Jump to content
wildow
Verberg

regels internet/postorder shop

vraag

Ik lees net hier

 

www.hcc.nl/computerconsument/artikelen/Aldi-computer/Aldi.htm

 

dat computers die via het internet besteld zijn een zichttermijn van 7 dagen hebben; ik was op de hoogte van die 7 dagen, maar mij is verteld(bron Hardware.info blad van oktober) dat computers hier een uitzondering op zijn. In dit artikel lees ik echter het tegenovergestelde.

 

Hoe zit dit nu precies en hoe kom ik achter alle regeltjes met betrekking tot internetverkopen?

 

Link gefixed

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Wanneer gaat die bedenkttijd in? Ik zelf heb de volgende situatie:

Ik heb al een paar keer mailcontact met de toen nog potentiele klant gehad. Hij zocht een specifiek artikel dat ik niet op voorraad had en moest bestellen. Ik heb dat op verzoek onder rembours verstuurd. We zijn nu 2 weken verder en de klant heeft nog niets betaald op het postkantoor. Kan de consument dit zomaar doen zonder uberhaupt melding dat hij het artikel bij nader inzien niet meer wil?

Kan ik dan nog kosten in rekening brengen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wanneer gaat die bedenkttijd in? Ik zelf heb de volgende situatie:

Ik heb al een paar keer mailcontact met de toen nog potentiele klant gehad. Hij zocht een specifiek artikel dat ik niet op voorraad had en moest bestellen. Ik heb dat op verzoek onder rembours verstuurd. We zijn nu 2 weken verder en de klant heeft nog niets betaald op het postkantoor. Kan de consument dit zomaar doen zonder uberhaupt melding dat hij het artikel bij nader inzien niet meer wil?

Kan ik dan nog kosten in rekening brengen?

 

Staat er niets in jouw algemene leveringsvoorwaarden over dit soort situaties ?

Ook die zicht termijn kun je aan regels binden in je alv.

Zo kun je bijvoorbeeld opnemen dat de klant wel de kosten draagt voor de werkelijk gemaakte verzend en behandelingskosten.

Speciale bestellingen zou je uit kunnen sluiten van de zichtregeling.

 

Klusje voo reen jurist om je alv eens te laten bekijken.

Edward heeft hier ervaring mee.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb wel in de algemene voorwaarden staan dat bij op verzoek bestelde artikelen het zicht van 7 dagen niet geldt. Tevens dat het factuurbedrag in rekening wordt gebracht ook bij niet ophalen van rembourszendingen.

Ik weet echter niet of dit juridisch ook kan. Gezien wat ik hier allemaal lees mbt de wet kopen op afstand heb je als ondernemer volgens mij minimale rechten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Of het mag of niet weet ik niet helemaal zeker, maar bij dit soort klanten wil het nog wel eens helpen als je een serieus briefje schrijft (of laat schrijven). Deze verstuur je aangetekend. Hierin verwijs je naar je algemene voorwaarden en dat het product op verzoek van de klant is besteld. Stel hierin dat de klant alle gemaakte kosten binnen twee weken dient te betalen en schrijf dat na de termijn overwogen wordt verdere stappen te ondernemen.

 

Je kunt natuurlijk ook eerst even bellen of mailen met de klant wat de oorzaak is. Veel mensen zeggen nooit een afhaalbewijs te hebben ontvangen.

 

Succes.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Is het iets dat specifiek voor die klant gemaakt is, of is het een product dat je na retournering in principe ook aan en ander kunt verkopen?

 

Vrijwel alle producten zijn onderheving aan die zichttermijn, en kunnen dus worden teruggezonden als ze niet bevallen. Uitzonderingen hierop zijn uiteraard producten die daarna niet meer verkocht kunnen worden, bijvoorbeeld door beperkte houdbaarheid etc.

 

Als je klant de zending niet afhaalt krijgt je hem overigens 'vanzelf' na een aantal weken weer terug.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is een product wat ik wel aan een ander kan verkopen. Het gaat om een fietszadel met een waarde van 200 euro.Geen product waar klanten voor in de rij staan. De kans dat ik het snel verkoop is in ieder geval klein.

Ik neem aan dat ik wel de rembourskosten kan verhalen op de klant?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is een product wat ik wel aan een ander kan verkopen. Het gaat om een fietszadel met een waarde van 200 euro.Geen product waar klanten voor in de rij staan. De kans dat ik het snel verkoop is in ieder geval klein.

Ik neem aan dat ik wel de rembourskosten kan verhalen op de klant?

 

Heb je nu al contact gehad met deze klant ?

Kan de persoon op vakantie zijn ?

Als je weer contact hebt met de klant is de kans op een oplossing groter.

Er kan een goede reden zijn waarom het pakketje nog op het postkantoor ligt.

 

Waarom heb je eigenlijk geen aanbetaling gevraagd ?

Bij heel veel winkels is het normaal dat je op speciaal bestelde spullen een aanbetaling vraagt, niet ophalen is dan aanbetaling kwijt.

 

Om wat voor zadel gaat het eigenlijk, € 200,- is een klap geld.

een zadel is ook iets wat je eigenlijk zou moeten kunnen ruilen als het niet zit.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het lijkt me inderdaad een product die gewoon onder de retour-regeling valt, tenzij het specifiek is gemaakt naar de kont van de klant (lijkt me sterk, maarja, 200 euro voor een zadel?!).

 

Ik zou er eerst eens achter zien te komen waarom het niet is afgehaald, soms raken de 'er ligt een pakje voor u' briefjes echt kwijt, maar vakantie oid kan natuurlijk ook.

 

De verzendkosten kun je in rekening brengen, maar als de klant het vertikt deze te betalen zit je met een vordering waar je verder niets mee kunt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zal eerst eens contact met de klant zoeken. Kijken of er een duidelijke verklaring is.

Dat aanbetalen bij op verzoek bestelde artikelen is inderdaad geen slecht idee.

Bedankt voor jullie reacties!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 158 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept