• 0

Wat vinden jullie van mijn digitaal leslokaal idee/concept

Omschrijving van je concept:

Sinds kort ben ik gestart met een nieuwe website, www.digilokaal.nl, voor leerlingen en andere belangstellenden die om welke reden dan ook een uitleg of instructie gemist hebben, een uitleg of instructie nog niet begrepen hebben of gewoon kennis willen ophalen.

 

Het is de bedoeling dat docenten hun homemade instructie video`s kunnen uploaden of ook geschreven instructie lessen kunnen plaatsen. De website is zo opgezet dat er uitleg voor verschillende niveaus mogelijk is. Een uitleg voor een vwo leerling zal er immers anders uitzien dan voor een kader leerling.

 

Ook kunnen gasten vragen stellen en de docent kan daar vervolgens ook weer op reageren. Zo ontstaat er een levendig en interactief digitaal leslokaal,

 

webadres: www.digilokaal.nl

Het idee is dus vrij simpel maar wel uitermate handig.

 

Nog te doen:

-testen…….etc

- meer eigenaars van bestaande filmpjes op youtube benaderen.

-docenten bereiken (community`s)

-aanstaande docenten bereiken (hbo opleidingen)

-adverteerders zoeken omdat uiteindelijk de webhoster geen genoeg ruimte heeft. En ik dus meer ruimte en geld moet hebben ;

-disclaimer maken

-gebruikers voorwaarden schrijven

-etc?????

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik kwam op het idee omdat ik het miste, op youtube staan genoeg filmpjes maar die zijn vreselijk moeillijk te vinden.

Dus omdat het idee vrij simpel is en dit in de toekomst veel meer gebruikt zal gaan worden (aankomende docenten en jonge beginnende docenten hebben meer met zo`n medium....oudere enthousiastelingen ook trouwens) heb ik alleen een goede naam...vind ik zelf...bedacht en voila, opensource software (hot item in het onderwijs) en zie daar...[hier ging wel een denk en onderzoek proces van een paar maand aan vooraf :) ]

 

Ik kom op dit forum om van jullie te leren hoe je moet omgaan met reclame, fiscale zaken etc

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik wil het leerlingen en andere belangstellenden die om welke reden dan ook een les/instructie gemist of niet begrepen hebben de kans geven dit nog even rustig te bekijken.

Ik wil docenten de kans geven hun kennis te delen.

Ik wil leerlingen de kans geven om kennis te verzamelen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Teachertube: alleen engels

andere websites (kom ik even niet op) zijn of nog te onbekend of hebben toch een andere inslag, meer gericht op lesmateriaal: dus wat doe je in de les en niet; wat moet je weten voor een toets of anders.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Feedback:

Het idee

De website: uitsraling, functies ed

De weg naar bekendheid

De juridische zaken

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe krijg je docenten zo ver dat ze opnames gaan maken en deze daarna gaan verspreiden? Heb dat nog niet meegemaakt op zowel basis, middelbaar als universitair onderwijs. Dit met uitzondering van speciale evenementen uiteraard. Ik denk dat daar je grootste uitdaging zit?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels werken pabo`s en HBO ers al veel met video. Maar het is zeker een aandachtspunt, het probleem is wanneer en waar begin je met werven. Momenteel ben ik bezig met al deze instanties te mailen en gelukkig zijn er binnen het onderwijs levendige mail wisselingen. Ook daar is een mailing naar toe.

Daarbij zijn er, zoals gezegd, ook al wat videotjes op youtube, ook met deze mensen probeer ik contact te leggen.

 

Net kreeg ik een mail vanuit Belgie (daar zijn ze naar mijn idee veel verder met ict in het onderwijs) waar ik in eerste instantie best van schrok... een mailing van klasCement.net:

 

[ Voor het Europees project EduTubePlus is KlasCement nog op zoek naar gemotiveerde leerkrachten die aan de slag willen gaan met video in de klas of die gewoon de nieuwe EduTubePlussite willen testen.]

 

tja...kijk en vergelijk.

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een leuk initiatief, maar net als djluc zie ik de win voor de leraren niet zo. Als ik het goed begrijp moeten zij een camera op het werk installeren, de les opnemen, de video bewerken voor op het internet, en vervolgens uploaden? Heb je al getoetst hoe leerlingen - en wellicht nog belangrijker, ouders - het vinden wanneer leerlingen opgenomen en wereldwijd uitgezonden worden?

