• 0

Huurder dreigt met faillissement als de huur niet wordt verlaagd (30%)

Hoi,

 

Ik heb een bedrijfspand wat al 8 jaar aan een bedrijf wordt verhuurd!

 

Nou heb ik het volgende probleem:

 

De huurder eist een huur verlaging van ongeveer 30%!!

 

Dit is onacceptabel voor mij, omdat ik anders zelf in de problemen kom. Wanneer ik dit aangeef dreigen ze met een faillissement en suggereren ze dat ik dan zonder een huurder kom. En dat ik dan met een lege pand blijf zitten.

 

Nou is mijn vraag of hiertegen iets kan beginnen of adviseren jullie mij om aan deze huur verlaging mee te werken?

 

Zelf ben ik al maanden aan het zoeken naar een antwoord op mijn vraag;

 

Zo heb ik vragen over, om het bestuur aansprakelijk te stellen. Een feit is dat het laatste 2-3 jaar niet goed gaat met het bedrijf en heeft er een reorganisatie plaats gevonden binnen het bedrijf. Ik zelf ben van mening dat het een stuk beter gaat met het bedrijf. Ook weet ik dat het bedrijf een winst maakt van € 100.000/€ 150.000 aan zwart geld. Dit is natuurlijk moeilijk aantoonbaar, maar wel een deel kan ik wel aantonen.

 

Kan dit een reden zijn om het bestuur privé aansprakelijk te stellen?

En verder vraag ik me af of er een ander middel is om het bestuur privé aansprakelijk te stellen?

 

Hopelijk kan ik via deze site een hoop wijzer worden.

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Afatsumi,

 

Ik heb de titel van je bericht even aangepast aangezien het overkwam alsof je fysiek bedreigd werd door een huurder.

Op deze manier is het hopelijk wat duidelijker.

 

Volgens mij is er sprake van een zakelijke overeenkomst waarbij jouw klant aangeeft failliet te gaan bij de huidige huurprijzen. Dus moet je het ook zakelijk benaderen en bij voorkeur niet vanuit emotie

 

Als jij van mening bent dat de prijs niet omlaag kan moet je gewoon voet bij stuk houden. Overeenkomst = overeenkomst.

 

Als je werkelijk in de overtuiging bent dat ze eventueel failliet gaan als de huur niet omlaag gaan moet je denk ik een paar dingen overwegen:

- Is huurverlaging een definitieve oplossing voor je klant of denk je dat ze dan 3 maanden later alsnog failliet gaan

- Kunnen ze de huur opzeggen waardoor je over x-maanden sowieso zonder huurder zit als je de huur niet verlaagd

- Hoe snel kun je aan een nieuwe huurder komen denk je?

 

Waarom wil je het bestuur aansprakelijk stellen? Ze hebben t.o.v. jou toch niets anders gedaan dan vragen om een huurverlaging?

 

Met het op één of andere manier aansprakelijk stellen van het bestuur van het bedrijf schiet je denk ik alleen jezelf in je voet in de zin dat je daarmee wellicht een faillissement versnelt, of tenminste de relatie (nog verder) verstoort.

 

Als je snel een nieuwe huurder zou kunnen vinden zou ik in gezamenlijk overleg aangeven dat je niet bereid bent de huur te verlagen maar het huurcontract kostenloos wilt ontbinden over bijvoorbeeld 3 maanden.

 

De verzamelde modder voor het moddergooien zou ik nog even bewaren tot je schuldeiser wordt in een faillissement.

Op dat moment kan een bestuurder sowieso privé aansprakelijk gesteld worden.

 

Succes

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

 

Jij bent leverancier en je huurder is afnemer. Je klant stelt de prijs ter discussie, binnen een reeds bestaande overeenkomst. Daar ga je in mee, of niet. Als je niet verlaagt en de klant betaalt niet op tijd, dan heb je een vordering. Op een gegeven moment kun je een faillissement aanvragen. Dan wordt er een curator aangesteld. Die kijkt naar bestuurlijke aansprakelijkheid. Onderbouw je indruk dat er zwart bijverdiend wordt. Pas in de fase is dat relevant, nu niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo, hier enkele korte aandachtspunten:

 

Huurder kan slechts om een huurprijsherziening verzoeken na 5 jaar na de laatste vaststelling (toetsing aan markthuurniveau) en dus niet zondermeer 30% huurreductie eisen. Vragen mag, maar dan zou ik bijvoorbeeld een extra periode er aan vast koppelen (zeg 5 jaar) met bankgarantie/waarborgsom, indien de zaak levensvatbaar is. En een huurniveau naar het oude niveau ná de crisis (of tussentijdse evaluatie). Uiteraard vastleggen met een allonge en volgens ROZ voorwaarden. Zorg voor hulp van een verhuurmakelaar.

 

Is de huurder een eenmanszaak, vof of BV? Dit ivm de persoonlijke aansprakelijkheid bij faillissement. Persoonlijke aansprakelijkheid kan zijn: wanbeheer, fraude, niet tijdige deponering jaarstukken.

 

Let op tijdig herinneren, aanmanen en dan bijvoorbeeld incasso kort geding of incassobureau (indien kosten verhaald kunnen worden), en conservatoir derdenbeslag laten leggen op voorraden, banksaldi etc.

 

I.g.v. faillissement kan de curator vervroegd opzeggen. De huurtermijnen tijdens faillissement vallen in de boedel, zijn preferent boven de concurrerende schulden. De huurachterstand tot uitspraak faillissement vallen onder de concurrrerende vorderingen. Let ook op ontruimingskosten die preferent of concurrerend kunnen zijn.

 

Let op: bankgarantie (waarborgsom) tijdig incasseren, inclusief alle kosten voor incasso, ontruiming en herstel/reparaties (vooraf offertes opvragen).

Link naar reactie
  • 0

Dag heren,

 

Als eerst wil ik jullie bedanken voor jullie reacties!

 

Reactie op Frans:

 

Er geldt een opzegtermijn van 12 maanden. De huur is nog niet officieel opgezegd. En hoe snel ik aan een nieuwe huurder kan komen is uiteraard onbekend.

Waarom ik het bestuur aansprakelijk wil stellen? Ze zullen failliet gaan om van de huur overeenkomst af te komen en op een andere naam verder gaan. Met dezelfde klant en dezelfde activiteiten. Vragen om een huurverlaging, daar is niks mis mee. Maar daarnaast dreigen en mij proberen om onder druk te zetten vind ik niet passend. Door het aankondigen om hen aansprakelijk te stellen zouden ze eventueel van deze optie afzien.

 

Reactie op Florida-living:

 

Het gaat hier om een bv. De aandelen zijn ondergebracht in een holding bv.

 

Groetjes,

Afatsumi

Link naar reactie
  • 0

Afatsumi, waarom willen ze een huurverlaging of zelfs van de overeenkomst af? Huren ze allang bij jou?

 

In je 1e post geef je aan dat je denkt dat het bedrijf het best goed doet - waarom zouden ze dan failliet willen gaan? Verder is een faillissement voor hun ook geen pretje, dus wie weet is het niet meer dan een loos dreigement?

 

Voor de rest zijn ze gewoon gebonden aan de overeenkomst.

 

Zelf gaan dreigen lijkt me een heilloze weg. Gewoon zakelijk blijven reageren, ook al doen zij niet zo zakelijk.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.