• 0

Verloning via payrolling... BTW-status bij belasting?

Beste allemaal,

 

Ik ben journalist, heb jaren in loondienst gewerkt, maar sta sinds enkele maanden op straat, zoals dat heet. Nu heb ik een tijdelijke klus (voor de duur van een jaar) aangeboden gekregen die ik aan wil nemen. Ik heb geen KvK-inschrijving, VAR of BTW-nummer. Ik ben ook niet van plan om op korte termijn mijn freelance-activiteiten enorm uit te gaan breiden; dit is een mooie opdracht en via een uitzendbureau wil ik er enkele dagen in de week bij gaan werken.

 

Ik zit er over te denken om de verloning via een payroll-bedrijf te laten verlopen. In feite treed ik bij hen in dienst en nemen ze voor mij de administratieve zaken (tegen een percentage) over. Aangezien ik formeel in dienst treedt bij dit bedrijf, vraag ik me af hoe dit belastingtechnisch zit wat betreft BTW?

 

Immers, als ik direct zou factureren zonder tussenkomst van een payroll-bedrijf ziet de belasting mij voor de BTW ws. wel als ondernemer en zou ik denk ik een naheffing krijgen. Door voor deze payroll-vorm te kiezen omzeil ik die BTW-heffing, aangezien ik als werknemer geregistreerd sta bij het betreffende payroll-bedrijf. Toch?

 

Vergeef me eventuele domheden in mijn verhaal; ik ben totaal niet thuis in de materie en het boekwerk Ondernemen van de Belastingdienst levert me in dit geval meer vragen dan antwoorden op.

 

Ik heb de belastingdienst gebeld en die gaven me - enigszins - aarzelend gelijk. Ik heb de afgelopen tijd hier op het forum aandachtig vragen en reacties gelezen betreffende ondernemen en dit leek me dan ook de juiste plek om deze vraag eens neer te leggen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij payrolling ben je werknemer en krijg je salaris. Daar zit geen btw op. Jij stuurt ook geen factuur, maar krijgt salarisstroken. De payroller stuurt een factuur naar de inlener, daar zit wel btw op, maar heb jij niets mee te maken.

 

Je kunt ook rechtstreeks bij de inlener in dienst komen, met een tijdelijk arbeidscontract. Als je als freelancer aan de slag wil (dus geen loondienst, ook niet via payroll), dan moet je opletten dat de opdracht niet als fictieve dienstbetrekking wordt aangemerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vauxhall, journalistieke diensten zijn vrij van BTW. Als die klus ook journalistiek is, stelt het BTW-deel van je administratie dus niets voor. Dus hierdoor hoef je je niet te laten weerhouden om te werken als freelancer.

 

Bij een klus van 1 jaar heb je wel veel kans dat er sprake is van een dienstbetrekking (aangenomen dat het niet gaat om een half dagje per week o.i.d. en je er ook niet heel weinig mee verdient). Maar als je opdrachtgever daar geen probleem mee heeft, hoef je geen payroll-bedrijf in te schakelen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan zijn de werkzaamheden, mocht je jezelf gaan verhuren via freelance of je onderneming, niet vrijgesteld van BTW. De vrijstelling geldt alleen voor eigen gemaakte stukken en niet voor eindredactie of redigeren.

 

Als je een vast bedrag voor de werkzaamheden krijgt zonder dat de opdrachtgever naar jouw bestede uren kijkt, kan je aantonen dat het geen (fictief) dienstverband is, maar freelance werkzaamheden.

 

Indien je per uur betaald krijgt, gaat het erom of je wel of niet betaald krijgt als je vrij bent, ziek bent of als er geen werk voor je is.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.