 

Je website zelf vind ik okay, maar eerlijk gezegd niet heel spectaculair. Ik vind het logo niet heel erg mooi in het design passen en vind de fonts van verschillende grootte en dikte niet zo heel mooi staan. Als ik op je homepage aankom is het mij niet direct duidelijk wat de bedoeling is, dus ik zou ervoor zorgen dat voor zowel de leraren als leerlingen direct duidelijk is waarom zij een account bij je aan moeten maken, en waarom jouw site geweldig is. Het tekstje zie ik wel staan, maar valt een beetje weg omdat het kleiner is dan andere tekst, en m.i. een pakkende kop mist. Voor leerlingen zou ik denken aan iets in de richting van "Vind hier het antwoord op je al je schoolvragen!"

 

Ik begrijp dat je nog in de opstartfase zit, en heb voor de gein eens via je videolokaal genavigeerd. Wanneer ik 'Aardrijkskunde' aanklik, heeft de eerste video die ik te zien krijg betrekking op de Nederlandse taal, de tweede op Aardrijkskunde. Is hier een reden voor?

 

Zijn de icoontjes die je gebruikt trouwens wel vrij te gebruiken? Ze komen mij een beetje Windows-achtig over, en ik geloof dat ik het icoontje bij de username 'ismid' ook al eerder gezien heb. Is dit freeware, en mag je dit voor commerciële doeleinden gebruiken?

 

Hier een paar punten. Ik ben nu op werk dus heb even geen tijd om dieper je site in te duiken, misschien dat ik dat later vandaag nog eens doe. Veel succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben docent en maak geen opnamen van de colleges. Ben ik ook niet van plan. In een college gebeurt vanalles dat niet relevant voor de video is. Bij Rechten in Groningen maakten ze overdag opnamen van de colleges die 's avonds voor de avondstudenten (deeltijd) werden afgespeeld. Toen ik naast mijn werk voor de grap nog wat rechtenvakken ging volgen, heb ik dat als student altijd heel storend gevonden. Het duurt lang en bovendien kan je geen vragen stellen. Op de een of andere manier komt het college gewoon niet over. Nu deden ze het daar ook niet goed (inzoomen op de sheets, terwijl je de prof niet ziet die net wat op het whiteboard schrijft). 80% van de communicatie is bovendien non-verbaal. Let daar op bij de uitwerking van je concept.

 

Ook als docent zou ik er niet voor kiezen. Je peilt de reacties van de groep en past daar je verhaal op aan. Vanmiddag zag ik nog wat lege verwarde blikken en dan weet je dat je het verhaal ook nog op een andere manier moet uitleggen. Ik vind dat zelf een stuk effectiever.

 

Ik merk aan mijn posts dat ik niet erg enthousiast ben. Toch denk ik dat je met een goede uitvoering een heel eind kunt komen. Maar enkel colleges tapen is onvoldoende.

Link naar reactie
  • 0

Zo..dat zijn een heleboel punten...

ik zal proberen ze één voor één te beantwoorden

 

De winst voor leraren is niet direkt aanwezig, tenzij ze hun video ook in het klaslokaal laten zien, voor leerlingen bv. is die winst er wel. Het idee van een camera in het klaslokaal installeren lijkt mij geen logische, zeker niet als er leerlingen in het lokaal zitten (ruis) Er zijn hele goede voorbeelden waarbij een klaslokaal niet eens nodig is.

 

de opzet van de website is inderdaad niet spectaculair, maar ik heb wel bewust gekozen voor een vrij simpele opzet.

Het lettertype vind ik een heel goed punt van je daar ga ik zeker naar kijken!!

 

Ik werk momenteel met OpenSource software de 'windows achtige icoontjes zijn dus van de maker', voor nu heb ik daar nog niets aan veranderd. daarbij gebruik ik het niet commercieel, ik vraag niets voor de service, op termijn kan dat anders worden, maar daar had ik geloof ik ook al iets over gezegd. Dan kan ik ook gaan denken aan een licentie voor het programma of evt iets anders. Ik wil dit eerst testen en daarna beslissen over de vervolg stappen.

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ik ben docent en maak geen opnamen van de colleges. Ben ik ook niet van plan. In een college gebeurt vanalles dat niet relevant voor de video is. Bij Rechten in Groningen maakten ze overdag opnamen van de colleges die 's avonds voor de avondstudenten (deeltijd) werden afgespeeld. Toen ik naast mijn werk voor de grap nog wat rechtenvakken ging volgen, heb ik dat als student altijd heel storend gevonden. Het duurt lang en bovendien kan je geen vragen stellen. Op de een of andere manier komt het college gewoon niet over. Nu deden ze het daar ook niet goed (inzoomen op de sheets, terwijl je de prof niet ziet die net wat op het whiteboard schrijft). 80% van de communicatie is bovendien non-verbaal. Let daar op bij de uitwerking van je concept.

