Jump to content

Marieke G

Senior
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Ok, ik weet even genoeg. Dankjewel voor alle snelle reacties!
  2. Door omstandigheden is zij (praktisch) niet in staat om de boodschappen te doen. Ik heb geleerd dat zij (en ik) alleen maar kosten mag aftrekken als die vergezeld gaan van een factuur op naam én een betaling van een zakelijke rekening op diezelfde naam.
  3. Omdat zij het dan kan aftrekken.
  4. Een familielid geeft een zakelijk feestje thuis. Zij heeft mij gevraagd de catering te verzorgen. Aangezien ik ook een eigen bedrijf heb, zou ik haar een factuur kunnen sturen (denk ik), zodat zij de kosten kan aftrekken. Mijn bedrijf doet normaliter echter geen catering maar zakelijke dienstverlening. Is dat een probleem voor de belastingdienst? De rekening zal alleen bestaan uit de werkelijke inkoopkosten zijn (dus 21% voor drank en 6% voor de rest). Hoe factureer ik dat aan haar? Ik neem aan gesplitst. Kan ik dan volstaan met een factuur met 2 regels: 1x voedingsmiddelen 6%, 1x voedingsmiddelen 21%? Of kan ik het ook omrekenen en 1 bedrag met 21% in rekening brengen (waarbij het totaalbedrag hetzelfde blijft). Ik las hier dat Artikel 15, lid 5 van de btw-wetgeving zegt dat “geen aftrek van btw plaatsvindt van btw welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van hotel-, café-, restaurant (etc) aan personen die daar slechts voor korte periode verblijf houden”. Oftewel dat mijn familielid de btw over de factuur niet mag terugvragen. Dat betekent dat ze de volledige factuur (dus incl. BTW) als kosten op kan voeren. Klopt dat?
  5. Wij huren zakelijk een woning voor een werknemer die niet in NL staat ingeschreven. Ook gas en elektra wordt zakelijk voor hem betaald. Kunnen wij de BTW op gas en elektra aftrekken?
  6. Dankjewel! Wel flauw dat ik niet die € 2.000 mag aftrekken.... nu is het slechts € 750. :(
  7. Dank voor je reactie, Peter_CVinfo. Dat ik het moet splitsen begrijp ik, maar de vraag is hoe? Totaalbedrag/aantal km's of totaalbedrag/reistijd? Of misschien toch anders? En kan ik de terugreis dan 50/50 doen (zowel zakelijk als privé heb ik die reis nodig)?
  8. Mijn man en ik hebben samen een BV. Wij gaan voor zaken samen naar Amerika en knopen daar een vakantie aan vast. Wanneer wij alleen heen/terug zouden gaan voor zaken kost het ticket van Amsterdam naar A. € 2.000 p.p. Om ondoorgrondelijke vliegtuigmaatschappijlogica kosten een trip van 3 weken met een extra binnenlandse vlucht van A. naar B. en vertrek uit C. naar Amsterdam slechts € 1.500 p.p. ??? Het ticket geeft slechts 1 prijs, dus geen prijs/vlucht (als ik op enkele reis zoek, dan kost het ticket € 2.500 p.p. :-\ ). Hoe moet ik dit in mijn administratie verwerken?
  9. Mijn schoonvader heeft een nieuw huis gekocht waar hij op 1 juli de sleutel van krijgt. Zijn huidige huis heeft hij verkocht en die overdracht zal vermoedelijk 1 oktober plaatsvinden. Ter overbrugging lenen mijn man en ik hem onderhands € 100.000 uit onze BV. Uiteraard stellen wij hier een overeenkomst voor op (zie hier een voorbeeld). Ik zie bij de belastingdienst dat hij de rente alleen mag aftrekken als hij annuïtair of lineair afbetaalt. Dat kan hij niet. Hij betaalt alles in 1x af, zodra de overdracht van zijn huis is. Is er een andere mogelijkheid om toch gebruik te kunnen maken van hypotheekaftrek?
  10. Inmiddels een notaris in de buurt gevonden die het inderdaad gratis doet (omdat het voor een andere notaris is).
  11. Voor de aandelenoverdracht in mijn bv heb ik een goedkope notaris gevonden in Groningen. Aangezien ik niet van plan ben af te reizen naar Groningen wil ik onze handtekeningen laten legaliseren. Ik zag dat je ook je handtekening kunt laten legaliseren bij de gemeente. Geldt dit ook voor dit geval? Ik vraag het hier omdat ik het idee heb dat notarissen graag elkaar werk doorschuiven en mij vermoedelijk niet zo snel naar de gemeente zullen doorsturen.
  12. Wat is dit toch een fijn forum! Dankjewel voor de snelle reactie!
  13. Op internet vond ik dit: Er staat geen datum bij, dus ik weet niet of dit verouderde informatie is. Wat ik mij afvraag is of er een verschil is in een Beschikking en een Naheffingsaanslag. Op mijn brief van het CJIB staat Beschikking. Er wordt nergens gesproken over parkeerbelasting. Wel over sanctie en administratiekosten.
  14. Ik heb een Beschikking ontvangen van het CJIB voor het parkeren op een parkeerplaats voor vergunninghouders zonder parkeervergunning. De Beschikking is gericht aan mijn BV omdat de auto ook op mijn BV staat. Moet ik deze Beschikking privé betalen of mag het ook zakelijk? Indien het laatste, waar boek ik deze betaling en is het aftrekbaar?
  15. Wil je dan ook even gaan rekenen of (ongeveer) 70% van de omzet (afhankelijk van jullie precieze bezigheden, maar aangezien je man de meeste omzet binnenhaald) in de buurt uitkomt van zijn beloning? Anders kan de belastingdienst daar moeilijk over gaan doen. Wat is dat nu weer voor iets. Dan zou je aan het einde van het jaar met terugwerkende kracht salarissen aan moeten gaan passen omdat je een goed jaar hebt gedraaid. Dat salaris moet je dan aan het begin van het nieuwe jaar weer terugschroeven omdat je nog niet weet hoe het zal gaan.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept