ze op de achterkant van het

briefpapier laten drukken. Verwijs dan op de voorzijde naar de voorwaarden a.d. achterzijde.

Als je de offerte per mail stuurt kun je de voorwaarden als bijlage meesturen.

 

Bij regiewerk wekelijks uren en materialen factureren en een korte betalingstermijn afspreken.

 

Een oplevering altijd schriftelijk bevestigen.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

wekelijks factureren met korte betalingstermijn hanteer ik sinds de start van mijn onderneming. Echter is opleveringmoeilijk, als er halverwege een groot project vertraging en verandering in komen. Inmiddels benik wijzer en heb ik alg.voorwaarden plus contract. Alleen dit project ligt zwaar inmijn maag,omdat het het eerste project was, dat niet volgens boekje liep. In dit soort situaties merk je dan, wat je schriftelijk geregeld hebt en wat neit. Vandaar ook dat ik daarna pas alg. voorwaarden heb laten opstellen voor al die rare situaties waar je absoluut nooit never op gerekend hebt dat een opdrachtgever dat voor mekaar krijgt. Ik ben ook de fout ingegann door zowel tarief naar beneden bij te stellen, risicodekking uit de offerte te halen en nu sta ik een beetje met de rug naar de muur,omdat de opdrachtgever gewoon het gehele risico bij mij neerlegt.Na wat speurwerk hier,zalik de opdrachtgever zowel bellen, alsookeen brief te schrijven. (werk voor morgen).

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.