 

Ook als docent zou ik er niet voor kiezen. Je peilt de reacties van de groep en past daar je verhaal op aan. Vanmiddag zag ik nog wat lege verwarde blikken en dan weet je dat je het verhaal ook nog op een andere manier moet uitleggen. Ik vind dat zelf een stuk effectiever.

 

Ik merk aan mijn posts dat ik niet erg enthousiast ben. Toch denk ik dat je met een goede uitvoering een heel eind kunt komen. Maar enkel colleges tapen is onvoldoende.

 

Dat ben ik helemaal met je eens, dat is dus ook niet de bedoeling! de site is bedoeld voor leerlingen in het VO

1. je kunt jezelf in een rustige omgeving filmen waarbij je instructies geeft over een onderwerp, bijv. hoe werkt het gehoororgaan.

2. je kunt aan de hand van een PPT presentatie achtige video die je instructie geven zie bv deze instructie video op youtube.

3.Ik hoop dat je wel (o.a als docent) blijft meedenken :)

 

Bedankt voor je reactie, het helpt mij echt om te verwoorden waarom ik dit een goed idee vind :)

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Kijk, een onderwerp met mijn volste interesse!

Je schrijft dat je zelf filmpjes miste, maar daarbij kun je jezelf afvragen: 'hoe komt dat dan?' Waarom zetten docenten geen filmpjes van zichzelf op internet? En waarom zien heel veel mensen in het onderwijs het initiatief van de minister om Wikiwijs te vullen met lesmateriaal niet zo enthousiast tegemoet? Omdat heel veel docenten wel graag overal informatie vandaan halen om lessen te maken, maar eigenlijk helemaal niet zo graag lesmateriaal delen met elkaar...Content maken kost tijd, goede content maken is een vak (geloof me, ik ben 7 jaar docent geweest en heb ieder jaar nieuwe spullen willen aanbieden en dat kost gewoon heel veel tijd, vrije tijd meestal ook nog). Als je dan vervolgens uren bezig bent geweest om ets inhoudelijk sterks te maken voor je leerlingen kun je daar twee dingen mee doen: dit delen met 'den menschheid' of niet delen. En hoe vreemd het aan de ene kant ook is, aan de andere kant valt er ook iets voor te zeggen om het niet te delen. Er bekruipt je toch een gevoel van: 'en ik maar hard werken om iets moois te maken en anderen pikken het zo van internet en gaan er mee lopen pronken als eigen werk.' En ook daarbij moet je me geloven, ik heb het 7 jaar lang meegemaakt dat er uit mijn netwerkmap voor leerlingen lesmateriaal door collega's werd gekopieerd en gebruikt in eigen lessen, zonder blikken of blozen of er maar een vraag over te stellen.

 

Momenteel zijn we hier zelf druk bezig met producten die werken met centraal verkrijgbare content die vervolgens op een bepaalde manier de klas in komt naar de leerlingen (met een spectaculaire vormgeving, interactiviteit, etc. Ja sorry, ik zal verder geen reclame maken, maar goed...), Wij hebben ervaren, met de contacten die we in het onderwijs hebben en bij uitgeverijen en educatieve dienstverleners, dat 'gratis' content niet werkt. Er moet iets tegenover staan voor de content ontwikkelaar. Of dat nu een docent is of een uitgeverij. Veel uitgeverijen werken nu bijvoorbeeld aan plannen om bepaalde content beschikbaar te stellen via Edurep link. Maar de presentatie laat ook daar uiteindelijk te wensen over. Een PDF downloaden hoort bij mij niet bij 'digitaal leren'. Natuurlijk zijn er zat 'gratis' sites online waar vanalles kan op educatief gebied, maar ook die bedrijven (Hyves, etc. ) hebben een bepaald verdienmodel. Als we allemaal gratis onze diensten zouden aanbieden, ligt de economie zo op zijn gat..oh nee, wacht, dat is al zo...

 

Maar even terug naar je site. Qua initiatief denk ik dat dit vanuit de onderwijshoek best gewaardeerd zal worden. Maar ik ben het ook eens met zaken die in eerdere comments reeds besproken zijn over de inhoudelijke kant van de clips, de kwaliteit van de presentatie zelf en de boodschap die op beeld anders kan overkomen dan in real life.

