• 0

Hoe loonheffing DGA berekenen?

Tot 2008 zat ik met mijn partner in een VOF.

In 2008 ben ik een nieuw bedrijf gestart met als rechtsvorm BV. Behalve mijzelf zijn er geen werknemers.

 

De bruto omzet in dat eerste jaar was € 45.000. De netto omzet € 10.000.

In 2009 is de bruto omzet € 20.000 en de netto omzet € 10.000.

 

Ik heb nog geen salaris uitgekeerd.

Ik heb tot nu toe in mijn aangifte loonheffing overal "0" ingevuld en dus niets betaald.

Ik wil de belastingdienst een brief sturen met daarin het verzoek het gebruikelijk loon te verlagen naar het niveau van mijn netto omzet.

 

Wat ik mij afvraag is hoe ik de loonheffing moet berekenen/aanpassen. Het kan toch niet zo zijn dat ik daar iemand voor moet inhuren? Ik wil het graag zelf doen, maar weet niet waar ik moet beginnen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil de belastingdienst een brief sturen met daarin het verzoek het gebruikelijk loon te verlagen naar het niveau van mijn netto omzet.

 

In verband met de economische crisis heeft de overheid de mogelijkheid geintroduceerd om het gebruikelijk loon te verlagen in 2009 en 2010. De verlaging van het DGA loon wordt berekend aan de hand van de omzetdaling over die jaren.

Met google kan hier vrij snel meer informatie over vinden waaronder de voorwaarden en de formule die je dient toe te passen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het vrij simpel (ik reken het ook zelf uit en dat gaat tot nu toe goed)

 

Ga je van euro 10.000 uit op jaarbasis (in 2008), dan zou je bruto maandloon (Loon in geld) euro 833,33 zijn.

Dan geldt een ZVW van 4,8% = 40 euro (Ingehouden werknemersbijdrage Zorgverzekeringswet)

Je "tabelloon" (leuker kunnen we het niet maken wel gecompliceerder ???) is dan euro 873,33 (Loon voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen)

Volgens de "Witte maandtabel 2008" betaal je dan euro 293,25 loonheffing (Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen)

Daarbij tel je de euro 40 op en je draagt elke maand euro 333,25 af (doet programma belastingdienst automatisch).

 

Zie af van vakantiegeld (dat mag) en je betaalt in het voren ook wat minder belasting (maar je krijgt eventueel ook weer minder terug).

 

 

Link naar reactie
  • 0

MIjn omzet is niet zo zeer gedaald, maar nooit goed op gang gekomen :'(. Ik neem aan dat dat niet uit maakt en dat het dus ook dan is toegestaan om het gebruikelijk loon te verlagen. Ik lees wel hier en daar dat er toestemming nodig is van de belastingdienst. Ik heb nog nergens een standaardformulier gevonden om deze aanvraag mee te doen, dus dat zal dan wel per brief moeten.

 

Wat wel lastig is, is dat steeds wordt gerekend met maandloon, terwijl ik tot op heden helemaal geen salaris heb uitbetaald.

Moet ik dan nu met terugwerkende kracht het maandloon berekenen of is er ook een mogelijkheid om 1x per jaar jezelf te betalen (een soort jaarloon)?

 

Over 2009 heb ik al een voorlopige aanslag Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet betaald. Betekent dit dat ik ZVW-bijdrage achterwege kan laten?

 

Hoe doen anderen dat eigenlijk? In deze onzekere tijden weet je bij een lage omzet pas aan het einde van het jaar wat je maandelijkse loon had moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marieke,

 

Je bent in loondienst bij je BV. Een loon wordt voor werknemers vooraf vastgesteld en niet achteraf. Helaas is het niet mogelijk dat je loon eenmalig wordt verloond. In de regel dien je dit elke maand te doen. Omdat je tot nu toe geen correcte loonaangiften hebt gedaan, ben je in principe in verzuim. Pas daar mee op, want de fiscus is nogal scheutig met het opleggen van boetes.

 

Je kunt zelf een loonadministratie bijhouden, maar als je daar geen kennis van hebt, kun je dat beter uitbesteden.

 

De ZVW wordt in principe ingehouden op je salaris uit de BV. Bij de v.a. die de fiscus heeft opgelegd, hebben ze er waarschijnlijk geen rekening mee gehouden dat je in loondienst bent bij je BV. Je kunt tegen de v.a. bezwaar maken, indien nodig.

 

Je kunt je salaris afstemmen met de fiscus, maar dat is een actie die je eigenlijk vooraf en niet achteraf moet doen. Een normaal DGA-salaris is € 40k per jaar, maar dit kan naar beneden bijgesteld worden, indien je minder dan 38 uren werkt of je in een structurele verliessituatie zit. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de crisisregeling, waar Alex het over heeft. Een voorwaarde is wel dat de rekening-courant schuld aan je BV niet mag oplopen.

 

Wie heeft je eigenlijk geadviseerd? Dit zijn toch zaken waarmee je rekening moet houden voordat je een BV opstart en niet achteraf. Waarom ben je eigenlijk de BV ingegaan? Een omzet van nog geen € 50k is wel erg minimaal voor een BV, waaruit je ook nog een salaris moet trekken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.