• 0

Van VOF naar BV of niet?

Beste mensen,

 

Ik heb momenteel een VOF waarin ik samen met een partner parttime werkzaam ben. Nu begint het bedrijfje (we zitten in de dienstverlening) langzaam vorm te krijgen wat natuurlijk hartstikke goed is. Ik schat de winst volgend jaar op +- 25.000 euro. Dit is dus (naar mijn weten) nog niet aantrekkelijk (fiscaal) voor een BV in plaats van een VOF. Maar de klanten daarentegen worden steeds groter en een fout aan onze kant zou claims kunnen opleveren. Nu ben ik heilig overtuigd van ons kennen en kunnen maar stel... stel we krijgen een claim van 100.000 euro omdat (door ons toedoen) de klant geld mis is gelopen. Wat dan?

 

Als VOF ben ik persoonlijk aansprakelijk met mijn prive vermogen bij een faillisement.. Is het dan toch verstandig om nu al een BV te beginnen, ondanks de geringe winst?

 

Het is natuurlijk doom-denken en niet aannemelijk, maar ik dek graag ieder scenario af. Dat helpt mij beter slapen zullen we maar zeggen :)

 

Ik hoor graag jullie mening!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Maarten, het kan inderdaad verstandig zijn om de activiteiten in een besloten vennootschap onder te brengen. De winst is nog te "fiscaal aantrekkelijk" om v.of. te blijven. Kun je het risico niet beperken door leveringsvoorwaarden of het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering? Kijk eerst wat er fout kan gaan in de onderneming waardoor de klanten een claim kunnen indienen. Ondertussen kun je verder slapen ;D.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Maarten

 

Kijk eens wat er bij de omzetting komt kijken hier

 

Ik denk dat je nu beter af bent met (inderdaad) goede leveringsvoorwaarden met een beperking van de aansprakelijkheid daarin i.c.m. met een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Let er bij de leveringsvoorwaarden op dat je deze overhandigt (liefst bij de offerte al) en deze van toepassing verklaart!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Harstikke bedankt voor de antwoorden, hier heb ik wel iets aan.

 

Momenteel heb ik (lees: de VOF) een (standaard) aansprakelijkheidsverzekering bij Interpolis. Algemene voorwaarden hebben we wel maar deze hebben we (met voorbeelden van KvK, concurrenten ect) zelf gemaakt.

 

Ik ga me hier eens in verdiepen. Zal het de accountant eens voorleggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.