Qua 'onderneming' zie ik in dit concept nog weinig geld zitten. Ga je geld vragen voor serverruimte? Stel, je hebt 1000 leraren (dat zou mooi zijn) die allemaal 100 MB willen. Dan kun je een leuke server gaan huren, met aardige specs om die clips allemaal te spelen...Maar ook dat zal uiteindelijk per gebruiker om een tientje gaan of zo...

 

In ieder geval succes er verder mee!

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Kan nu niet je site goed bekijken, maar als er goede instructievideo's op de site komen gaan mijn bezwaren minder op. Bovendien zie ik het niet als een vervanger van de colleges, maar als een aanvulling. Voordeel is dat het filmpje oneindig vaak kan worden bekeken. Ook kan je verschillende typen content gebruiken (slides, demo's, etc.).

 

Concept roept trouens wel vraag op of je de docenten ook gaat helpen met het maken van de content. Niet dat jij komt filmen, maar wellicht zou je er een instructiefilmpje over kunnen maken (serieuze opmerking), tips over de software kunnen geven en waar een goed format aan moet voldoen (lengte, afwisseling, etc.). Kortom, alles wat de docent moet weten om aan de slag te gaan. Is meteen een mooi voorbeeld van een goede film die men ter inspiratie kan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Reactie op Douwe Beckmann:

 

Ik ga in mijn idee er niet van uit wat er gedaan werd, maar wat gaat er in de toekomst gebeuren, en ik denk dat de jonge(re) docenten en aankomende docenten steeds meer de digitale mogelijkheden gaan gebruiken in hun lessen. De groep docenten die minder dan gemiddelde aandacht heeft voor het fenomeen internet of andere digitale mogelijkheden (ELO, serious games, en vele andere bv) is nog redelijk groot maar wordt met de jaren steeds kleiner. Er zijn vele digitale leermiddelen die al gedeeld worden.

Daarbij is het idee niet gericht op het gebruik in de klas maar vooral een stimulans om het buiten de klas te gebruiken.

 

2e deel: Leuke site/producten werk je aan! ;)

“er moet iets tegenover staan voor de content ontwikkelaar”. Tja, is Youtube groot geworden doordat het mensen betaald voor zijn homemade video`s? volgens mij zijn ze groot geworden doordat mensen het leuk vinden om bij elkaar in de huiskamer te kijken om maar iets te noemen. (ik wil me trouwens niet vergelijken met youtube!!)

Edurep ken ik ook maar het is voor gebruik in de klas en niet daarbuiten.

 

“Als we allemaal gratis onze diensten zouden aanbieden, ligt de economie zo op zijn gat..oh nee, wacht, dat is al zo...”.

haha daar heb je een punt :) maar ik zie docenten ook niet zo snel zelf een website op zetten om hun instructies te laten zien aan betalende bezoekers… dan moet je eerst weten of er belangstelling voor is, wat is er nou mooier dan dat proberen in een kant en klare omgeving.

 

Deel 3: “Qua 'onderneming' zie ik in dit concept nog weinig geld zitten”

nee, dat is ook nog niet de bedoeling, ik ben een idealist zoals ik al zei :) pas als er voldoende belangstelling voor is wil ik middels advertenties die gerelateerd zijn aan het onderwijs eventueel de server/hosting kosten eruit halen. Ik heb het geld niet nodig en werk voor m`n plezier!

 

Ps: ik ben ook werkzaam in het onderwijs (nu 5 jaar) en mijn man is meer dan 20 jaar docent. Dus ik weet wel een beetje hoe het werkt. Maar ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje een idealist ben :)

 

“Ik heb liever dat een miljoen mensen 1 euro verdient dan ik 1 miljoen euro”

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Kan nu niet je site goed bekijken, maar als er goede instructievideo's op de site komen gaan mijn bezwaren minder op. Bovendien zie ik het niet als een vervanger van de colleges, maar als een aanvulling. Voordeel is dat het filmpje oneindig vaak kan worden bekeken. Ook kan je verschillende typen content gebruiken (slides, demo's, etc.).

Precies wat ik bedoel!

Concept roept trouens wel vraag op of je de docenten ook gaat helpen met het maken van de content. Niet dat jij komt filmen, maar wellicht zou je er een instructiefilmpje over kunnen maken (serieuze opmerking), tips over de software kunnen geven en waar een goed format aan moet voldoen (lengte, afwisseling, etc.). Kortom, alles wat de docent moet weten om aan de slag te gaan. Is meteen een mooi voorbeeld van een goede film die men ter inspiratie kan gebruiken.

dat ik in een heel goed idee, daar had ik zelf nog niet aan gedacht eerlijk gezegt :-[

 

Bedankt!

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.